ad

Geregisseerd door: Chris Fisher

Met onder meer: Luke Wilson, Samuel L. Jackson en Leslie Bibb

Releasedatum: 31 januari 2012

Over Meeting Evil

Op een maandagochtend gaat de deurbel bij de jonge familieman John Felton. Voor de deur staat een vreemdeling met dure sportschoenen en een baseballpet die zichzelf voorstelt als Richie. Hij vertelt John dat hij gestrand is met zijn auto en vraagt om hulp. Een woordenwisseling bij het benzinestation leidt tot een schokkend misdrijf. Aan het einde van deze aangrijpende dag keert John terug naar huis waar hij Richie aantreft in zijn woonkamer, samen met zijn vrouw. Het kwaad is zijn leven binnengedrongen. Dit is het begin van de transformatie van een onopvallende vader van twee kinderen in een wanhopige man die tot alles in staat is om zijn familie te beschermen.

image

avatar van Curriculum

Curriculum

Theunissen schreef:

Ja dat is zo, ze wilde namelijk van haar man (als ik het goed heb had hij ook een levensverzekering waardoor haar financieel bedje ook gespreid was) af en ze had al een relatie met iemand anders. Waarom Richie zich zo vreemd gedraagt is juist de sleutel van het verhaal want als Richie John Felton al bij de eerste ontmoeting had vermoord had je natuurlijk geen film.

Kijk de film anders nog maar eens.

Ik denk dat je gelijk hebt. Joanie gedroeg zich na de confrontatie met Richie wel erg eigenaardig. Alsof ze Richie wel degelijk had ingehuurd. Het deuntje wat John vervolgens fluit, geeft bij mij aan dat hij de intentie heeft om haar te doden of dat hij hetzelfde wordt als Richie.

Daarbij is ze ook uitermate verdacht vriendelijk tegen Richie. Terwijl ze dat doorgaans niet echt is. Tenminste, zo gedroeg ze zich.

P.S

Waarom wordt Richie omschreven als een man met een baseball pet? Voor zover ik het weet, droeg hij een pak.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

• 2087 stemmen

The question is, John, do you hate me more than you love your family.

Raar, maar ondanks de negatieve toon over deze film, moet ik eerlijk bekennen dat ik dit nu eens een niet onaardige en vernuftig in elkaar gevlochten psychopathische film vind. Ik geef toe, het is niet een simplistisch verhaal, kan soms wel verwarrend overkomen en heeft een plots opkomend einde waarbij je je eventjes achteruitzet en een verwonderende "Huh?" slaakt. Langs de andere kant : verwacht je iets met een begrijpbaar vloeiend verhaal, met niet te veel complicaties en geen choquerende impressies, een gelukzalig slaapbevorderend en geen nachtrust verstorend einde, dan vind je zeker je gading bij een of andere softe Disney film.

"Meeting Evil" was voor mij een psychotische achtbaanrit waarbij een doorsnee dag van een makelaar zeer snel veranderd in een vreselijke nachtmerrie met een tripje rechtstreeks naar de hel. Op een bepaald moment had ik echt de indruk dat Samuel L. Jackson de verpersoonlijking was van de duivel zelve, die de sukkelaar John een handje kwam helpen om iedereen het eens betaald te zetten die ervoor gezorgd heeft dat hij een uitzichtloos en bijna geruïneerd bestaan heeft. En daarna had ik dan het idee dat John op een geflipte manier overgegaan was in een gespleten persoonlijkheid en al de misdrijven zelf volbracht in een zelfdestructieve, panische roes. Zoals één van de detectives al opperde is het mogelijk dat iemand die op de rand van een persoonlijk faillissement staat en op het punt staat alles te verliezen, veel kans heeft om compleet door te slaan en niet meer beseft wat hij uitricht.

SLJ speelt de rol als de, naar mijn oordeel, ingehuurde moordenaar, die weliswaar te veel voldoening haalt uit het opruimen van in zijn ogen storende onbeleefde en hypocriete figuren, op een meesterlijke wijze. De manier van staren vond ik op bepaalde momenten verbluffend. De ene moment een demonische allesvernietigende krankzinnige blik. Het andere moment een begrijpende zalvende blik. Ondertussen rondstrooiend met levenswijsheden en oppeppende taal zodanig dat John eindelijk het heft in eigen handen neemt.

