Evidence (2012)

Horror

geregisseerd door Howie Askins
met Ryan McCoy, Brett Rosenberg en Abigail Richie

Vier jonge volwassenen gaan kamperen in de bergen rondom Los Angeles. Een van hen (Ryan) maakt een documentaire-film van zijn vriend Brett over zijn eerste kampeerervaringen. Maar al snel komen ze er achter dat ze geterroriseerd worden door een mysterieus wezen.

avatar van JacoBaco
Die gore worstjes hebben helemaal niets met de kwaliteit van de film te maken, maar met de kwaliteit van de worstjes.

avatar van AmazingPP
Jawor! Voor mij heeft deze film wel iets. Ik heb er in ieder geval momenten naar gekeken met een dicht geknepen anus. Ik vond het allemaal wel spannend. OK, op een gegeven moment zie je niet veel meer dan een meisje rennen, maar zelfs dat mocht de pret niet drukken. Goed gemaakt, goed overdacht en met weinig budget zetten ze toch iets geloofwaardigs neer, wat mij betreft dan. Je gelooft deze film wel. Tenminste, ik wel. Het is absoluut geen topper, maar ik vond deze beter dan The Blair Witch Project, waar echt helemaal geen ene flikker in gebeurt. 3 *

avatar van Hectometerpaal
Dus als je níet naar deze film kijkt heb je een openstaande anus kan ik uit jouw woorden opmaken?

avatar van hoffhaan
Goed begin, einde waardeloos. Het directe camerawerk ging mij irriteren. Matige film.

avatar van Boeikens
Hectometerpaal schreef:

avatar van ichi the chiller
Leuke found footage die ook nog eens een redelijk verrassende ontknoping heeft.De film heeft duidelijk erg weinig budget gehad,des te prijzenswaardiger dat deze toch goed te doen is en lekker wegkijkt en ook spannend blijft tot het einde.3.0

avatar van Boeikens
Kort filmpje maar het begint dan ook zonder ellenlange inleidingen.

Sfeer en spanning zitten er vrij vroeg in maar het duurt wel even voor het allemaal echt losbarst.
Aanvankelijk is het beeld de handycam nog goed te volgen maar dat is naar het einde toe heel wat minder. Naar mijn smaak iets TE schokkerig en verstoord.

Ook werd het geheel naar het einde toe erg complex en zal misschien met een vervolg moeten duidelijker gesteld worden...

avatar van m1701
film was best wel aardig
vooral manier van filmen vind ik erg leuk en maakt het extra spannend
alleen waar ze tegen het einde aan in belanden was me
niet zo heel erg duidelijk.....
En ik vraag het me nog steeds af.
Maar zeker leuk om een keer te kijken

avatar van Angelo2
Matig filmpje wat begon als de zoveelste cam rip-off met de gebruikelijke ruzies etc. Richting het einde toe werd hij interessanter alleen irriteerde ik me mateloos aan de camera bewegingen, storingen en vooral die haperingen. Dat verpestte het helemaal anders had het nog wat kunnen worden. Ze kwamen vooral in beeld als er actie te zien was of als ze aan het rennen waren. Veel onscherpe beelden ook maar dat komt omdat de hele film geschoten is met een DSLR. Jammer.

avatar van El ralpho
Is niet wat het had kunnen zijn

Evidence is een film met een originele wending. Als je denkt te weten wat er speelt begint de film pas echt en gaan alle remmen los. Geregeld moest ik denken aan Cabin in the woods die eerder dit jaar uitkwam en waarbij ook niets was wat het bleek te zijn..Aardige insteek dus maar eentje die vanwege externe factoren niet het gewenste effect wist te bereiken bij mij.

De film hanteert het found footage principe waar ik normaal een groot voorstander van ben. Films worden hierdoor beklemmender en ook direct een stuk realistischer waardoor je ook sneller de angst voelt die de personages voelen. Echter slaan de makers hierin een beetje door doordat er veel storingen in beeld kwamen, het geluid vaak wegviel en de nodige haperingen die de fun factor meerdere malen in de weg zaten. Dat dit een keer wordt toegepast is gebruikelijk in het genre maar ik kreeg het idee dat het hier voornamelijk gedaan werd om het beperkte budget te verhullen.

