Kiss Me, Stupid (1964)

3,24

geregisseerd door Billy Wilder
met Dean Martin, Kim Novak en Felicia Farr

Barney Millsap ontmoet bij zijn tankstation de beroemde zanger Dino. Barney, die samen met zijn vriend vergeefs op zoek is naar een uitgever van hun eigengemaakte liedjes, ziet door deze ontmoeting zijn kans schoon. Door de auto van Dino onklaar te maken en de blonde Polly in te schakelen, probeert Barney Dino wat langer in Climax te houden.

24 BERICHTEN 15 MENINGEN
Zeldzaam slap verhaal; erg gedateerde komedie: zonde van je tijd!

avatar van Poisonthewell
Ben ik het niet mee eens. Inderdaad niet bepaald Wilder's beste maar toch een erg charmant en amusant filmpje. 4*

'It's not very big, but it's clean'
'What is?'
'Oh nothing'
'Well you brought it up'

avatar van LadyKnight
Een zalige film met mooie muziek, een zwoele Kim Novak, een knappe Dean Martin en een ontzettend leuk verhaal.
Stel je voor om Dino plotseling bij je thuis als gast te hebben *zwijmel* ....

avatar van Mochizuki Rokuro
Ziet er prachtig uit, maar het wil gewoon niet echt leuk worden (en dat is jammer in een komedie). Ray Walston is geen Walter Matthau zullen we maar zeggen. Wel aangenaam om Kim Novak weer eens te zien, want zoveel filmrollen van haar ken ik niet.

avatar van boerenpummel
Weer een leuke, wat onbekendere film van Wilder.
Verwachtingen waren niet zo heel hoog, maar vanaf het moment dat Kim Novak in beeld is, is het genieten van Wilder op zijn best.

(Overigens zou Ray Walston wel vermeld mogen staan bij de cast, hij speelt de hoofdrol)

Opnieuw een heerlijke, en wellicht wel iets onderschatte Wilder. De grappen en leuke vondsten volgen elkaar in rap tempo op. De heerlijke Kim Novak steelt de show; wat een schitterende vrouw met een heerlijke stem.

Een aanrader!

avatar van Paalhaas
gotti schreef:

Lol, over die hese stem van Novak ben ik het niet met je eens, maar de rest zeer zeker wel. Want potverdikke, wat een heerlijke, hartverwarmende film is dit weer! Zonder meer één van Wilders beste, en dat wil wat zeggen met zo'n indrukwekkend oeuvre. Walston speelt hier overtuigend de romantische goedzak, een terugkerend karakter in Wilders films, zoals Lemmon die bijvoorbeeld in The apartment speelde. En Novak is inderdaad schitterend maar Felicia Farr als Walstons vrouw Zelda weet haar zelfs te overtreffen. Het plot is verrukkelijk en de grappen zijn af en toe zo vlijmscherp dat ze onopgemerkt voorbijgaan als je niet uitkijkt. Onbegrijpelijk dat het gemiddelde (en het aantal stemmen) hier zover achterblijft bij films als One two three of Some like it hot. Op het onfeilbare The apartment na is Kiss me, stupid Wilders beste romantische komedie als je 't mij vraagt. Onvergetelijke slotscène trouwens!

avatar van Tommeh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gemengde gevoelens aan deze film overgehouden. Op het eerste gezicht is dit weer een fijne, luchtige Wilder. Met het vertrouwde inginieuze plot, boeiende karakters en scherpe dialogen. Novak speelt een prachtrol en Martin persifleert zichzelf op onnavolgbare wijze. (It's a habit with me. If I skip one night a week I get such a headache)

Maar eigenlijk is dit een vrij donkere film. Met een echtpaar die beiden vreemdgaan en elkaar aan het einde vergeven ervoor.
Ik vraag me af wat Wilder z'n kijkers ermee wilde vertellen. Dat vreemdgaan is toegestaan als er (veel) geld in het verschiet ligt? Dat lijkt me redelijk moreel verwerpelijk, vooral in het Amerika van de jaren 60. Wilde hij simpelweg provoceren? Of is de hele film één grote persiflage op romantische komedies?
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik hield er wel een (licht) zure nasmaak aan over.

