
The Private Life of Sherlock Holmes (1970)
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Avontuur
125 minuten
geregisseerd door Billy Wilder
met Robert Stephens, Colin Blakely en Geneviève Page
Detective Sherlock Holmes neemt samen met zijn hulpje Dr. Watson de zaak aan van een mooie vrouw wiens echtgenoot verdwenen is. Het onderzoek blijkt raar te verlopen, aangezien er zes dwergen, kwaadaardige monniken en het Loch Ness-monster bij komen kijken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=jTBTDeFfAE0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,1 / 10638)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 9,99 / huur € 4,29Een hele grappige film, met het geweldige dialoog dat je in bijna elke Wilder film komt te verwachten.
Het eerste gedeelte van de film lukt daar perfect in en is erg gevat en amusant.
Daarna haalt een nieuw Sherlock Holmes-misterie de bovenhand wat ik toch wel een beetje spijtig vind, ondanks de poging van Wilder om heel op het einde weer dichter bij de titel aan te sluiten.
Behoorlijk goed ja. Juist door de diepgang en humor, misschien wel de beste Sherlock Holmes verfilming.
Vond hem niet slecht, maar hij kan niet tippen aan de Hammer film "The Hound of the Baskervilles" van Terence Fisher met Christopher lee en Peter Cushing.
4*
Maar wat kijkt het lekker weg!!
Op zich redelijk luchtig, maar met fijne komische noten en het is zowaar nog een spannend mysterie.
Met Monniken, dwergen en het monster van Loch Ness.

3,5*
Het gedeelte in Schotland vond ik niet zo fijn als het gedeelte in Engeland, maar het keek nog steeds prima weg. Vooral dankzij de fijne settings, dat zag er allemaal erg mooi uit. Een prima, leuke, fijne Wilder komedie. Fijne regisseur, leuk mysterie, goeie rollen.......Goeie film. 3*
Dat is op zich niet zo bijzonder, want Holmes was een cocaïne gebruiker.
Zowel in de originele verhalen (de boeken van Arthur Conan Doyle) als ook in films en TV series.
De verhalen over Sherlock Holmes zijn altijd wel interessant en deze is dat ook. Stephens en Blakely vormen een vermakelijk duo als Holmes en Watson. Het mysterie is interessant en lekker origineel, zoals je al uit het verhaal kunt halen en daarbij heeft de film een heerlijk Brits sfeertje. Daarnaast is de film bij vlagen mysterieus en onvoorspelbaar. Vooral de manier waarop Wilder het hele gebeuren in en op het meer van Loch Ness weergeeft is klasse.
Een minpunt is wel dat de film enkele inzakmomenten kent, maar gelukkig weet de film zich daar telkens op tijd van te herstellen. Leuk vermaak wat mij betreft.
3,5*
