New Jack City (1991)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Mario Van Peebles
met Wesley Snipes, Ice-T en Mario Van Peebles

Nino Brown is leider van de invloedrijke drugsbende The Cash Money Brothers. Nino brengt crack op de markt, waarmee hij nog meer geld kan verdienen. De politieagenten Scotty Appleton en Nick Peretti hebben er alles voor over om Nino te pakken. Ex-verslaafde Pookie wordt door Scotty en Nick ingezet om te infiltreren in de drugsbende, maar hij wordt vermoord. Scotty besluit vervolgens om zelf undercover te gaan met gevaar voor eigen leven.

avatar van yeyo
Waardeloze misdaadfilm over een drugsdealer die zo geobsedeerd is door Scarface dat hij zijn persoonlijke relaties er naar schikt en een soort R rated A-team dat hem opjaagt. De personages zijn slecht geschreven en het is zelfs onduidelijk om wie het in feite draait. Sterker nog, ik heb zelden een film gezien met zo een onlogisch, ongestructureerd verloop. Er worden bovendien allerhande idiote subplotjes bijgehaald: tussen al het wapengekletter zijn er enkele anti-drugs intermezzo's met een hemeltergend irritante Chris Tucker (god, wat was ik blij toen hij doodging!) en er is ook een vage subplot met enkele Italiaanse gangsters, die enkel nog eens in de verf moet zetten hoe 'cool' de bad guys wel niet zijn.

Het is allemaal nog dragelijk vanwege de redelijk amusante soundtrack en enkele actiescènes, maar naar het einde toe wordt het pas echt dramatisch. De stand-off tussen Snipes en Ice-T is erbarmelijk slecht geacteerd, in het rechtszaal gedraagt een advocate zich als Queen Latifah en uiteindelijk wordt de bad guy door één of ander willekeurig nevenpersonage doodgeschoten. Zodat het recht toch nog kon zegevieren!

Er mankeert nog heel wat meer aan dit waardeloos prul, maar het is het niet eens waard allemaal op te sommen. Mag zo de flop 100 in van mij.

mug13
Jordy schreef:
New Jack City is een hele aardige gangsterfilm. Hij geeft een goed (en deprimerend) beeld van de toestand in de New Yorkse ghettos begin jaren '90. Er zit een sterke anti-drugs boodschap in, maar deze wordt nergens echt vervelend. Er wordt redelijk goed geacteerd, onder andere door de hier debuterende Ice-T. Het verhaal kent enkele erg slechte momenten, maar over het algemeen is New Jack City een indrukwekkende film. Op Menace II Society en Boyz N The Hood na, de beste "zwarte" gangsterfilm. 3 en een halve ster.

Al zo vaak gezien deze film en vervelen doet hij niet.Zelf wou ik ook een mooi informatief bericht achterlaten bij deze film,maar na het lezen van jou bericht vind ik dat niet meer nodig.Met andere woorden:(Niks aan toe te voegen).

avatar van Insignificance
Vreselijk. En dat voor een film die met nog wel positieve steekwoorden in de herinnering was blijven hangen. Het blijkt een bouwval te zijn, propvol plotelementen die samenhang lijken te pretenderen, maar niet verder komen dan houtje-touwtje knoeierij. Geen verhaallijntje dat weet te overtuigen. Van Pookie's (vervelende) handel en wandel, de droevige maffia kliek tot CMB's ontmanteling, waar toch maar mooi wat vrouwenvlees aan te pas komt; het zit allemaal wel heel armoedig in elkaar.

En het gaat van kwaad via erger tot nog erger. Stoer is het allerminst, een paar aardige punchlines zijn zo goed als vergeten. Alles na de maffia hit voelt als extra rompslomp. Ice T's knipoog naar Shaft is nog het beste aan de confrontatie met Nino. De rechtszaak is sowieso al belachelijk, maar valt bovendien nog eens volledig uit de toon. Veel te veel hooi op een vork die afgezien van de muziek e.d. bitter weinig te bieden heeft. Judd Nelson is hier net zo verdwaald als New Jack City bedorven is.

Eenvoudige, maar vermakelijke film. Wesley Snipes speelt top, de rest voldoende.

avatar van arveladze
Meesterlijke oldskool gangsterfilm! De legendarische zinnen "times like these people wanna get high, real high and real fast and this is gonna do it" komen uit deze film. Hoe kan je hier nou 1 ster voor geven?!! Snipes speelt zeer sterk. Film verveelt geen moment. Aanrader!!

avatar van Banjo
arveladze schreef:

Helemaal mee eens!
alleen het einde is wat minder anders anders had ik hem ook wel 4 sterren gegeven.....

avatar van Re73
Opnieuw gekeken... Maar helaas 23 jaar later heeft de film duidelijk in kracht verloren.
Behalve Snipes en Ice-T is de rest van de cast uiterst mager te noemen. De actie scenes zien er belabberd uit. Het geheel was dan ook een lange zit.

