• 8.255.522 stemmen

Genre: Komedie

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: Jack Lemmon, Walter Matthau en Paula Prentiss

Plot Buddy Buddy

"The greatest movie buddies of all time are back!"

Trabucco (Matthau) is een professionele huurmoordenaar die zich opmaakt voor een nieuwe opdracht, maar onverwacht wordt gehinderd in zijn werk door een depressieve huisvader Victor (Lemmon) die zelfmoord wil plegen.

imageimageimageimageimage

Receptionist

Rudy 'Disco' Gambola

Lieutenant #1

Theatertje

Alweer een zoveelste (grappige) film van Wilder met het komische duo Lemmon en Matthau (die kort na elkaar overleden zijn, ik denk van verdriet: het waren echt goede vrienden). Spijtig dat ze er allemaal niet meer zijn, want dit trio samen zorgde voor hilarische films. 3.5 sterren.

daviddoelen

Ook jammer dat deze (nog) niet op dvd is uitgebracht.

Theatertje

Soms zenden ze deze uit op TCM. Met een beetje geluk heb jij die post op je televisie...

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Ik zou deze ook zeer graag zien, maar ik heb geen tcm.

Theatertje

Wel, doe dan zoals ik. Ik heb namelijkk ook geen TCM, maar een vriend van mij wél. Ik vraag dus aan die vriend, telkens er een in mijn ogen goede film op TCM komt, om het op te nemen op VHS en het nadien aan mij te geven. In ruil neem ik voor hem films op ARTE op.

Theatertje schreef:

Ik ontvang TCM ja. Hopelijk wordt Buddy Buddy een dezer dagen weer eens uitgezonden dan, want ik wil hem dolgraag nog eens zien.

daviddoelen

Vannacht om 1.15 op TCM. Nederlands ondertiteld.

avatar van Wouter

Wouter

Als iemand hem voor me op zou willen nemen.....

daviddoelen

Buddy Buddy heeft een leuk uitgangspunt en Jack Lemmon en Walter Matthau zijn twee topacteurs, helaas is het resultaat enigszins teleurstellend. Dit komt doordat Wilder een tamme regie voert en het scenario nogal magertjes is. Desalniettemin een vermakelijke film, maar er had meer ingezeten.

avatar van Wouter

Wouter

Heb het (Franse) origineel op dvd liggen; moet ik nog zien.

Wouter schreef:

Heb het (Franse) origineel op dvd liggen; moet ik nog zien.

L'Emmerdeur. Volgens een aantal IMDb-gebruikers beter dan deze remake.

daviddoelen

Wouter, je krijgt nog 'n kans. Vanavond om 21.00 zendt TCM Buddy Buddy nogmaals uit.

avatar van gotti

gotti

Vooral Matthau maakt veel goed in deze, toch enigzins tamme film van Wilder, die echt veel beter kan.

avatar van Brix

Brix

Slap aftreksel van het Franse origineel, 'L'Emmerdeur'.

Mijn advies bekijk die film eens.

avatar van speedy23

speedy23

Egoistico schreef:

L'Emmerdeur. Volgens een aantal IMDb-gebruikers beter dan deze remake.

Brix schreef:

Slap aftreksel van het Franse origineel, 'L'Emmerdeur'.

Mijn advies bekijk die film eens.

Naar L'Emmerdeur uit 1973, met Lino Ventura en Jacques Brel in de hoofdrollen. Inderdaad veel beter dan Buddy Buddy. Van L'Emmerdeur weet je het eerste half uur niet eens dat je naar een komedie zit te kijken, maar naar een misdaadthriller. De karakterkop en topacteerprestatie van gentleman 'gangster' Ventura is ook een groot pluspunt. Een aanrader.

avatar van Straniero

Straniero

Ik vond L'Emmerdeur ook een stuk beter dan deze wat merkwaardige komedie. Het verhaal was wat ongebalanceerd en de humor was óf nooit grappig óf is nu in elk geval sterk gedateerd. Bovendien vond ik de chemie tussen Brel en Ventura ook veel overtuigender dan die tussen Lemmon en Matthau, wat opmerkelijk zou moeten zijn.

Absoluut de minste film van Wilder die ik heb gezien.

avatar van 606

Vond het eigenlijk best wel een prima remake, het volgt redelijk het origineel.

Op sommige momenten gebruikt het een eigen draai.

Matthau en Lemmon zijn heel goed aan elkaar gewaagt zoals ze dat al eerder waren.

Matthau acteert dan ook sterk zijn rol net als Lemmon.

3 sterren

avatar van Beertje45

Beertje45

heel lang geleden, maar herinner me dat ik destijds krom lag van het lachen. dus 5

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Mopperpot Matthau als huurmoordenaar is erg op dreef, maar het nevenplot met de (immer) stuntelige en minstens zo charmante Lemmon maakt een beetje een uitgebluste indruk. Vooral zijn mislukte huwelijk met Prentiss die het inmiddels heeft aangelegd met seks-goeroe Zuckerbrot (Kinski) is nogal belegen.

