Adikos Kosmos (2011)

Griekenland / Duitsland
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Fillipos Tsitos
met Antonis Kafetzopoulos, Theodora Tzimou en Christos Stergioglou

Sotiris is een politieman aan de vooravond van zijn pensioen; zijn werk bestaat uit het ondervragen van verdachten. Op een dag besluit hij dat hij alleen nog maar rechtvaardig wil zijn - een beslissing die ervoor zorgt dat al zijn ondervraagden vrijuit gaan, en dat hij tijdens een omkoopmissie voor rechtvaardigheid een fatale fout begaat. Dora, een opportunistische schoonmaakster die net als iedereen wanhopig het hoofd boven water tracht te houden in een failliet land, is de enige die hem kan helpen.

avatar van Movie-Addicted
Oersaaie en uiterst droge film. Dit werd hem zeker niet.

*2.25

Hoe het komt dat ik geboeid heb zitten kijken naar deze film ligt wellicht in het feit dat hij zo ongewoon is en afwijkt van de klassieke benadering van dergelijk thema.
Vooreerst zijn daar de ogenschijnlijk apathische personages, zoals het hoofdpersonage zelf, de schoonmaakster, de collega en vooral diens vrouw en daarnaast de, meestal daaruit voortvloeiende, bizarre situaties.
Het is een film over eerlijk zijn, op het woord geloven en elkaar helpen, die wat denkwerk vergt en dan ook de kijker naar zijn persoonlijke uitleg dwingt.
Eenvoudig en sober, zonder sensatiegerichte opschudding, met meerdere geslaagde, erg originele scènes.
Eens iets anders.