Texas Rangers (2001)

Avontuur / Western

geregisseerd door Steve Miner
met James Van Der Beek, Rachael Leigh Cook en Dylan McDermott

1875. In Texas is het levensgevaarlijk: Indianen vechten om hun land terug te krijgen, duizenden Mexicanen overspoelen de grens en het grootste tuig maakt er de dienst uit. Eén man pikt de onveiligheid niet langer. Hij richt de Texas Rangers op. Samen met twee ervaren schutters en drie enthousiaste groentjes komt hij meedogenloos in actie tegen alle keiharde criminelen die ze tegenkomen.

Tijdje geleden in de sneak in Zevenaar gezien , was wel aardig maar voor spelbaar. 2003 wordt weer het jaar van de Western vind ik top.

avatar van TheRisingSun
Uiteraard geen western in de categorie van Unforgiven e.a.,maar dat was denk ik ook niet de bedoeling als je kijkt naar de nogal jeugdige cast. Ondanks dat is het wel een leuke avonturenfilm met een aantal aardige schietscenes. Ook de cast doet het niet verkeerd,al is het natuurlijk wel allemaal op een veel lager niveau dan je misschien in de meeste westerns gewend bent.

Btw: Bij de hoofdrolspelers mag Rachael Leigh Cook,ondanks dat ze een meer dan mooie meid is, wel veranderd worden in een Ashton Kutcher,Usher Raymond of Alfred Molina. Deze hadden toch wel een grotere rol dan deze dame.

Voor de film wel 3 sterretjes.

neo (crew)
Van der Beek vind ik altijd wel een aardige acteur. Jammer van Ashton Kutcher die ik hier nogal vervelend vind spelen.
Dat een stuk geschiedenis nu ongetoverd moderners met jonkies laat ik dan ook even terzijde. Score van Rabin is ook op momenten nogal hinderlijk, benieuwd wat Marco Beltrami in hemelsnaam componeerde. 2.5 sterren

Redelijk onderhoudende western.
Verhaal is niet bijster origineel..good guys en bad guys..
Ik zie ondanks cowboyhoed toch Dylan MxDermott nog steeds als die strak in pak zittende adcocaat inthe practisch. Welke rol hij ook speelt hij houdt dezelfde look.

Voldoende

meiden: Mooie kerels met heldhaftige praat in een typisch western verhaaltje, zeker weten goed uit te houden!

Deze kwam vandaag op tv (RTL 7) i.p.v. Life Stinks. Een stukje van gezien, de cast vond ik totaal niet in een western passen. Volgende keer helemaal kijken.

De slechtste western die ik ooit heb gezien. Na 45 min viel ik bijna in slaap. Het verhaal is erg saai en onorgineel, slechte cast (Aston Kutcher, ik bedoel, waarom hij in deze rol?), de rest was ook niet bijzonder. De muziek is erg vreemd, zo af en toe had ik het idee dat het muziek voor sf film is.

2 sterren

avatar van verriet
Volgens mij niet echt een bepaald leuke film. Als je kijkt naar het aantal mensen dat er op reageert,

avatar van Glacier
verriet schreef:

Tja, er zijn ook niet een paar westerns gemaakt:

Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een recent gemaakte western...

avatar van Demoniac
Ik vond de film wel aardig, af en toe iets te zoet. De score vond ik vervelend en niet bij een western passen. 3*. Ik ben trouwens wel blij dat er zo af en toe nog wat westerns gemaakt worden, want het genre spreekt me wel aan.

Kon me niet boeien..........heb andere ideeen bij een Western...

avatar van Epitaph
Zag er uit als een TV film.

ik vond hem echt wel goed! verhaal is leuk, acteer werk wat minder naar mijn ogen maar zeker vermakelijk... ik geef hem een 3,5 in mijn ogen miss een beetje laag vooral omdat hij wel in mijn top 10 staat. dit komt omdat ik het meer een TVserie vond lijken dan een film... zo van goh ik ben benieuwd waar hij volgende week over gaat...

avatar van aburex
Goed onderhoudende western (maar waar is de tijd van John Wayne?). Nogal jonge cast, maar toch leuk om naar te kijken. Nu eens geen Indianen maar een bende slechterikken.

avatar van 606
Nog een aardige western / avontuur met de nodige actie en schiet werk.
De cast is goed te doen en zelfs Beek doet het aardig.

