Mifunes Sidste Sang (1999)

Alternatieve titel: Mifune's Last Song

Denemarken / Zweden
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Søren Kragh-Jacobsen
met Iben Hjelje, Anders W. Berthelsen en Paprika Steen

De succesvolle Kresten is net getrouwd met de dochter van zijn baas. Direct na de bruiloft komt zijn vader te overlijden en moet hij noodgedwongen af reizen naar het platteland. Daar moet hij de verzorging van zijn achterlijke broer op zich nemen. Tegelijkertijd moet hij zien te voorkomen dat zijn kersverse vrouw hem achterna reist omdat hij vezuimd heeft zijn schoonouders van zijn lage komaf op de hoogte te stellen.

Dit is een van de Dogma films. Droogkomische film met een origineel verhaal. Kan niet tippen aan Festen, maar toch een leuke film.

avatar van Bottleneck
Wist niet dat Jon Dahl Tomasson ook acteerde

Nee ik vond er niet veel aan, niet echt ontroerend en grappig. Kwam er eigenlijk ook geen moment in, misschien omdat Dogme en ik geen vriendjes zullen worden. Ik wil ook van een film kunnen genieten op audio- en/of visueel vlak, en dan hou je met de uitkledende Dogme-regeltjes op dat gebied weinig over, het leek af en toe net een veredelde Nederlandse televisieserie. Misschien Festen maar eens proberen.

avatar van Norma
Ik had aanvankelijk wat moeite om er een beetje bij te blijven, maar uiteindelijk is het best een lieve film. Wel merkwaardig dat die vrouw na 1 nacht huwelijk alweer wilde scheiden na het eerste het beste misverstand, maar het maakte ook niet uit, want wat vond ik die andere twee een leuk stel samen! Het was meer wachten tot die twee eindelijk aan elkaar toe durfden te geven hoe leuk ze elkaar vonden.
Geweldig figuur ook die broer, gaf wat kleur aan het geheel. Ik hou niet zo van die dogma stijl, maar hier was het best te doen.

avatar van Donkerwoud
Smakelijke Deense zwarte komedie. Sober gefilmd in de zogenaamde Dogme-stijl. Jammer dat er niet echt een lijn in lijkt te zitten, vooral door een einde dat weinig bevredigend werkt. Er had iets meer ingezeten.

Goeie film waarin een net getrouwde man terug moet naar zijn ouderlijk huis, als zijn vader is overleden. Het begin van de film heeft veel weg van Rain Man. Genoeg grappige momenten en ondanks dat bij alle vier de hoofdpersonages een schroefje los zit, komen ze toch geloofwaardig over. Dit komt zeker ook door het goede acteerwerk. De film is gemaakt volgens de strenge Dogma-regels, maar dit heeft verder geen meerwaarde.

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiek film...
Komedie is mijn genre niet...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Enige bekende acteur Søren Malling (Forbrydelsen en Borgen TV Series)...
Redelijk kwaliteit (geen HD)...
Geen breedbeeld, alleen 4:3...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

Gewoon een mooie film. Cruyff zou zeggen: “Elk nadeel heeft z’n voordeel”. Dat geldt ook voor de Dogme-regels. De beperkingen, die die regels de filmmakers opleggen, zorgen ervoor het allemaal heel naturel overkomt, zoals ook de bedoeling is van die regeltjes.
Je moet er wel de juiste acteurs voor hebben en dat is in deze film zeker het geval. Dat plus het leuke, redelijk luchtige verhaal hebben ervoor gezorgd dat ik me prima heb vermaakt.

avatar van SturyNijmegen
Ik kan me dit als een grappige film herinneren, er zit van alles in, sex, drama, humor.
En niet zo dogma achtig
Leuke avond gehad en daarna lekker over gediscussieerd