Mifunes Sidste Sang (1999)

Alternatieve titel: Mifune's Last Song

Denemarken / Zweden
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Søren Kragh-Jacobsen
met Iben Hjelje, Anders W. Berthelsen en Paprika Steen

De succesvolle Kresten is net getrouwd met de dochter van zijn baas. Direct na de bruiloft komt zijn vader te overlijden en moet hij noodgedwongen af reizen naar het platteland. Daar moet hij de verzorging van zijn achterlijke broer op zich nemen. Tegelijkertijd moet hij zien te voorkomen dat zijn kersverse vrouw hem achterna reist omdat hij vezuimd heeft zijn schoonouders van zijn lage komaf op de hoogte te stellen.

kappeuter (moderator)
Dit is een van de Dogma films. Droogkomische film met een origineel verhaal. Kan niet tippen aan Festen, maar toch een leuke film.

Rotslecht

niet slecht, maar een ietsiepietsie te donker, vind ik.

***' 3,5 op 5 ***'

kappeuter (moderator)
Te donker? Ik herinner me juist de vrolijke momenten.

avatar van manic
Zo, beter laat dan nooit. Ik heb 'm dus gisteren pas gekeken, vandaar nu pas een stem:
Het woord dat het best de film omschrijft is wat mij betreft "mooi". De beperkende dogmafilmregels (met name de natuurlijke belichting) hebben een positief effect op de sfeerzetting. In tegenstelling tot The Idiots, gaat het verhaal nergens over the top. De setting heeft een typisch scandinavisch tintje. Ik dacht dat het een zware film zou zijn, maar dat is het helemaal niet. De sfeer is niet altijd even lekker, maar uiteindelijk hield ik een goed gevoel over.
3,5***

Apart om alweer een "idioot" in een Dogma film te zien

Net als Festen en The Idiots weer een uitstekende Dogma film. Grappig verhaaltje (echt donker kon ik het niet noemen) en vooral de achterlijke broer van Kertsen acteerde heel goed... 3,5*

Vond hem maar vervelend aanstellerig acteren.

avatar van 93.9
had voor deze film idiots gezien en vreesde het ergste.....
maar het bleek een erg goeie film te zijn.
zo'n film waar je op de meest rare momenten nog eens aan terug denkt, een goeie film dus!

avatar van danuz
film is wel oke

avatar van Yak
Yak
Nou nou nou, dat magere drie'tje wat ik voor Mifune over had, mag wel met een volle ster omhoog zeg! Wat een heerlijke, warme, charmante film is dit. Fantastisch geacteerde personages die me nog lang zullen bijblijven. 4*

sydney
Ja, ik ben het met Yak eens. Vooral de karakters vond ik zeer goed neergezet. Eveneens 4*

Ik vond het allemaal erg vergezocht, al die excentrieke personages. De plot blijft maar hangen in een simpele romance, terwijl de personages alleen maar eindeloos vermoeiend blijven doen. Wat hier 'komisch' aan is ontgaat mij ook volledig; ik vond het een vrij deprimerende bedoeling. Ongeveer net zo komisch als Schindler's List. 1,5 *

Queto Yurlunyur schreef:

Ongeveer net zo komisch als Schindler's List. 1,5 *

You must be kidding.

Laten we het er maar op houden dat wij gewoon een totaal verschillend gevoel voor humor hebben.

kappeuter (moderator)
Nou, ik vraag me ten zeerste af om welke films jij uberhaupt kan lachen.

Vond dit ook verre van leuk.

avatar van tovenaar
kappeuter schreef:
Nou, ik vraag me ten zeerste af om welke films jij uberhaupt kan lachen.

Queto Yurlunyur schreef bij Ruthless People:
Gisteravond weer gezien, en ik houd 'm toch echt op 4,5; wat mij betreft net zo hilarisch als Duck Soup.

Dat zijn er 2 . Alhoewel, hij zegt dat het hilarisch is, niet dat ie moet lachen hehe.

De manier waarop de zwakzinnige broer werd neergezet vond ik ook stuitend slecht.

avatar van BoordAppel
Beetje standaard misschien, maar stuitend slecht? Maar nou ken ik niet zo veel mongooltjes dus daar kan ik niet echt over oordelen.

Geweldige film. Op het acteerwerk is absoluut niks aan te merken. Acteurs in Nederland mochten dromen dat ze zo goed waren.
Een typische Dogma film, met goede (maar zwarte) humor en een low budget.
Liefhebbers van Festen, mogen ook deze film niet missen. 4,5*

ericck schreef:

Acteurs in Nederland mochten dromen dat ze zo goed waren.

Zeker niks (of het verkeerde) gezien de laatste jaren.

Ik heb genoeg Nederlandse films gezien. Costa, The Discovery Heaven, Ik Ook Van Jou enz.
En het acteerwerk in die films durf jij te vergelijken met dat in de Dogma films?

Nee, maar durf jij ze te vergelijken met betere Nederlandse films? Daar noem je ook wat, zeg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
ericck schreef:

Je noemt drie films die hier heel veel kritiek hebben gehad op het acteren. De foute nl-films dus.

Mijn oorspronkelijke punt was dat veel Nederlandse acteurs nog kunnen leren van het acteerwerk in Mifunes Sidste Sang.
Er zijn heus wel goede Nederlandse acteurs, maar al die soapies en ex-presentatoren vallen erbij in het niet.

kappeuter (moderator)
Da's appels met peren vergelijken. Deense en Zweedse soapies en ex-presentatoren kunnen er vast ook wat van leren.

avatar van 93.9
Zeer goed!

Nederland beschikt zeker over errug goede acteurs; denk bijvoorbeeld maar aan Cloaca.

Vanmiddag gekeken, de film was erg onderhouden, leuk op bepaalde momenten, verwarmend op andere
losjes 3.5

avatar van E V
E V
Hele aangename, goede film. Geweldig geacteerd ook.
Er worden opvallend veel goede films in Denemarken gemaakt.