3,5 ster

Matige western waarbij het decor soms wel overduidelijk is (bijvoorbeeld bij de vlucht van de vrouw). Ook de cast vond ik persoonlijk matig.

avatar van oemoemenoe
redelijk , voorspelbaar en 13 in een dozijn film.

avatar van Brix
B-western van matig niveau.
Wanneer je geen eisen stelt, nog wel enigszins genietbaar.
Voor westernfans, die een beetje kennis hebben van het genre en de geschiedenis van het oude Amerikaanse westen zal dat een stuk minder zijn.

De historische onjuistheden vliegen je a.h.w. om de oren.
Enkele personages zijn historisch, de legendarische Ranger-captain McNelly en zijn tegenstander King Fischer.
Maar de gebeurtenissen zijn verdraaid weergegeven.

Wat mij echter het meest stoorde zijn de 'jochies' die voor Texas Rangers moeten doorgaan.
De Rangers namen alleen keiharde ervaren kerels aan namelijk.
Dat moest ook wel, want die werden meestal regelrecht op een gevaarlijke opdracht gezet.
En dat niet met een hele afdeling tegelijk, maar alléén.
Het motto van de Texas Rangers was 'One job- one Ranger'!

In de film zegt McNelly op een bepaald moment dat alles dat een van de Rangers bezit eigendom van de Rangers is, zijn paard, wapens, en kleding.
Dat is een uitspraak die haaks staat op de werkelijkheid.
Iedere Ranger kwam in dienst met zijn eigen paard en uitrusting.
Bij indiensttreding werd de waarde van dat paard geschat.
Wanneer het tijdens het uitoefenen van de dienst zou sterven, dat kreeg de Ranger daar wel een vergoeding voor.

Een Ranger kon bij het hoofdkwartier een Colt Revolver kopen wanneer hij er geen bezat.
Die koste ongeveer 17 Dollar destijds.
En het salaris van een Ranger was € 30,- Dollar per maand.
Daar moest hij alles van bekostigen.
Daar schoot niet veel van over om versleten kleding te vervangen.
Het gros van de Rangers liep er dan ook doorgaans bij als zwervers.
Velen bezaten niet eens het beroemde Rangers insigne (soms een vijf-puntige ster, soms een ster in een cirkel)
Ook dat was te duur, en werd soms zelfs uit Mexicaanse munten geslagen.

Het enige dat de staat Texas ter beschikking stelde waren de patronen voor de wapens.

In het hele Amerikaanse westen waren er geen hardere kerels dan de Texas Rangers.
Zij maakten korte metten met bandieten.
Sentimenten konden zij zich niet permiteren.
Vaak waren zij ook de enige bescherming tegen de Indianen, want het leger was niet sterk vertegenwoordigd in de gebieden waarin de Rangers opereerden.

Zwarte Rangers, zoals in de film, waren er niet.
Negers genoten in de Zuidelijke staten geen enkel respect (net als in de noordelijke staten trouwens) dus kregen zij ook geen functie toebedeeld die respect moest afdwingen.

Resumerend kom ik tot de conclusie dat deze film zijn titel niet echt waarmaakt.

avatar van Decec
Goede westernfilm... prima...

avatar van moviemafketel
Interessante recensie Brix, heb het met plezier gelezen.
Ik ben dan ook 1 van die amateur Western kijkers
Als je de werkelijkheid hoe het er echt aan toe ging niet weet is het inderdaad een vrij vermakelijk verhaal met genoeg actie.
Na jouw verhaal blijkt er eigenlijk weinig van te kloppen allemaal haha.

De meeste westernfilms kloppen van geen kanten, maar laat je daardoor je kijkplezier niet vergallen. Hoe minder je van te voren weet, hoe meer je open staat voor de film zelf.

avatar van Brix
Ik kan het helaas niet terugdraaien
(sinds eind van de vijftiger jaren verwoed Texas Rangers geïnteresseerde)

Normaliter heb ik ook geen moeite met historische correctheid van westerns.
Maar een titel en thema als van deze zetten mij op 'scherp'.

Met westerns die pretenderen een (historische) waarheid te bieden, heb ik dat ook hoor.
Hoe dat zit met deze film weet ik niet meer, ik kan me er niets meer van herinneren. Maar aan mijn beoordeling te zien, krijg ik weinig trek de film opnieuw te bekijken.

avatar van madmax1
Volgens mij hadden ze een paar werkeloze acteurs over, en dan maken we maar een western.
De meeste kijkers, vinden hem nog goed ook, ja als er zo weinig westerns worden gemaakt weet je niet beter.
Mocht dit de toekomst zijn, dan is het helaas voor mij geen eer meer deze rommel te bekijken.

