ad

Genre: Komedie

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Raffaello Matarazzo

Met onder meer: Marcello Spada, Lina Gennari en Jone Frigerio

IMDb beoordeling: 7,1 (146)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Oorspronkelijke titel: Treno popolare

Releasedatum: 1 januari 1933

Over Treno Popolare

Op een warme zomerdag gaan dagjesmensen uit Rome met de trein naar het mooie stadje Orvieto. In hun wagon ontmoeten de collega's Lina en Giovanni ene Carlo, die zich aanbiedt als gids in Orvieto. Eenmaal aangekomen ziet Giovanni met lede ogen aan hoe Lina en Carlo goed met elkaar overweg lijken te kunnen, maar hij is vastbesloten niet van hun zijde te wijken. Lina en Carlo op hun beurt zijn Giovanni liever kwijt dan rijk. Dan besluiten ze om een fietstochtje te maken.

imageimage

The jealous wife

The gallant man

The abusive traveler

The old man with bow tie

The director of the band

avatar van John Milton

John Milton

Filmhistorisch valt er best wat over te vertellen, maar echt genieten geblazen was het niet. Daarvoor liggen zo'n verhaaltje en de uitvoering toch te ver bij me vandaan.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Fijn luchtig filmpje over Romeinen die een dagje uit beleven in Orvieto. De film is uit 1933, oftewel gemaakt toen Mussolini al geruime tijd aan de macht was, maar de toon van het fascisme is totaal niet terug te vinden. Sterker nog het is een typische zomerse dag zoals die nog steeds zou kunnen verlopen (al zal het aantal toeristen inmiddels wel verhonderdvoudigd zijn). Het doet dan ook denken aan Menschen am Sonntag, zowel wat betreft de toon als de setting.

Treno populare kent ook een aantal leuke visuele vondsten, en heeft ook geslaagde komische momenten, ik zat in ieder geval wel met een glimlach toe te kijken. Aanrader voor liefhebbers van Italiaanse cinema.