Agantuk (1991)

Alternatieve titels: The Stranger | Le Visiteur

Frankrijk / India

geregisseerd door Satyajit Ray
met Depankar De, Mamata Shankar en Utpal Dutt

Als een gezin in India plotseling bezoek krijgt van een vreemdeling die een oom beweert te zijn, zijn ze aanvankelijk achterdochtig. De vreemdeling weet hen echter te vermaken met verhalen over zijn reizen, waarbij hij een heel ander wereldbeeld geeft dan de familie kent van de omgeving.

Deze zou in november bij Mr. Bongo verschenen moeten zijn. Dan is er ook daar een aardige serie van Satyajit Ray DVD releases voorhanden (van wisselende kwaliteit). Maar ik kan hem zo snel niet terugvinden bij de diverse internet winkels.

Mochizuki Rokuro schreef:

De release was vertraagd. Inmiddels wel te verkrijgen (evenals Company Limited).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De laatste film van Satyajit Ray en dat is te merken. Er is minder aandacht voor hoe het gefilmd is dan bij alles dat ik van hem zag en het gaat heel nadrukkelijk om de (sterke) acteurs en de dialogen. En de film heeft heel sterk een gevoel van zijn laatste boodschap.

Hoewel je niet 1 op 1 kunt aannemen dat de oom Ray in zijn eigen scenario moet voorstellen zijn er wat interessante lijntjes. De oom was bijvoorbeeld weg sinds 1955, het jaar van zijn debuut. Is soms wat eenvoudig en rechtlijnig en lijkt het het verleden en de plattelandsvolkeren van India (en daarbuiten) wat makkelijk te idealiseren, maar meer dan dat is het een verhaal van een man die een middenklasse-echtpaar voorhoudt dat je met veel bezit ook vertrouwen verliest. En met volwassen worden, wat meer scenes met de zoon had de film rijker gemaakt denk ik.

Duidelijk de minste van de zeven films die ik tot nu toe van Ray zag, maar wel passend als laatste. Toen de Oom op het einde weer wegging had het gevoel alsof Ray vertrok. Hij stierf een aantal maanden na de première en slechts enkele weken nadat hij een ere-oscar kreeg.