avatar van Icer
Binnen anderhalf uur van moordenaarsbende naar rechtgeschapen rechtsdienaars, hoera, hoera, hoera!.
En dat nog wel met een glimmende revolver en een gepoetste hoed. In de lucht schieten is gewenst, de vlaggen en trompetten waren helaas uitverkocht.
Mocht je overigens een vrouw tegenkomen (type fotomodel), mogelijk hangend aan een boom, probeer haar dan zo spoedig mogelijk met je schietkunsten en moordenaarspraktijken te imponeren. Mijn advies; probeer eens een bos bloemen.
Schelden doen we overigens niet, evenmin als zweten en gewond raken.
Geen indiaan gezien trouwens.

avatar van Roger Thornhill
Bij Blokker in de 5-voor-€5-reeks gevonden (althans, bij een Blokker).

avatar van martijn011
Ik mag mezelf wel een behoorlijke westernfan noemen. Des te broerder dat er dan een film als deze in de DVD-speler gegaan is.

Deze film heeft weinig tot niks te bieden. Je kunt aan alles zien dat het een goedkope B-film is. Aston Kutcher is een enorme miscast te noemen. Totaal geen type voor een westernfilm. De makers hebben zeker hun best gedaan maar het resultaat is zeer onder de maat. Geen aanrader voor iemand die van westerns houdt.

2* voor de korte speelduur.

avatar van Gang_Star
Voor een film die destijds voor 1euro te koop was, is dit zeker geen slechte film. Sterker nog die euro zeker waard. De film kijkt lekker weg, ook mede ondanks de korte speelduur, maar dat komt ook door een aantal prima shootouts. De cast is overigens niet slecht, echter Ashton Kutcher is overduidelijk niet op zijn plek in dit soort films. Zijn humor werkt hierin totaal niet en meneer werkt je op de zenuwen.

avatar van frolunda
Standaard western die niet boven het het nivo van een tv film uitkomt.McDermott en Molina doen het wel aardig.

Ik geef er niet eens een halve ster voor.
Zelfs plaatsing in de B categorie zou nog te positief zijn.

avatar van mr rumson
De film Texas Rangers wil eigenlijk een gebeurtenis laten zien die in Texas afgespeeld heeft .
Voor mij is de film daar niet helemaal in geslaagd.
In deze film draait het om de Special Force, onder bevel van Mc Nelly een groep van 41 man deze werden gefinancierd door veeboeren. De Speciale groep van Mc Nelly had de taak om orde te brengen van de Nueces Strip(een gebied ten zuiden van Texas) .
Tot zover klopt het dan ook met wat de film laat zien .
Ook klopt het dat Mc Nelly zelf de mannen en jongens verwierf de jongste Berry Smith was pas 17 toen hij werd doodgeschoten tijdens de slag van palo alto.
Maar waar het volgens mij mis gaat met de werkelijkheid is dat er bij al die confrontaties maar over een Bandiet gesproken word King Fisher zodat het lijkt of Mc Nelly alleen maar tegen hem vocht.
Terwijl over Juan Flores Salinas en Juan Cortina niet gesproken word.
Zo was b.v. de filmscène dat Mc Nelly en zijn groep in de val liepen en overrompeld werden niet de bende van King Fisher maar van Juan Cortina.
Het is ook opmerkelijk dat de film laat zien dat Fisher vee stal uit Amerika maar in werkelijkheid ging hij juist naar Mexico om vee te stelen .

Maar om nu heel de film af te rekenen of deze western dan wel of niet Historisch correct is gaat mij wat te ver .
Wel heb ik het gevoel dat de film te veel gebeurtenissen wil laten zien in een te korte tijd waardoor zowat de gehele film de kogels om je oren vliegen.
Overigens vind ik het wel gedurfd om in het western genre wat toch bekend is als een risico genre veel jonge acteurs in te laten acteren .Meestal zie je de laatste jaren toch alleen maar acteurs op leeftijd en die al een grootte naam hebben opgebouwd .
Al met al als je deze western bekijkt en niet te veel kijkt naar de onjuistheden .
Dan heb je hier best een vermakelijke western aan .

Deze film wist me de hele tijd te boeien. Mooie beelden van de omgeving en goed geacteerd. De jonge cast in deze western vind ik niet storend, maar ik moet ook zeggen dat ik verder geen kijkervaring heb met andere westerns.

Dat Ashton Kutcher hierin niet thuis hoort ben ik het niet eens. Het is niet zo dat hij opeens een revolverheld is of zo, in de film speelt hij ook maar een wannabe cowboy. Die waren er in die tijd waarschijnlijk ook wel!