Sightseers (2012)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Ben Wheatley
met Alice Lowe, Steve Oram en Eileen Davies

Chris wil Tina zijn wereld laten kennen en hij wil dit op zijn manier doen: via een rondreis in zijn geliefde Abbey Oxford Caravan. Tina heeft een beschermd leven geleid en er zijn dingen die Chris haar wil laten zien: het Crich Tramway Museum, het Ribblehead Viaduct, het Keswick Pencil Museum en het glooiende landschap dat deze wonderen scheidt. Maar het duurt niet lang voordat de droom vervaagt. Vervuiling, luidruchtige tieners en kampeerterreinen waar je vooraf moet reserveren verpesten alles, om nog maar te zwijgen van Tina's bemoeizuchtige moeder.

avatar van Montorsi
Herzien. Blijft een van de leukste films van de afgelopen jaren wat mij betreft. Maar dan moet je wel open staan voor de lulligheid van het alles icm de grafische manier van in beeld brengen en de subtiele vorm van humor die er in verwerkt is. Vond hem desondanks wel ietsje minder dan de eerste keer, maar dat had ik ook wel een beetje verwacht nu de nieuwigheid van het stijltje er wel vanaf is.

Ik sta er best open voor, overal voor namelijk, maar ik vond deze gewoon niet zo grappig.

avatar van Montorsi
Dat kan ook best. Ik lees dat je de personages 'vervelend' vond. Zou je denken dat dat niet de bedoeling is?

Maar er is leuk vervelend (niet uit te staan maar wel leuk om naar te kijken) en vervelend vervelend (gewoon vervelend). Als mensen "vervelende personages" aandragen als kritiek bedoelen ze normaal gezien het tweede.

Inderdaad OH.

Ik snap heel goed dat dat de bedoeling is Montorsi, anders zijn dat inderdaad geen geldige redenen om een film op af te kraken. Het klikte gewoon niet, daar waar ik had verwacht deze film erg te kunnen waarderen aangezien een goede vriend met zelfde soort humor hem aanraadde. Zal het ooit weer eens opnieuw proberen, misschien was het niet het goede moment.

avatar van 93.9
Een van de raarste films die ik ooit gezien heb.
Verre van mainstream.
Wat een vieze baard!

Wat er grappig is aan een stel dat mensen op gruwelijke wijze vermoord ontgaat mij.
Nu zou ik het humor aspect van deze moorden misschien beter kunnen waarderen ware het niet dat ze zo bloederig en realistisch in beeld werden gebracht.

Wel vond ik het acteerwerk en de shots best goed.

Al met al had ik deze anderhalf uur beter kunnen besteden..

avatar van The One Ring
Wat voor mij Sightseers echt tot een grappige film maakte waren niet zozeer de moorden. Dat is vooral een leuk contrast. Veel van de humor kwam vooral voort uit wat de twee hoofdpersonen zeiden, hoe ze hun acties verdedigden en hun bizarre relatie. Geestig is dat het aan het begin een logisch koppel lijkt, maar je al minstens voor de helft doorhebt dat als er twee personen niet voor elkaar gemaakt zijn het die twee zijn. Helaas zijn ze te wanhopig om het zelf te zien. Sightseers is dan ook niet alleen een zwarte komedie door het geweld, maar doordat het op een komische manier erg ongemakkelijk is om naar dit duo te kijken. Ze hebben iets aandoenlijks en zijn zelfs een tikkeltje charmant op het eerste gezicht, maar al snel ben je blij dat ze in het weekend niet op bezoek komen.