Dit beperkte budget werd ook zichtbaar in de keuze van de acteurs omdat ze stuk voor stuk voor geen meter konden acteren. De personages die neer werden gezet wekten daarnaast ook nog eens de nodige irritatie op omdat ze constant alleen maar zaten te bekvechten tegen elkaar. Ook het waarom er gefilmd werd was nogal wazig. Een documentaire zonder enige inhoud en aanleiding? Duidelijke aanleiding om die camera te laten draaien inderdaad..Ook de richting die het verhaal ingaat is onduidelijk en er wordt in die zin ook te weinig verklaard. Als de hel losbarst wordt het beperkte budget des te meer zichtbaar doordat het allemaal net niet goed genoeg in beeld wordt gebracht en de beelden net iets te schokkerig en te wazig zijn.

Evidence biedt een goede opzet waarbij meer aandacht aan het verhaal, wat minder geklooi met de camera, een andere cast en een groter budget of betere/andere invulling van het budget de film absoluut beter hadden gedaan.

avatar van Bottleneck
Verrassende horror..

De aanloop in het bos is best aardig maar te kort door de bocht, haalt het in de verste verte niet bij The Blair Witch of Det Okanda, dus de onverwachte overgang naar het tweede deel vond ik prima. Dat je net zo weinig weet als de personages werkt hier geweldig; iedere hoek die wordt omgeslagen is nieuw en houdt je aandacht vast, vooral met al die locaties: smerige huizen, paardenbak, kantoor, laboratorium,
telkens afgewisseld met het lukraak vluchten in de pikdonkere bosrand. Compleet de weg kwijt, ik ook.

Strak gedaan, je hebt tot een bepaald punt ook echt geen idee wat er aan de hand is. Een fokkerij die een bepaald dierenras is gaan fokken en daarvoor experimenten uitvoert op mensen? Verklaart ook gelijk die maffe vent die langskwam (een bewaker, iemand die dat ontsnapte beest moet uitschakelen?) en dat je in het begin eventjes een helikopter hoort cirkelen boven het bos.

Het nadeel is dat de rustig opgebouwde spanning helemaal wegebt in het laatste kwartier met die helpende kerel en zoveel opduikende patiënten en beesten, te groots en te Amerikaans allemaal. Had echt kleinschaliger gemoeten om het spannend te houden. Ook een aantal handelingen is onbegrijpelijk (waarom een afgesloten huis verlaten en naar het onveilige buiten rennen) maar daar ontkom je bijna niet aan.

Evidende is wel aardig geschoten. Het shaky gedoe op het laatst en het wegvallen en terugkomen van de beeldkwaliteit passen prima bij de paniek; stoorde me niet zoals in andere films, integendeel. De aftiteling is trouwens erg tof (beeld en geluid), helemaal tot het einde aan toe.

Tot slot nog iets dat vaker geldt bij found footage: waarom blijven ze maar filmen in zo'n toestand,
hoe zouden wij als kijker deze tape te zien krijgen (vertrouwelijk materiaal) en waarom zou de opsporende instantie hun zoektocht (met helmcamera's) direct plakken achter de tape van de vier jongeren? Slaat nergens op maar goed, het levert zo wel een vermakelijke film op.

En laat een vervolg deel 2 trouwens maar zitten, al die achteraf-verklaringen, het is precies mooi zo.

juhnzun
Jezus dit is een serieuze rival van Rec 2007 wat mij betref 1 van de betere en meer realistische horrors van de laatse jaren

avatar van Shinobi
Redelijke horror in found footage stijl dat ietwat weg heeft van Blair Witch en [Rec].

Wordt lekker rustig opgebouwd om tegen het einde aan helemaal los te gaan. Alleen het is wel erg over the top met die militair(?) die hun helpt en vanuit het niets alle wezens die op hun afkomen.

Ook ergerde ik me soms aan de twee dames - die er overigens wel erg appetijtelijk uitzien -, ze vluchtten te vaak uit 'veilige' situaties.

Gelukkig is de speelduur niet al te lang wat de film gelukkig niet langdradig maakt en die wazige eindcredits zijn trouwens ook goed gedaan.

3,0 Sterren.

avatar van Corcicus
Één van de betere found footage horrors met een erg groot WTF-gehalte. De gore zag er heerlijk uit en de spanning was om te snijden. Sinds oudsher beginnen found footage films traag om op het einde open te barsten, maar hier vangen ze de leemte op door na 5 min al een stel tieten en een kont in beeld te brengen, zo gaat de tijd snel. Bij momenten echt griezelig en zeer degelijk geschoten en prima gemonteerd.