Toch oogt deze laatste Wilder niet helemaal als een routinewerk. Het is duidelijk dat de mild satirische verwikkelingen wel in het straatje van Wilder liggen en met het koppel Matthau-Lemmon heeft alles wel iets uit van dit illustere trio. Zeker ook door het het zonnige Panavision en de muziek van Lalo Schifrin. Maar dat scenario werkt nu eenmaal niet optimaal mee en het is opvallend dat in 1981 Wilder nog steeds veel gebruik maakt van 50-ies aandoende achtergrondprojecties. Het zal de nostalgie zijn.

Te zien met Engelse audio op de Spaanse DVD (helaas wel letterboxed) "Aquí un Amigo".

kappeuter (crew films)

Vermakelijke remake van het Franse origineel, die iets meliger van toon is dan het origineel.

Een erg goede Matthau als brompot. Ik heb genoten van zijn spel. Lemmon's rol is afdoende, maar hij heeft ze eerder wel overtuigender gespeeld. In The Odd Couple speelt hij ook een suïcidaal en mentaal wrak, daar is hij meer op dreef en geestiger.

L'Emmerdeur (1973) is beter, maar doordat deze remake andere accenten legt en een iets afwijkend einde heeft is hij toch de moeite waard om eens te zien.

Als je er maar eentje wil zien kies dan uiteraard voor het origineel.

avatar van Norma

Norma

Het is geen onaardige film, maar mist het sprankelende en vlotte van Wilder’s andere komedies. Het zelfde geldt voor Matthau en Lemmon; een geweldig duo, maar hier een beetje mat, met name Lemmon lijkt wat op de automatische piloot te gaan. Gelukkig is een mindere Wilder nog altijd wel goed genoeg voor degelijk vermaak. De film opent nog best behoorlijk en de “kennismaking” van de heren is geinig, het is gek genoeg meer tegen het einde dat de vaart er een beetje uit lijkt te gaan. De film komt wat ouder over dan hij blijkt te zijn, ik had hem van zo'n 10 jaar eerder ingeschat.

scorsese

Goeie film waarin een huurmoordenaar een kamer krijgt naast een man die zelfmoord wil plegen. Een geslaagde remake van een Franse film die niet helemaal hetzelfde pad volgt. Een simpele opzet, maar wel eentje die voor genoeg grappige situaties zorgt. Walther Matthau en Jack Lemon zijn opnieuw een leuk duo in deze laatste film van Billy Wilder.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

De laatste film van Wilder is zeker niet zijn beste werk en een film waar hij zelf ook niet zo blij mee is. Maar goed, zelfs Wilder op een slechte dag komt - samen met het duo Matthau en Lemmon - nog steeds met een prima film. Lemmon is weer op dreef als altijd en Matthau speelt weer die stille knorrepot als geen ander, hoewel Wilder achteraf toch liever een niet-komiek - als een Clint Eastwood - had gehad. De film opent sterk, maar gaandeweg lijkt de film soms teveel richting slapstick te gaan en wordt het een beetje suf. Dat hele gedoe rond Klaus Kinski en Paula Prentiss leverde niet bepaald de beste momenten op. De echt sterke momenten komen toch voort als je simpelweg Matthau en Lemmon bij elkaar zet. En gelukkig bevat Buddy Buddy - hoewel één van de mindere Wilder films - genoeg van dat soort memorabele sequenties.

3,5 sterren.

avatar van Mescaline

Mescaline

Naast Abbott & Costello zijn Jack Lemmon & Walter Matthau zeker 1 van de betere acteer duo's.

Na een dag eerder The Odd Couple gezien te hebben smaakte dit weer naar meer, en ook in Buddy Buddy stellen ze voor mij zeker niet teleur.

Het verhaal heeft op het eerste gezicht niet zo gek veel om het lijf, maar de manier hoe het is uitgewerkt en volgestopt is met rare situaties maakt het erg vermakelijk! Jack Lemmon speelde een rol die vergelijkbaar was met zijn rol in The Odd Couple, je gaat bijna denken dat Lemmon in het echt ook zo was!

Hier kan ik in ieder geval erg van genieten! Niet zo goed als The Odd Couple die ik op een 4,5 heb staan, maar zeker goed genoeg voor een 4.

avatar van mjk87

mjk87

Matig einde van Wilders carrière. In de basis kan dit wel wat opleveren, maar dan moet je in het tempo van One, Two, Three werken en niet zo gezapig als nu. Lemmon is nog wel prima en samen met Matthau en de korte speelduur is dit nog wel te bekijken, maar eigenlijk sleept de film zich de hele tijd maar voort en verveelt gewoonweg. Leukste is nog het decor met het gevoel van de jaren 80 heel duidelijk naar voren. Mooie locaties ook met veel zeggingskracht en het brede beeld wordt door Wilder als meestal goed benut. 2,5*.

avatar van gotti

gotti

Toch leuker bij herziening. En wat is ook Lemmon toch een feest om naar te kijken.