Mon Oncle Antoine (1971)

Alternatieve titel: My Uncle Antoine

Canada

geregisseerd door Claude Jutra
met Jacques Gagnon, Lyne Champagne en Jean Duceppe

Quebec, de jaren '40: Benoit is een vijftienjarige wees die bij zijn oom Antoine en zijn tante Cecile gaat wonen in een klein mijnstadje. De twee zijn de eigenaars van de plaatselijke kruidenierswinkel. Rond de kerst hangt er een goede sfeer in het dorp. Enkele van de armere inwoners moeten echter om te overleven gewoon door met hun normale werk, houthakken in de bossen rondom het dorp. Als Benoit en zijn oom horen dat een dorpsgenoot daarbij is omgekomen gaan ze op pad om zijn lichaam te halen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Buiten Canada niet erg bekend, maar wordt in Canada schijnbaar vaak beschouwd als de beste Canadese film allertijden. Komt in de zomer uit op DVD bij Criterion.

avatar van Apollinisch
Lijkt ook daar in de vergetelheid te zijn geraakt:

2004: Voor de derde keer wordt de poll voor beste Canadese film aller tijden gehouden, met C.R.A.Z.Y. (2004) van Jean-Marc Vallée als winnaar. Mon oncle Antoine staat niet eens meer in de top 10.

Op Scherp: Filmfestival Toronto - Cinema.nl Special

avatar van Ataloona
De plotomschrijving hierboven is wat halfomslachtig. Het gedeelte met het ophalen van het lichaam is weliswaar een eye-opener in de film, maar bevat ''slechts'' het laatste gedeelte van de film. (waarin de serieuze kant van het opgroeien niet beter belicht had kunnen worden) De rest is een onvervalste coming of age film. Geweldig drama (dat duidelijk vaak is nagedaan) en humor en leuk acteerwerk. Erg sterk en origineel en gewoon een heerlijke film. Veel te onbekend op MoMe (en IMDb) Fantastisch

Ik kan me voorstellen dat deze film in de tijd dat hij uitkwam nog best gewaardeerd werd. Er zitten een paar interessante experimentele scenes in de film. Maar verder vond ik de film toch vooral onevenwichtig en onsamenhangend. Een film over een klein mijnwerkersdorpje ver weg in Canada. Het leven speelt zich vooral af rond de "general store" rond kersttijd, waar iedereen z'n spullen koopt nadat ze net hun salaris hebben gehad. En verder is de kruidenier tevens de begrafenisondernemer van het dorp. Zo leren we een aantal personages kennen. De titel dekt ook niet de lading want er zijn eigenlijk een heleboel hoofdpersonen, voor zover je al van hoofdpersonen kunt spreken. Het grootste manko van de film, waar overigens ook al matig geacteerd wordt, is dat er een aantal op zich aardige verhaallijntjes zijn die veelbelovend worden opgestart, maar verder nooit, of in ieder geval zeker niet bevredigend, worden beëindigt.