Renoir (2012)

Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Gilles Bourdos
met Michel Bouquet, Christa Theret en Vincent Rottiers

De Côte d’Azur, 1915. In de nadagen van zijn leven wordt Auguste Renoir gekweld door het verlies van zijn vrouw, de pijn van artritis en het verschrikkelijke nieuws dat zijn zoon Jean gewond is geraakt. Maar wanneer een jong meisje op wonderbaarlijke wijze zijn wereld betreedt, krijgt de oude schilder nieuwe energie. Vol in het leven en stralend mooi, zal Andrée zijn laatste model worden, en de bron van een opmerkelijke verjonging. Wanneer Jean terugkeert naar het ouderlijke huis om te revalideren raakt ook hij in de ban van het roodharige meisje.

Vanaf 3 januari 2013 in de bioscoop (Cinéart)

kappeuter schreef:
Vanaf 3 januari 2013 in de bioscoop (Cinéart)

Dat wordt iets eerder: 20 december

avatar van Martxela
Gisteren gezien, erg mooie film, ook qua stijl en kleurgebruik een genot om naar te kijken. Aanrader, 4 sterren dan ook

Een kunst- en kostuumfilm waarbij de regisseur goed naar de schilderijen van Renoir gekeken heeft. Hij wil je in volkomen rust laten genieten van zintuigelijke, harmonieuze composties. Hij maakt daarbij (vakkundig) gebruik van kleur en licht, van subtiele accenten. Echter hij vergat dat dat alles ten koste van het tempo en het verhaal ging, dat bij mij gezapig en flets overkwam. Er wordt sterk gespeeld, dat wel.
Waarschijnlijk wel interessant voor echte Renoir kenners.

avatar van blurp194
Kunst.

Knap in het gebruik van impressionistische landschapsbeelden, dromerige muziek, lange, langzame en dromerige shots van de oude schilder en zijn jonge model. Knap ook om daar de schilderijen in te laten zien, het verschil te tonen tussen hoe het model er uit ziet en wat de schilder daadwerkelijk op zijn doek zet. Knap ook de dialogen die daar doorheen geweven zijn, de perfecte intonatie van de oude kraakstem die de aanwijzingen aan het wat uitdagend-speelse meisje geeft.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld La Belle Noiseuse (1991) - waarmee nogal wat parallellen te vinden zijn - heeft deze film een nogal duidelijk verhaal waarin de oude schilder in een kader geplaatst wordt, een stuk geschiedenis dat verteld moet worden. Daarmee wordt de film een heel stuk toegankelijker, daardoor wordt het mogelijk zonder dat je je singulier en monomaan verliezen moet in de wereld van de schilder. Maar wellicht is dat ook de zwakte van de film - doordat de kunstenaar op het spanningsvlak blijft tussen schilder en familievader, kiest de film niet echt en blijft de kijker dus ook wat vrij in zijn oordeel. Voor de film- of kunstliefhebber was een wat meer eenzijdige benadering misschien interessanter geweest. Nu blijft de film wat in de gewone sfeer hangen, alternatief was er mogelijk zelfs een echt kunstwerk ontstaan. De ingredienten zijn ervoor aanwezig.

Even goed een zeer goede film. Sterk gespeeld, knappe soundtrack, overweldigende beelden.

avatar van Leo1954
Ben benieuwd Blurp194, ik ga hem bekijken.

Heb de film inmiddels gezien. Prachtig. De film geeft niet alleen een heel goed beeld van de laatste jaren van Renoir, zijn zonen, daar hoef je enkel wikipedia maar op na te lezen. Met zo'n waarheidsgetrouw gegeven maak je natuurlijk nog geen goede film, maar dat is hier zeker gelukt. Prachtig gefilmd, bij tijden heel schilderachtig, het warme licht van de zon waar hij in zijn laatste periode zo bekend om stond, wat mijn voorganger zei over wat hij zag. Natuurlijk is het wat geromantiseerd, maar nog steeds heel dicht bij de werkelijkheid. Ik heb ervan genoten.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van RRT
RRT
Verhaal vertelt weinig over het leven van Renoir. Gaat over korte periode van zijn leven. Maar ziet er prachtig uit. En zoals Renour zelf al zei:"er zijn al genoeg lelijke dingen, dus laat het mooie zien". Toch prima vermaakt.

avatar van ZenZin
Fraaie langzame schilderachtige film. Er gebeurt niet veel en dat is mooi.

Een amper te herkennen Michel Bouquet is uitstekend als kunstschilder Auguste Renoir in zijn laatste levensjaren.
Denderen doet het verhaal niet, maar het is op vele vlakken gevoelig en subtiel en de film heeft prachtige kleurschakeringen en staat bol van schitterende beeldcomposities. Schilderwerken op zich, en daarom is de film zeker aan te raden voor liefhbbers van de werken van Renoir en het impressionisme.
Vincent Rottiers, een acteur die mij steeds heeft overtuigd, speelt heel gedegen de rol van Jean Renoir, de latere cineast met naast hem Christa Théret die de rol vertolkt van het meisje dat later als Catherine Hessling ook in de cinemawereld zal terechtkomen.