De iconische kleding van de bekende detective zit Robert Stephens als gegoten, hij speelt deze cynische en deftige man op fantastische wijze. En hij krijgt een geweldige sparringpartner in de vorm van Colin Blakely, die vooral zijn onnozele gelaatsuitdrukkingen aan het werk moet zetten. Een geweldig team, dat wordt versterkt met een aantal sterke bijrollen, die naast goed geacteerd ook uitstekend geschreven zijn. Af en toe lijkt de film wat heen en weer te springen, maar over het algemeen zit The Private Life of Sherlock Holmes erg goed in elkaar. Maar ja, verwacht ook eens geen sterke dialogen, goede humor en uitstekende acteerprestaties in een film die de naam Billy Wilder draagt. Ik moet mijn eerste Wilder onder de 4 sterren in ieder geval nog zien.
4 sterren.
Overigens ook een toffe soundtrack. Die theme voor de monniken was geweldig.
Alhoewel het een Sherlock Holmes komedie versie is, en Watson een paljas, zijn er toch aardig wat ware Holmes elementen terug te vinden in dit verhaal.
Verder bulkt de film a.h.w. van de sfeer, ondersteund door de fantastische muziek en voorzien van fraaie passende settings.
Stephens zit helemaal in zijn rol, al had zijn make-up wel wat minder gemogen voor mij.
Hij deed mij af en toe wat denken aan Frank Langella (maar dat heeft iets met die make-up te maken)
Christopher Lee, in de rol van Mycroft Holmes mag zeker ook genoemd worden.
Grappig dat Lee zowel de rol van Sherlock als ook die van zijn broer speelde tijdens zijn filmcarrière.
De meest geslaagde Holmes komedie wat mij betreft.
Gisteravond kwam hij op tv voorbij en uiteindelijk de rest ook afgekeken.
Nu ken ik Sherlock Holmes van een figuur uit verhalen en natuurlijk van de briljante Robert Downey Jr verfilming ( verfilmingen maar moet deel 2 nog kijken ) en van Benedict Cumberbatch, de leadspeler in de nieuwe engelse serie. Beide erg goed, maar het origineel (zou ik zeggen) is toch net even anders.
De oude tijden herleven en de karakters zijn leuk en goed neergezet. Ik kan geen vergelijkingen geven omdat ik andere 'oude' films van dit niet ken, maar ik vind het prettig om naar te kijken.
Het verhaal is ... goed .. voor 1970 maar trekt nu natuurlijk aan een wat korter eind. We zijn er meer in getraind en pakken dingen veel sneller op.
Uiteindelijk is het toch een film van 2 uur die weet te entertainen en hoe je het ook went of keer, je wilt toch het einde zien / het 'mysterie' opgelost zien worden.
Leuke humor, aardig verhaal/mysterie ( voor een, respectvol gezegd, oude film ) leuke interactie en neergezetten rollen ( al blijft het zichtbaar acteren voor sommige ).
Ik kan me niet negatief uitlaten over een film die me onverwacht verrast, dat is het leuke eraan dus houden we het op een leuke 3*
extratje -> Misschien niet echt een spoiler maar wel een leuke hele kleine bijrol voor Frank Thornton die 2 jaar voor hij Captain Peacock in Are you beeing served even langskomt als 1 armige portier / receptionist
Grappig en een leuke extratje