Als ik de berichten op IMDB mag geloven heeft de film indertijd veel stof doen opwaaien in de VS, wat me dus niet erg verbaast. De kusscene van Martin en Farr (waaruit ze later sex hebben) heeft Wilder voor de Amerikaanse markt zelfs opnieuw moeten schieten, in een massagescene waarna het niet duidelijk is wat ze precies gedaan hebben. De film werd zelfs in de ban gedaan door het katholieke verbond omdat er te lichtzinnig met zeden zou zijn omgesprongen.

Eén ding is duidelijk, Wilder was absoluut geen gewone filmmaker en hij heeft met Kiss me, Stupid weer een bijzonder stukje cinema nagelaten.

Hoewel deze film niet de vaart en enorme flair heeft van 'Some like it hot' vind ik deze film erg gelukt. Vooral de vrouwen en Dean Martin spelen overtuigend (Martin overtuigend creepy dus), de acteurs Ray Walston en Cliff Osmond vind ik in hun groteskheid niet altijd te pruimen. Maar dit is een kleine klacht, over het algemeen moest ik veel (en hard) lachen, en wist de film me nog te ontroeren ook, in hoe het Polly the Pistol-karakter wordt neergezet en hoe er met haar wordt omgegaan.

De film heeft vele hilarische momenten, geniale suffe songteksten (Ira Gershin schreef de teksten op grotendeels ongebruikte melodieën van zijn broer), platte dialogen waarin elk woord verkeerd begrepen wordt en is het herzien waard.
Op IMDb en in de Bilder-biografie van Ed Sikov wordt deze komedie 'donker' en 'bitter' genoemd, en het is waar dat Wilder onsympathieke karakters durft te schrijven, dat de situaties niet de mooiste kanten van den mensch laten zien en dat optimisme waarschijnlijk niet Wilders tweede naam is, maar net als ik Blake Edwards-films kan waarderen, of een pies en poep-grap in een stuk van Shakespeare, wie heeft er ooit verzonnen dat de wereld een plaats is van rust, reinheid en goede smaak, die heeft het niet goed begrepen.
Voor mij leven de films van Wilder nu juist zo om dat imperfecte. De pianoleraar is een jaloerse stuntel eerste klas, en toch ga je begrijpen wat zijn vrouw in hem ziet.

'Kiss me, stupid' is niet de eerste verfilming van het toneelstuk 'L'ora della Fantasia' van Anna Bonacci, er schijnt al in 1952 een Italiaanse film naar gemaakt te zijn: 'Moglie per una notte' (bruid voor een nacht), met Lollobrigida.

avatar van wwelover
Geinig verhaal, origineel en subtiel onderbouwd met humor. Toch is het geen film van het niveau wat ik gewend ben van Wilder. Er had zeker meer in gezeten denk ik, maar des ondanks heb ik me goed vermaakt. Ook de muziek was leuk, maar de film is vooral leuk door z'n cast. Dean Martin is natuurlijk een uitstekende acteur, maar vooral Ray Walston steelt de show.

avatar van wendyvortex
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Even een ietsje minder klassieke Wilder.
Soort van sekskomedie die voor 1964 heel gewaagd was (zeker in de VS), maar inmiddels wat gedateerd overkomt.
Desalniettemin een aantal erg grappige scenes, een paar geweldige dialogen en een geweldige Kim Novak.
Leuke verwijzingen naar de Cagney-grapefruit, Godzilla en The Beatles.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een leuk uitgangspunt, heerlijke dialogen en een aantal geweldige personages maken van Kiss Me, Stupid het zoveelste Wilder- pareltje. Het begint al goed met de jaloerse pianoleraar Spooner, geweldige rol van Ray Walston, met even geweldige truien. Gooi twee wilde, sympathieke maar bovenal prachtige vrouwen (met name een schitterende Kim Novak), een onsympathieke casanova en een ietwat klungelige vriend in de mix en je hebt een uiterst amusant geheel. De dialogen zijn opnieuw lekker scherp, het tempo ligt hoog en zelfs de kleinste bijrollen werken fantastisch (die vader van Zelda).

4 sterren.

