Seeking a Friend for the End of the World (2012)

Verenigde Staten / Singapore / Maleisië / Indonesië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Lorene Scafaria
met Steve Carell, Keira Knightley en Melanie Lynskey

Als een asteroïde de aarde nadert, voelt een man zich eenzaam en alleen nadat zijn vrouw hem in paniek verlaten heeft. Hij besluit aan een reis te beginnen om zich te herenigen met zijn liefde van de middelbare school. Zijn buurvrouw houdt hem gezelschap, maar zorgt er per ongeluk voor dat het plan in gevaar komt...

avatar van Filmkriebel
Had er iets meer van verwacht. Ik vond de film een onverwacht sterke dramatische ondertoon hebben bij momenten. Zeker met William Peterson die een hitman inhuurde om zichzelf te laten mollen . De humor ontbreekt zeker niet maar is nergens dominant en daar verwachtte ik wat meer van. Grappigste scène was het "Friendsey" restaurantje waar etentjes afgewerkt worden met seks-orgietjes als dessert ... Seeking... is een roadtrip geworden waarbij twee mensen elkaar plots vinden, en verder een opeenvolging van observaties op het menselijk gedrag net voor de armageddon. Hoe iedereen eigenlijk ongestoord zijn leventje en gewoontes verder zet en eigenlijk kan ik me best in die visie vinden. PS : de soundtrack mocht er best zijn.

Kabbelende film met een aardig uitgangspunt, prima rol ook van Carrick, maar geen keuzes durft te maken. Als drama is het allemaal te oppervlakkig en als komedie valt er veel te weinig te lachen. Knightley zet haar rol veel te dik aan en is irritant. Er is totaal geen chemie tussen haar en Carrick. Het einde weet hierdoor niet te boeien of te ontroeren.

Tegenvallende film over een eenzame man die het einde der tijden met iemand wil doorbrengen. Op zich wel een aardig uitgangspunt, maar de mix van genres komt niet overal even goed uit de verf. Bovendien zijn veel scenes wat aan de saaie kant en zijn Steve Carrell en Keira Knightley verkeerd gecast samen.

avatar van lars-pixar
Met Seeking A Friend For The End of the World verfilmd regisseur Lorene Scafaria een dramatisch/romantisch verhaal tot een roadtrip. Met enkele scenes doet het zich nog voor als een wereld die aan het vergaan is, maar in het algemeen lijkt het zich daar maar weinig van aan te trekken. De film focust zich meer op de twee hoofdpersonages, deze worden langzamerhand ontwikkeld en dragen een eigen verhaal met zich mee. Hier zijn Steve Carell en Keira Knightley voor gecast. Als duo zijn het twee hele verschillende personages. Waarvan Carell hierin erg ingetogen is en niet herkenbaar is als in vele komedies waar hij in heeft gespeeld. Het verhaal is goed neer gezet, maar weet af en toe wat in te kakken en blijft daarmee redelijk vermakelijk. Duidelijk richt de film zich op het romantische genre. Hier en daar wat subtiele humor wat zorgt voor enkele glimlach momenten, maar meer niet. Meer richting het einde ontwikkeld de film zich pas echt toch tot het drama genre, waarna het van een luchtige film opeens wat zwaarder wordt. Daarmee weet Scafaria er nog wel een kippenvel einde van te maken, wat de film toepasselijk afsluit.

avatar van Zwolle84
'You are the love of my life'
De Keira-herzieningen, deel 21

'Een klein filmpje' kan laatdunkend overkomen als je het op de verkeerde manier gebruikt, maar is in het geval van Seeking A Friend for the End of the World - mooie titel! - een passende omschrijving van een erg prettige film.

Seeking weet elke keer weer veel sympathie bij me los te maken zonder heel bijzonder te zijn. Een echte feelgoodfilm, ondanks de buitengewoon donkere ondertoon. Een film met fijne acteurs, een sterke regie, een prettige soundtrack en een boodschap die je doet nadenken over hoe jijzelf zou handelen in zo'n situatie.

Keira Knightley en Steve Carell zijn dan ook precies de acteurs om zo'n verhaal vorm te geven. Die weten hoe je een luchtig sausje over een deprimerende setting giet. Van Keira wist ik al dat ze dat kan, maar Carell overtuigt me bij elke rol meer. Toevalligerwijs is dit, na Welcome to Marwen, de tweede keer dit weekend dat hij me in positieve zin opvalt.

Juist dat de enorme bak drama achterwege blijft in dit apocalyptische plot maakt van Seeking zo'n fris, klein filmje. Zonder dat het daarbij overslaat naar misplaatste lolbroekerij, want de donkere momenten zijn er zeker wel. Zelfmoorden, depressies en pijnlijk realistische reflecties op levens die met de finish in zicht niet zo bleken te lopen als de personages hadden bedacht, zijn geen dagelijkse onderwerpen voor dit soort films. Waarna zo'n Friendsy's-orgie de boel weer heerlijk uitbalanceert.

Klinkt allemaal niet te ingewikkeld, maar juist die balans weet bijna geen film goed te vinden. Dramadies hellen negen van de tien keer over naar te veel drama en moralistische eindes. Zo niet Seeking, dat op zeer mooie, realistische wijze eindigt. Een dikke pluim wat dat betreft voor Lorene Scafaria.

Nadeel daarvan is wel dat de film nooit écht de gevoelige snaar wil raken. Heel veel meer dan een sterk, vakkundig gemaakt tussendoortje wil het maar niet worden. Maar wel eentje die je zo om de twee, drie jaar weer met een positief gevoel achterlaat.