Om eerlijk te zijn, de film heeft geniale momenten. De scène ergens aan het begin waarin Holmes onder seks met een vrouw probeert uit te komen is erg grappig en scherp geschreven. Ook de laatste paar scènes, nadat Holmes gefaald heeft het mysterie op te lossen is en de vrouw die hem erin heeft geluisd onder ogen komt zijn prachtig, vooral als ze met haar paraplu haar afscheidswoorden seint. Dan zit je eigenlijk gewoon naar een meesterwerk te kijken. De rest van de film is een degelijk mysterie dat maar niet spannend of bijster interessant wil worden en dat ook ietwat sleept. De grap dat Holmes niet het mysterie oplost, maar bijna bijdraagt aan de misdaad is dan wel weer leuk, maar daar had meer mee gedaan kunnen worden. Zo vond ik het een slechte keuze om al bijna meteen aan de kijker duidelijk te maken dat Page's personage niet deugde. Het was sterker geweest als we dat met Holmes ontdekt hadden. Of anders hadden we meer moeten weten of de ware aard van het mysterie zodat de grap leuker is dat we Holmes in de val zien lopen. Zo als het nu is komt het niet uit de verf.
Ook moet ik even terugkomen op die twee geweldige momenten die ik noemde. Het valt me op hoeveel die met elkaar in tegenspraak zijn. De film begint ermee dat Holmes misschien een homo is en dat lijkt een tijdje zelfs het uitgangspunt van de hele film te zijn. Het is in ieder geval waar deze versie van Sherlock Holmes het meest bekend om is. Uiteindelijk wordt hier echter niets meer mee gedaan. Ik had op die typische Wildermanier verwacht veel subtiele grappen te vinden die Holmes geaardheid moeten aanduiden die mooi verweven zouden zijn in het plot, maar dit element van het verhaal wordt eigenlijk bijna compleet vergeten zodra Holmes en de zijnen op reis gaan en aan het eind is Holmes toch duidelijk verliefd op een vrouw (of op zijn minst biseksueel, al lijkt dit niet het geval te zijn). Hetzelfde geldt voor zijn drugsgebruik, dat zit er alleen in het begin en einde in. Nou hoeft er van mij geen hele film gemaakt te worden over Holmes' seksuele geaardheid of zijn verslavingen, maar als je de titel "The Private Life of Sherlock Holmes" gebruikt verwacht je toch iets meer dan wat korte stukjes aan het begin en einde. Tijdens het hele mysterie moeten we het doen met Holmes die Page zegt te stoppen met huilen de dood van 'haar man' als enige nog interessante moment.
Ik vind het enigszins opmerkelijk dat juist Wilder er zo weinig uithaalt en er uiteindelijk een vrij brave film van heeft gemaakt die meer bestaat uit geintjes dan uit rake satire. Maar misschien is het niet helemaal Wilders schuld. Er is enorm veel in de uiteindelijke film geknipt, terwijl de eerste ruwe cut meer dan drie uur duurde. Dat is wellicht teveel van het goede, maar Wilder was er kapot van dat wat hij zag als zijn meest elegante werk zo geslacht werd. Wellicht zat de satire meer in de verwijderde scènes.
Verder vond ik Robert Stephens wel een erg sterke Holmes en vooral zijn snedige opmerkingen zijn toch wel klassiek Wilder- en Diamondwerk. Eveneens zijn Lee en Page prima in vorm. De zwakke schakel in de cast is Colin Blakely die vooral flauwe grappen krijgt en naar mijn smaak ook gewoon veel te dom was. Dat hij alles nog moest navragen dat mij als kijker al duidelijk was vond ik ook wat vervelend.
Dus een interessant concept met hier en daar een sterk moment, maar die toch niet geheel waargemaakt wordt. Lijkt een beetje het thema van deze week te zijn voor mij.
3*
Dat is niet lang gelden nog maar eens bevestigd toen Ritchie, Downey & Co. plannen in die richting leken te hebben.
Ik kan niet zeggen welke scènes er uit de oorspronkelijke versie van Wilder's film geknipt werden, dus ook niet of die iets met die geaardheid te maken hadden.
Of Wilder daar dieper op in wilde gaan blijft giswerk.
Dat er niet verder ingegaan werd op de seksuele geaardheid van Holmes, heeft meer dan waarschijnlijk te maken met het verbod van de rechthebbenden v.d. nalatenschap van schrijver Arthur Conan Doyle, om Holmes als homoseksueel uit te beelden in films.
In 1970 ook? Waarom hadden ze er dan geen moeite mee dat deze film praktisch op de markt gezet werd als een film waarin Holmes' geaardheid extra aandacht krijgt?
Zekerheid over die geaardheid is er niet.
Overigens is Holmes nogal duidelijk een "non-seksueel"

Hij kickt op het intellect van misdadigster Irene Adler, die hij THE woman noemt, maar that's it.
zijn drugsgebruik, dat zit er alleen in het begin en einde in.
Ik vond dat wel kloppen. Holmes heeft de drugs alleen nodig om de verveling te verdrijven als hij geen zaak heeft die zijn geest uitdaagt. In deze film krijgt het drugsgebruik aan het eind nog een andere dimensie, er is een vrouw in het spel - of lijkt dat maar weer zo..?
Intussen was het jaren geleden dat ik deze film had gezien en afgelopen weekend moest ik constateren dat hij destijds kennelijk weinig indruk had gemaakt. Alleen de scènes bij de duikboot met (een perfecte) koningin Victoria bleken me nog enigszins voor de geest te staan. Een ietwat matte en slepende Wilder derhalve, lang niet zo sprankelend als veel van zijn andere werk.

3.5*
Peter Cushing.

Kino Lorber Announces New Line of Classic Studio Films - blu-ray.com
tezamen met het meesterwerk Witness for the Prosecution