Dean Martin stapt zo uit de "Sands" en uit zijn Rat Pack-leven in deze komedie, erg grappig van opzet - en zelfs een beetje pikant voor begin jaren 60 volgens Amerikaanse normen - met plezierige momenten, maar ook af en toe een beetje dood en saai.
Typisch voor filmkes waarin leden van de Rat Pack in optreden is dat er steevast allusies gemaakt worden naar hun echte leven.
Zo vraagt Dean hier aan de politie in het begin van de film of "the Sinatra kid is missing again", waarbij het woordje "kid" vertaald werd als "meid", terwijl hier duidelijk gedoeld werd op de kidnapping van Frank Sinatra Jr het jaar ervoor.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond dit toch wel een mindere Wilder, maar daarentegen best vermakelijk. Ik moest even wennen aan Ray Walston's karakter Spooner, vond hem niet echt sympathiek en zijn gedrag bij vlagen erg vervelend. Dean Martin's karakter Dino is natuurlijk extra aangedikt en deels gebaseerd op zijn eigen leven. Het verhaal vond ik wel redelijk, maar soms ook wel wat saai ogen. Wat ik wel ontzettend raar vondis dat Wilder het zeker prima vind om vreemd te gaan. Dat kon er bij mij niet in.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Billy Wilder mag zich rekenen tot het rijtje van mijn favoriete regisseurs, en van het zeventiental films, dat ik tot aan deze Kiss Me, Stupid zag, scoorde er slechts eentje een onvoldoende. Helaas is Kiss Me, Stupid de tweede, want deze Wilder viel me toch enigszins tegen.

Het is een vrij platvloerse film met een verhaal dat voor mij persoonlijk nooit echt interessant werd. Dat komt ook wel voort uit de personages, die mij maar gedeeltelijk wisten te overtuigen. Alleen Kim Novak vind ik het echt heel goed doen. De rest is toch wel wat minder overtuigend en iemand Als Ray Walshton vond ik ronduit slecht. Er wordt een hoop dialogen op de kijker afgevoerd, waarvan sommigen best leuk zijn, maar een gedeelte ook zeker zeer niet. Verder komt het in al zijn gedateerdheid soms wat te plat over, om echt leuk te zijn. Ook de soundtrack is niet Wilders beste.

Hoewel er ondanks mijn kritiek ook nog best genietbare momenten zijn, houdt het hier allemaal niet over. Grappig trouwens, dat ik aan de hand van de poster hiervan altijd dacht dat Cary Grant de hoofdrol in Kiss Me Stupid speelde, maar dat bleek dus Dean Martin te zijn. Toch wel opvallend hoe die twee op elkaar lijken.

Aardige film waarin een beroemde zanger strandt in een klein stadje waar twee inwoners hem een liedje proberen te verkopen. Een klucht met genoeg leuke ontwikkelingen en grappige dialogen. Wel wat aan de lange kant, waardoor het hier en daar wat langdradig wordt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na jarenlang niets van Wilder te hebben gezien heb ik besloten de stapel aan films die ik hier van 'm heb liggen eens te gaan kijken. Eerst zijn comedy's uit de jaren '60. Dit is de derde.

Toch wel grappig om ook hier weer te zien dat toen Wilder wat pikanter mocht zijn, zijn films plots wat meer verouderd aan gaan doen. Ik had dat met Irma La Douce en ook hier was het weer zo. Wilder heeft ook weleens wat beter gecast. En het happy end is raar. Zegt Wilder nu echt dat het goed is om vreemd te gaan als je wensen daarmee uitkomen (edit: Wat Tommeh hierboven ook al aanhaalt) Ook bij zoiets is het duidelijk dat het 1964 was en niet 1957. Wereld van verschil in Hollywood. Vermakelijk, maar binnen de Wilders die ik zag een mindere.

Geen geweldige Wilder.

Weer eentje waar het verhaaltje véél te complex gemaakt wordt. Ik zal nooit een fan worden van dit soort situatiehumor die voorkomt uit half misgelopen plannetjes en vreemde gedachtenkronkels. Zeker niet wanneer de humor zelf ook niet al te hoogstaand is.

Nochtans begon het wel leuk. Volgens mij hebben we een soortgelijk optreden van Martin zelfs op een Rat Pack vinyl. De grapjes kende ik in ieder geval al, het nummertje ook. Het is dan ook grappig een keertje beeld bij het geluid te krijgen. Maar erg veel heeft het niet met de film te maken.

Walshton is aan de vervelende kant (te karikaturaal), zijn buddy is helemaal niet te genieten. Ook Novak is niet best (dacht eerst dat haar stem een gevolg was van de zogenaamde verkoudheid). Gelukkig wel een paar leuke bijrolletjes (zoals dat vadertje) en Martin speelt een slim aangedikte versie van zichzelf.