Aanrader voor de horrorfan, onbegrijpelijk deze lage score. In elk geval vele malen beter dan het afstotelijke Det Okanda en het veel te brave Paranormal Activity.

avatar van DMF
DMF
Leuk! Ik word al snel enthousiast als ik lees dat er een groepje mensen gaat kamperen in de bossen. Voor mij de perfecte setting voor een horrorfilm: afgelegen, mysterieus en een makkelijke locatie om er flink wat suspense in te stoppen en spanning te creëren. Dat lukt Evidence ruimschoots. De rare geluiden uit het niets lieten mij direct aan het beeld vastplakken. Door het hand-held filmen heb je bovendien het idee dat je er zelf helemaal inzit. Een makkelijk, maar effectief trucje.
In de eerste helft van de vrij korte film wordt de spanning flink opgeschroefd en er zitten wat aardige schrikmomenten in. Vervolgens trekt de film in het laatste halfuur alle registers open. Het Blair Witch Project sfeertje verdwijnt en neemt de suspense grotendeels met zich mee. In de zo rustige bossen staat keiharde actie ineens centraal. Een nogal abrupte en over de top switch, maar het vermaakt doordat je geen idee hebt wat er precies aan de hand is. De film geeft ook nergens een echte verklaring, maar wel een aantal hints waardoor je fantasie de rest in mag vullen. Niets mis mee.
Het tweede deel is wel iets minder. De personages zoeken de problemen ook wel op, maar dat kun je ook wel verwachten. Het trucje met het storende beeld kende ik na een paar keer ook wel en was ik op den duur dan ook zat. Het spectaculaire einde stopt niet bij de aftiteling, maar gaat echt tot de allerlaatste seconde van de film door. Leuk gedaan, ik heb me vermaakt.

* * * *

avatar van Savatage
Ideale setting voor een horrorfilm. Een groepje jonge mensen in een bos tijdens een kampeertocht en plots gebeuren er rare dingen. Het begin was subliem en je ziet ook hoe de angst erin zat. Ik vond het acteerwerk best redelijk en qua sfeer is de film zeker geslaagd.

Voor horrorliefhebbers is dit een aanrader.

avatar van Gang_Star
Ben aangenaam verrast.
En dat zal ongetwijfeld komen doordat er de laatste tijd veel van dit soort films worden gemaakt waarbij er met een handycam wordt gefilmd. Regelmatig zit er maar een hoop matigs tussen, maar bij deze film is dat net even wat anders.
Film lijkt vanaf het eerste moment wel te gaan naar de kant van al die tegenvallers, maar als de groep te maken krijgt met 'iets' in de bossen wordt het kamperen behoorlijk spannend.
En wanneer die spanning begint, blijft tot de laatste seconde de spanning ook doel treffen.

avatar van ikkegoemikke
Niet mijn ding. Een beetje kijken naar barslechte, heen en weer zwaaiende , in en uitzoomende beelden. Lijken wel de beelden van toen ik mijn eerste cam gekocht had

Het feit dat er in de film een soort teddybeer op steroiden rondrend in de bossen maakt het echt niet spannender !

Voordeel van deze film : nu werd de FFW knop op de afstandbediening tenminste nog eens intensief gebruikt

0.5* en dat voor een flits van het fraaie balkon van Abi en de flash van Ashleys billen

avatar van Fueledable
Het begon veelbelovend, maar zodra ik door had wat er in het bos rondsloop, ging het voor mij bergafwaarts. Jammer.

avatar van Spartaan1986
Na een redelijk eerste half uur zakt de film als een kaartenhuis ineen. Het wordt rommeliger en de spanning ebt weg. Gemiste kans gezien de locatie(s).

avatar van Rickyman
Een redelijke handy-cam horror,
die toch behoorlijk spannend wordt en blijft tot de laatste seconde.

avatar van Noodless
De laatste jaren worden we overspoeld door dit soort handy-cam horrorfilmpjes om een realistische benadering op te voeren. Doch de spanning ontbreekt vaak en de beelden maken de kijker vaak zot.
Ook deze film weet hier niet aan te ontsnappen. Naar het einde heel wat weirde actiescènes, maar de vage belachelijke teddybeer en de lange aanloop zorgen voor een onvoldoende. 4/10

avatar van Daan258
Had wel weer zin in een Found Footage filmpje en omdat ik me niet veel meer van de film kon herinneren had ik hem toch nog maar is een poging gewaagd.
Maar ook de 2e kijkbeurt was helaas weer teleurstellend.
Als eerst had ik namelijk ook een found footage film in gedachten die over Aliens ging maar dat was niet het geval wat daardoor gelijk al een beetje tegen viel.
Verder wist de film nergens echt spannend te worden en ook was het verhaal behoorlijk matig en niet leuk.
Mijn stem van 1,5 blijft staan.

avatar van Rickyman
Leuke van dit soort filmpjes is dat je ze weer snel vergeten bent.
Deze dus weer opgezet, het is niet groots maar lekker spannend weer en effectief gedaan.