Il Figlio di Django (1967)

Alternatieve titels: Return of Django | Son of Django

Italië
Western

geregisseerd door Osvaldo Civirani
met Gabriele Tinti, Guy Madison en Ingrid Schoeller

De zoon van Django is er als kind getuige van dat zijn vader wordt doodgeschoten. Nu hij volwassen is gaat hij op zoek naar de moordenaar. Hij komt terecht in een stadje met twee rivaliserende groepen die allebei worden aangevoerd door ex-partners van Django.

Er bestaan er niet veel van : spaghetti's met Gabriele Gemser- Tinti...maar 1 zelfs dacht ik, toch een stuk minder dan spaghetti's met Django in de titel. Django had inmiddels schijnbaar Goddelijke status en we zien hem in gememoreerde begin slechts van de rug af , doodgeschoten door de coward.......goed, dat zal dus blijken. *
Na dat tragische begin blijkt de zoon van Django volwassen te zijn en de gestalte van Tinti te hebben aangenomen onder de absurde naam Jeff Tracy...heette papa dan Django Tracy ? Nou goed, laten we hopen voor hem van niet. Heel erg origineel arriveert de held in een stadje dat wordt geterroriseerd door 2 rivaliserende bendes, die van Thompson en Ferguson. 1 van die 2 moet de moordenaar van papa zijn, zo deduceert Tinti. Het whodunnit gegeven wordt al snel gelaten voor wat het is en we weten al snel wie de booswicht moet zijn.
Het betreft hier een typische serie B spaghetti van het soort dat min of meer ter plekke in elkaar werd geknutseld en slechts als doel had om in 90 minuten zoveel mogelijk genreclichés te stoppen, jullie geliefde- of niet- humor is hier meer ironisch dan kluchtig en wordt geleverd door de 2 typische spaghetti anti-helden Logan en 4 assi, dus toch weer een buddy movie zij het hier op het tweede plan. Schoeller staat vrij prominent op de DVD hoes maar heeft een tamelijk overbodige bijrol.
De meeste originaliteit wordt nog geleverd door de figuur van Madison de dominee- rol die hij later zou herhalen in reverendo colt met Harrison. Deze originaliteit zal niet iedereen bevallen, want leidend tot een a- typisch gristelijk slot dat normaliter slechts in geheel of grotendeels Spaanse paella westerns is te zien.
Tinti dan : die loopt hier eerder rond met het chagrijnige smoel van iemand die gefrustreerd is omdat er niets te neuken valt op de set dan van iemand die vastbesloten is papa te wreken.
Regisseur Civirani kennen we als vervaardiger van tig matige genrefilms, geen verrassing dus dat dit nergens boven de middelmaat uitstijgt en er meestal nog onder blijft. Score van Umiliani, die echter beter thuis was in loungy muziek voor eurospies en komedies. Dat zgn. cowboyliedje was tamelijk debiel.
Er zijn 3 DVD's uitgebracht van deze film: een Italiaanse, een Franse en een Duitse. Die laatste is dus het meest toegankelijk, de kwaliteit ervan schijnt ruk te zijn.

*: in sommige versies wordt de moord pas halverwege in beeld gebracht, in een flashback POV Madison.