• 8.298.727 stemmen

Geregisseerd door: Michele Placido

Met onder meer: Daniel Auteuil, Mathieu Kassovitz en Violante Placido

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Le Guetteur

Commissaris Mattei staat op het punt een groep beruchte overvallers te arresteren. Maar op het moment suprême schiet een scherpschutter vanaf één van de daken enkele agenten neer en laat zo de misdadigers ontsnappen. Echter, één van de criminelen is zwaargewond geraakt en er volgt een nietsontziende klopjacht door de mannen van Mattei.

image

avatar van DiDa

DiDa

Lijkt me heel vet deze film!

avatar van Malick

Malick

Op de aardige openingsscène na was dit een opeenstapeling van voorspelbaarheden. Het plot leek wel op een smakeloze gatenkaas vol met tegenstrijdigheden en ongeloofwaardigheden. De 'acteurs' kregen nauwelijks tijd om hun karakters te introduceren, laat staan enige ontwikkeling mee te geven. Dieptepunt was 'schurk' (c.q. seriemoordenaar) Olivier Gourmet waar het publiek op het Filmfestival van Rome geregeld in de lach schoot. Wie had dat verwacht met zo'n grote Europese sterrencast? Wat mij betreft de zoveelste afgeraffelde en inwisselbare misdaadfilm van regisseur Michele Placido.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Een van de "eerste" tegenvallende Franse misdaad Thrillers die ik gezien heb.

Buiten het acteerwerk om, is alles één grote teleurstelling.

Jammer.

*2.5

avatar van scumfrog

scumfrog

Fantastische opening maar verder een rammelend verhaal, hier zat meer in.

avatar van blurp194

blurp194

Hmm.

Een spannende, harde franse politiefilm. Mooi gefilmd en mooi gespeeld. Maar op het plot is toch nogal erg veel af te dingen - rammelen is een wat vriendelijk woord. Laat ik eens wat spoilertjes doen:

- Waar begint het hele gedoe nou precies mee, waarom komt er verraad in de groep criminelen na zo'n mooie kraak? Is niet echt een geloofwaardige aanleiding voor. En waarom ontaardt dat in zo'n zinloze serie moordpartijen? Ook niet echt uitgelegd, en niet echt vanzelfsprekend.
- Waar gaat heel dat idee überhaupt over, een sniper op het dak zetten? Niet echt logisch. En het werkt wel ietsje te mooi om waar te zijn.
- Dat die Franck zo'n viezerik is met zijn Dutroux-keldertje, dat moeten zijn makkers toch geweten hebben. Dus wel een beetje een slap smoesje, waarmee hij geïntroduceerd wordt.
- Zelfs Daniel Auteuil is niet meteen een getrainde sniper als je 'm zo'n geweer in z'n handen stopt. Ook niet als het het geweer van zoonlief zelf is. En waar komt die dan weer vandaan?

Nogal ongeloofwaardig allemaal.

Maarja, in de vaart van de film zie je dat gauw over het hoofd. Onderhoudend blijft het evengoed wel. Toch is het achteraf wel wat beschamend.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Het begin gaf me het gevoel dat het een behoorlijke saaie film zou worden, mijn concentratie verdween als sneeuw voor de zon. Totdat de advocaat vermoord wordt en het complot zich openbaart.

Twee partijen die een klopjacht zijn begonnen. De politie op de ontsnapte scherpschutter en medeplichtige van bankovervallen en daarnaast de voorvluchtige scherpschutter die op zijn beurt jacht maakt op de verrader van zijn team. Beide partijen tasten in het duister en zetten zich schrap om hun prooi te pakken te krijgen.

Het verhaal is nog wel lekker, een beetje puzzelen om er achter te komen wie er overal nu achter zit. Er is een grote maar, om het verhaal te dichten zijn grote sprongen gemaakt die niet echt professioneel overkomen. Goed wil dan geen azijnpisser zijn maar het verzuurt de film enorm terwijl dit best voorkomen had kunnen worden.

De film bevat goede en behoorlijke slechte momenten, het acteerwerk en vooral het camerawerk voelt soms aan als een kater. Het script loopt soms erg uit de hand, ben anders gewent van de Franse thrillers. Erg jammer allemaal, het had veel beter gekund, 2.5 **

avatar van Toontje35

Toontje35

Left4Dead schreef:

Kan ik me geheel bij aansluiten!

avatar van leatherhead

leatherhead

Thans lijken de Fransen steeds frequenter met dit soort Urban Crime thilers op de proppen te komen. Hoewel nimmer hoogstaand, gaat er, in tegenstelling tot de in Amerikaanse aanhangers, net wat meer aandacht uit naar de visuele afwerking, wat het al een stuk fijner te verteren maakt. Grotendeels grauw in beeld gebracht, waarbij de elektronische klanktapijten de film nog wat drive meegeven.

Voor de rest is dit uiteraard doorsnee in de zuiverste zin van het woord. Bij het verloop van het plot komt maar bitterweinig creativiteit kijken; je hebt geen glazen bolletje nodig om te raden hoe de intriges zich zullen ontvouwen. De acteurs zijn inwisselbare pionnetjes, ook Kassovitz. De souplesse waarmee hij zich uit de ene na de andere penibele situatie ontworsteld neemt op ten duur ook nogal ergerlijke vormen aan. Er zijn sowieso legio acteurs die geschikter zijn voor een rol als deze, me dunkt.

Niks om lyrisch van te worden, maar niet slecht. De verdienstelijke audiovisuele uitwerking behoed de film ternauwernood van een onvoldoende. 2,5*.

avatar van david bohm

david bohm

Na een veelbelovende start door middel van sterke openingsscene en de introductie van de hoofdpersonen wordt de film steeds rommeliger en worden teveel zaken betrokken in het verhaal waar het prima zonder had afgekund.