Aardige film waarin een drugsdealer de stad overneemt. Een standaard misdaadfilm met een rise and fall-verhaaltje. Onderhoudend, en ook redelijk goed uitgewerkt. Aan de ene kant heeft de film wellicht de tand des tijds niet helemaal doorstaan, maar aan de andere kant vormt het wel weer een mooi tijdsbeeld. Goed camerawerk en een fijne cast. Net geen 3.5 sterren.

avatar van jmadejoode2008
Vroeger zweerde ik bij deze film maar ik moet zeggen dat er af en toe wel erg veel over acting is. Blijft wel dat ik de sfeer heerlijk vind maar het is rauw New York met een glanzend randje. De werkelijkheid was veel en veel erger. Jammer dat dat einde zo'n anti-climax is.

avatar van comely
yeyo schreef:
Mag zo de flop 100 in van mij.

Met een 3,5 de flop in? Wat zal er gebeuren als je het 0,5 geeft..

avatar van yeyo
Als je discrepanties gaat zoeken tussen mijn huidige beoordelingen en alles wat ik ooit in een puberale opwelling neerpende, ben je nog wel even zoet.

avatar van Metalfist
Death don't give a shit about color

Een paar dagen geleden Expendables 3 gezien en één van de leukste dingen aan die film was Wesley Snipes. De actiester die vooral furore maakte als Blade in de gelijknamige films is de laatste jaren wat in de vergetelheid geraakt, niet in het minst doordat hij een tijd in de gevangenis heeft gespendeerd wegens belastingontduiking, en met zijn rol in de Expendables franchise werd mijn interesse in zijn carrière terug gewekt. Ik wist dat ik nog ergens deze New Jack City had liggen en gisteren maar eens tijd voor vrijgemaakt.

Het regiedebuut van Mario Van Peebles blijkbaar, de acteur die toch één van de coolste Highlander villains heeft neergezet, en blijkbaar was het niemand minder dan Clint Eastwood die de studio wist te overtuigen van het kunnen van Van Peebles. Die maakt er een vermakelijke film van maar jammer genoeg ook niet meer dan dat. New Jack City is een ietwat typisch rise & fall verhaal dat vooral leentje buur is gaan spelen bij Brian de Palma's Scarface, die dan weer eigenlijk heel veel van de originele Scarface van Howard Hawks had overgenomen. Soit, wat nog het meeste aanspreekt is het neerslachtige toekomstbeeld dat Van Peebles hier schetst. Er is werkelijk geen greintje kleur in de film te bekennen, geweld is de voornaamste drijfveer, mensen worden zonder reden vermoord en loyaliteit is ver te zoeken. Dat laatste resulteert nog in een ietwat uit de lucht vallende scène waar Nino Brown opeens iedereen erbij lapt in de rechtbank en uiteindelijk zelf wordt neergeschoten. Van Peebles mag dan wel een negatieve gemeenschap tonen, maar kan het blijkbaar niet laten om toch nog met een 'positieve' noot te eindigen.

Wat een verschrikkelijke rol van Chris Rock trouwens. Het helpt natuurlijk niet dat ik direct aan die zebra uit Madagascar denk wanneer hij zijn mond nog maar opendoet, maar de verslaafde Pookie is simpelweg een erg vervelend personage. Van Peebles heeft zelf ook nog een kleinere bijrol als agent, maar de focus is toch vooral op Ice T komen te liggen. Hoewel de rapper turned actor het nog vrij goed doet, heeft hij vooral te lijden onder een verschrikkelijk stugge Judd Nelson als zijn kompaan Peretti. Bij de gangsters gaat uiteraard praktisch alle aandacht naar Snipes en dan blijkt dat in zijn tijd toch wel een geknipt persoon te zijn geweest voor dit soort rollen. Om hem nu echt iconisch te noemen is me een brug te ver, maar hij laat toch een indruk na.

Leuk om eens een keertje gezien te hebben en voor de rest is deze New Jack City een film die je toch alweer snel vergeten bent. Een paar aangename verrassingen, wat vooral geldt voor Ice T eigenlijk, worden afgewisseld met een paar miscasts, dat geldt dan weer voor Chris Rock en Judd Nelson, en een ietwat standaard plot dat gelukkig nog wel over de gehele lijn blijft boeien.

avatar van ChrisM
Jeugd sentiment jaren negentig menig keer bij lokale videotheek gehuurd.

Een jaar na één van de beste gangster films King of New York kwam New jack City maar haalt bij lange na niet het niveau van die film of Menace to Society maar haalt toch wel een ruime voldoende.
Goede film die ik toch wel elke jaar weer opnieuw kijk, begin is heel erg goed einde helaas zwak.
ICE-T, Allen Payne en Chris rock speelden goed helaas kon Wesley Snipes mij niet echt overtuigen als die wel deed bij King of New York.
Muziek is ook lekker.