Luke Wilson vond ik dan weer iets minder goed. Soms zelfs op een storende manier. Ik denk dat indien je zo een ervaring hebt, en de hele dag heen en weer geslingerd wordt van de ene onwaarschijnlijke situatie naar de andere, dat je wel emotioneler, angstiger en agressiever zal reageren. Hier liep hij de hele film rond alsof hij een mega-begrafenis bijwoonde. Zo triest en te neergeslagen. Langs de andere kant zou ik misschien ook zo gelaten reageren als ik in dezelfde situatie als hem zou zitten : enorme schuldenberg, job kwijt, waarschijnlijk beseffend dat vrouwlief twister ligt te spelen met de gespierde jonge klusjesman die het zwembad aanlegt.

Leslie Bibb als John's vrouw, verraste me eenmaal toen ze de vrouwelijke detective verbaal met de grond gelijk maakte. Het bange, doorsnee huisvrouwtje transformeerde ineens in een furie. Het was ook iemand met een dubbele bodem en heeft precies een schroef los. Dat kon je afleiden uit de reactie van haar zoontje bij de vraag of ze klaar waren met tekenen. Hij kroop angstig weg en moest gesust worden door zijn zusje. Waarom dat die twee kleuters zo vetgemest werden, bleef voor mij een raadsel.

Zoals gezegd roept het einde wel wat vragen op, maar ik ben er toch van overtuigd dat Richie's verklaring dicht bij de uiteindelijk waarheid ligt. Je ziet trouwens ook dat Richie in het begin de intentie heeft om John neer te knallen. Hij had de koffer al geopend en zijn pistool schietensklaar, maar werd tegengehouden door het feit dat het kleine meisje met hond stond te kijken. Het feit dat hij op het einde in bed het liedje van Richie begint te fluiten, betekent volgens mij dat zijn vrouw maar beter kan uitkijken !

Enigste minpuntjes waren allereerst de soms onbegrijpelijk redeneringen van de politie. En het geworstel, het gezwaai met het mes en de dreun met de golfstok, zag er wel enorm amateuristisch en ongeloofwaardig uit. Maar deze minpunten wegen niet op tegen het geheel van deze hoogst entertainende thriller. Een perfecte film voor de aanloop naar weer een filmweekend

avatar van surfplankje

surfplankje

het einde van deze film kon ik niet goed plaatsen in het complete verhaal, en dat vond ik erg jammer voor de film die me toch een resultaat van 3 sterren zou doen geven. Nu kom ik niet verder dan 2,5 ster

avatar van hoogie

hoogie

Jammer, ik had gehoopt een strakke thriller op te zetten voor de dinsdagavond, maar verspilling van tijd is me nu duidelijk.

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en eens meegepikt. Ik wist niet echt wat te verwachten, maar vond het wel een interessante film. De cast deed het prima en ik was wel nieuwsgierig hoe het verhaal ging evolueren.

Verder verveelde de film niet. Ik vond hem wel het bekijken waard.

avatar van RnRzombie

RnRzombie

ikkegoemikke schreef:

The question is, John, do you hate me more than you love your family.

Ik ben het hier volledig mee eens, de dreun met de golfstok heb ik waarschijnlijk gemist.

Zojuist op RTL8 gekeken.

Maar de omschrijving "misdaad"film lijkt mij niet juist,

de demonische Samuel L. Jackson, en het vele bloedvergieten, zou ik toch ECHT als horror omschrijven.

Ik zat de hele film op het puntje van mijn stoel. Godver wat spannend! Geweldig.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk misdaad/drama/mysterie/thriller film...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Bekende acteur Samuel L. Jackson...

Prima achtergrond geluid/muziek met

Dolby Digital...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Goed camerabeweging...

Niet te moeite waard...

Tarkus

Tegenvallende film.

Samuel L. Jackson kon me wel bekoren, maar Luke Wilson niet.

Vond het verhaal ook wat vergezocht.

Ken betere films in dit genre.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Matigheid overheerst in deze thriller annex gezinsdrama over een huisvader (opzettelijk neergezet als een sulletje en een looser) in geldproblemen die het aan de stok krijgt met een psychopaat die hem meesleept in een killing spree . Jackson viel me wat tegen in zijn zoveelste rol als smart-ass nigger... zeker als hij begint te filosoferen over de maatschappij die vierkant loopt ; vond de film ook vrij voorspelbaar; in het begin vraag je je nog even af waar het naartoe zou kunnen gaan, maar in films als deze verwacht je wel een twist en ja hoor, die komt er ook. Ziet er ook uit als een goedkope tv film. Een flutfilm wat mij betreft.

avatar van missl

missl

Flauwe bedoeling over een vader die ineens bezoek krijgt van een enge man. Deze enge man is eigenlijk niet zo heel eng, maar de muziek in deze film doet wel vermoeden dat het eng zou moeten zijn. Enge man weet alles beter en doet ook alles wat hij zelf wilt. De twist is ver gezocht.