De keuze voor zwart/wit vind ik ook helemaal niks toevoegen. Wilder doet er bitterweinig mee, waardoor de keuze nogal elitair/verouderd overkomt voor een film uit '64. Visueel erg matig allemaal, wat in kleur allicht wat minder was opgevallen aangezien het toch om een comedy gaat.

Mnee, te weinig leuke momenten, nogal vervelende personages, zeer matige grapjes (en de beste kende ik al) en een wrap-up einde dat je qua snelheid moeilijk kunt verantwoorden na 125 minuten film. En de vreemde we zijn allebei vreemdgegaan maar da's niet zo erg moraal zal in die tijd best edgy geweest zijn, het maakt de film niet echt beter.

avatar van mjk87
Vermakelijk. Het eerste halfuur is allemaal nog wat flauw. Hoewel de sfeer in het stadje wel fijn is, en de opening credits met een zingende Martin wel geinig, is het ook allemaal met wat misslaande humor die nooit echt werkt. Ook hoe Martin strandt in dat stadje en dan maar bij de eerste de beste bewoner blijft slapen: het komt op mij oubollig over en iets dat alleen in films bestaat (of een 65+'er kan mij zeggen dat het tegendeel waar is in die tijd).

Maar goed, eens je dan zo ver bent weet de film goed te vermaken. Wilder weet nog steeds wat tempo is en hoewel de film niet een hyperactieprent is en er veel lange takes in zitten duurt geen scène te lang. Het is geen Some Like it Hot (sowieso is die grappiger) maar de film onderhoudt prima. Dat komt deels door een fijne Martin maar vooral door een verrukkelijke Kim Novak. Zij is met recht het hart van de film. Waar de rest allemaal maar een typetje speelt (met wisselende succes) geeft zij net dat beetje warmte en medeleven dat de film uit tilt boven sommige andere romcoms. Eigenlijk een heel knappe prestatie, zeker omdat zij net als de rest ook gewoon een typetje speelt.

Verder is het camerawerk best fraai. Niet heel bijzonder, maar de kadreringen zijn goed (het brede formaat wordt echt goed gebruikt) en soms is het zwart-wit erg mooi, vooral in de meer donkere scènes. 3,5*.

Een van de mindere Billy Wilder komedies. Er zitten wel wat leuke situaties en grappen in, maar het is voornamelijk veel heisa om niets. De film kwakkelt in feite maar een beetje voort zonder echte hoogte- of dieptepunten. Naast het nogal slappe verhaal is dat deels ook te wijten aan de matig presterende cast. Eigenlijk zijn Felicia Farr (Mrs. Jack Lemmon) en het decolleté van Kim Novak de enigen die een voldoende halen. Niet een film die bij mij lang zal blijven hangen.

avatar van missl
Jammer. Begint sterk maar stort dan in en wordt vervelend.

avatar van Mescaline
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik snap echt totaal niet waarom mensen dit 1 van de mindere films vinden van Wilder, het is een film die 2 uur en 5 minuten weet te blijven boeien en waar aan de volle speelduur een goede invulling wordt gegeven.
Dean Martin met een persiflage op zich zelf was een schot in de roos, goede komische timing en hij had er ook zichtbaar veel plezier in.

Kim Novak is ook een fijne toevoeging aan het verhaal, niet alleen een sexy uitstraling maar ook genoeg acteer talent om haar personage net dat beetje extra te geven.
Felicia Farr mag zeker ook genoemd worden, ik begrijp wel waarom haar man zo snel jaloers was! Tegen het einde aan is de film zelfs nog een tikkeltje onvoorspelbaar, ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat ze met Dean (Dino) ging slapen en dat maakt haar personage toch een stuk meer kinky als dat je in het begin zou verwachten. Dat ze het eigenlijk voor haar man deed maakt het vreemdgaan zelfs nog een beetje lief!

Eigenlijk is de hele cast wel goed in deze film, zijn de dialogen weer sterk en is er weer een heerlijke sfeer waar je in wordt meegezogen. Billy Wilder weet duidelijk hoe je een goede comedy film maakt en voor mij is dit zelfs 1 van zijn betere!

Ik zie eigenlijk geen reden om niet een 4,5 te geven.

Toch één van de ondergewaardeerde Wilders hier op MM. Hoort bij zijn beste werk als je het mij vraagt.