Zou deze film gewerkt hebben zonder de moorden? Ik vermoed van wel. Niet dat er iets mis mee is, ze versterken de humor zelfs. Het spreekt voor Wheatley's talent dat hij deze combinatie tussen geweld en bizarre karakterstudie zag, maar ook dat hij zijn personages zulke karakters en dialogen weer mee te geven. Alice Lowe en Steve Oram hebben hier geen makkelijke rollen, maar maken er echt wat van. Vooral Lowe heeft de bijna onmogelijke taak om medeplichtigheid en later deelname aan moord zo te brengen dat het haast op liefdadigheid lijkt, maar ze doet het perfect. Oram is vooral een meester van misplaatste verontwaardiging. De vage manieren waarop hij haar probeert duidelijk te maken waarom ze niet gekwalificeerd is om te moorden vormden een hoogtepunt.

Erg apart geschoten verder. Niet op een overdadige manier, maar het bijna documentaire stijltje het ene moment en het dan weer sterk gestileerde deel het andere zorgen voor een rare mix. Misschien dat de film daarom wat rommelig overkwam op mij, wat soms wat afdeed aan de humor. Verder wel erg leuk.
Dikke 3,5*

avatar van Fryce
Leuk!

avatar van oemoemenoe
Zeer sterke acteerprestaties van beide hoofdrollen.
Raar verhaal met inktzwarte humor die bijna geen humor meer is .

avatar van wendyvortex
Tamelijk onweerstaanbare zwarte comedy waarin het niet al te hippe stelletje Chris en Tina een weekje gaan kamperen...en ondertussen een spoor van dood en verderf achter zich laten.
De kills zouden niet misstaan in een splatter-horror!

Aardige droge en cynische humor

avatar van K. V.
Dit was een speciaal filmpje, maar 'k was wel aangenaam verrast. De cast was prima gekozen, ze kwamen erg overtuigend over. Verder maakten de mooie kiekjes van het landschap, het geheel compleet.
Het aparte verhaal en dito humor moet je wel wel bij nemen, maar voor mij werkte het wel.
De moeite!

Een man neemt een vrouw, die hij nog niet zo lang kent, mee op vakantie door Engeland om hem zijn favoriete plekjes te laten zien. Bij een grappige film verwacht je eigenlijk niet zo veel serieus geweld. En het ziet er nog heftig uit ook. Maar toch is het wel een leuke film, ondanks, of misschien juist wel dankzij, het feit dat je op een gegeven moment wel kan raden hoe iedere scene weer gaat verlopen. (Het Laurel & Hardy principe)

avatar van jipt
Vond hem tegenvallen. Soort Badlands met flauwe typetjes. Houd normaal wel van dergelijk absurdisme maar ik voelde hem dit keer niet echt. 3*

avatar van Rancid
Wij (m'n vriendin en ik) hebben erg gelachen in de bioscoop. Als je dit soort zwarte en rare humor grappig vindt, moet je ook zeker Eldorado, Adam's Apples, Flickering Lights en het wat recentere The Lobster kijken. En alles van Alex van Warmerdam.

Dick2008
Trailer doet vermoeden dat het een leuke film is maar dat is het toch niet. Vaak saai en wat leuk moet zijn is vaak grof maar ja Engelse humor is ook allang niet meer wat het is. (Bij Wiki staat het is horrorkomedie, dat klopt wel). 2.0

avatar van Rickyman
Leuk filmpje hoor.
Begint wat saai, waarop het steeds absurder en grover wordt.
Beetje zoals Wheatley's andere film Kill List, die sterker was. De beweegredenen komen hier enigszins wat zinloos over.

avatar van JoeCabot
Film die de zegswijze 'stille waters, diepe gronden' naar een nieuw niveau tilt.

Over de inhoud ga ik niet uitweiden. Ik geef enkel mee dat cynici en fans van zwarte humor ongetwijfeld aan hun trekken komen.

Het druilerige Engelse sfeertje zet al die bitterheid nog eens extra in de verf. De landschappen zijn soms adembenemend mooi, maar worden vakkundig overschaduwd door de tristesse van de twee hoofdpersonages. Best knap, op een geheel eigen manier. Oram en Lowe brengen het er prima van af als Mr. en Mrs. Natte Dweil. Ze passen perfect in het plaatje.

Voor de rest bekijk je deze prent best zonder al te veel voorkennis.

Geen memorabel meesterwerkje, wel een eigenzinnige zwarte komedie die lekker voortkabbelt. 3.5*

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Prima komedie over een nogal vreemd stel die een ietwat kneuterige vakantie doorbrengen, toeristische attracties als het Potloodmuseum aandoend. Hoewel de film soms wat inkakt en de ideeën gaandeweg een beetje op raken is het toch over het geheel genomen een erg geinige film, een leuke wisselwerking tussen beide hoofdrolspelers die weinig voor elkaar onder doen, en grappige dialogen. Leuk kort optreden van de zwartgallige moeder ook ("I don't like you!")

Als je van droge zwarte humor houdt zeker een aanrader.

Na Kill List wederom een geslaagde film van Wheatley. Ben benieuwd naar zijn andere werk.

avatar van EVIL '84
Ik wist niet zeker wat ik kon verwachten toen ik aan deze film begon. Ik dacht dat hij nogal suf zou uitpakken, maar na de eerste kill met de caravan komt de zwart humor pas echt naar voren, en begint de film op gang te komen. Leuk prentje die me geen moment verveelde, soms wat voorspelbaar, maar nooit storend.

Grote tegenvaller, want ik heb zo goed als geen glimlach op mn gezicht gekregen. Ook zijn de opnames zoals een prive camcorder, erg matig. Het verhaal? Ach, weinig schokkends. Een 2 voor het originele einde. Die zag ik niet aankomen....

Meer misdaad dan komedie.
Komt daarbij dat de misdadigheid eerder gruwelijk wordt voorgesteld.
En toch blijft ge naar dit filmke kijken. Al was het maar om de geslaagd laconieke rolinvulling van Steve Oram en Alice Lowe.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een aangename verrassing! Ik ging deze film in zonder te veel af te weten van het plot en daar was ik onder het kijken blij mee.
De film weet te verrassen en kijkt door de prachtige natuurbeelden ook nog eens zeer plezierig weg. Het blijft ondanks de donkere aspecten een luchtige film met een cast die sterk acteert en je meermaals op het verkeerde been zet, tel hierbij de vrij korte speelduur op en je krijgt een erg vermakelijk geheel zonder dat de film gaat slepen.
Geslaagde roadtrip!

Dit is een film die je gewoon op je moet laten afkomen, heerlijke zwarte humor. I love it!

avatar van Woland
Ik kende Ben Wheatley vooralsnog alleen van de nogal vervreemdende, experimentele quasi-horrors Kill List en A Field in England, dus toen ik deze komedie van zijn hand voorbij zag komen, was ik wel benieuwd. En het was erg vermakelijk. In Sightseers zien we het wat kneuterige, onzekere stel Chris en Tina die met de caravan gaan toeren door Engeland. Op naar kneuterige plekken als een trammuseum en een potloodmuseum, maar ook naar allerlei natuurspots. Ondertussen zien we het liefdespaar al snel eerst per ongeluk, maar daar na ook met opzet en vaak zonder goede reden en op bloederige wijze, het moorden ontdekken, al zijn ze het niet altijd met elkaar eens over de details en de doelwitten. Erg vermakelijke wat zwartige humor met een duidelijke Britse saus, en naast de fraaie beelden van Engeland ook leuke en goed ingevulde rollen van Steve Oram (ook goed in een compleet andere rol in A Dark Song) en Alice Lowe. Precies wat ik nodig had na al dat contemplatieve gedoe van eerder dit weekend.

avatar van selector60
Ik vond dit een bijzondere film, prima geacteerd. Alleen kon ik het niet 'Laugh out loud funny' vinden, zoals op de hoes vermeld staat. De eenzaamheid en frustratie wordt treffend verbeeld en je zal als vrouw maar zo'n vriend hebben, met een karakter dat velen ergens in hun vriendenkring (of dichterbij ...) zullen herkennen, al is het hopelijk dan maar een flinterdun deel daarvan.