Lovelace (2013)

Drama / Biografie

geregisseerd door Rob Epstein en Jeffrey Friedman
met Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard en Sharon Stone

Het autobiografische verhaal van de pornoactrice Linda Lovelace (Amanda Seyfried), bekend van de legendarische film 'Deep Throat'. Linda wordt jarenlang misbruikt door de porno-industrie in opdracht van haar dwangmatige echtgenoot Chuck Traynor (Peter Sarsgaard), voordat ze de controle krijgt over haar leven en uiteindelijk het speerpunt wordt van de feministische anti-porno beweging.

Een respectvolle, maar melodramatische film over de opgang van het succesvolle gouden tijdperk van de porno industrie begin jaren zeventig en tevens een karakterdrama over de tragische lotgevallen van een porno actrice, dat in de kern niet veel nieuws te bieden heeft. Ik vond vooral Peter Sarsgaard uitmuntend spelen, maar alles bijelkaar haalt deze productie bij lange na niet het niveau van bijvoorbeeld 'The Times of Harvey Milk' (1984) van Rob Epstein.

avatar van Macmanus
Opvallend dicht in de buurt van een RTL4 woensdagavond drama.

Hoewel bio's nooit mijn favoriete soort film is. Was ik toch wel benieuwd naar deze. Het grootste pluspunt is meteen dat het maar 90 minuten duurt. Vrij uniek voor een bio. De film neemt ook maar een deel van haar leven. Waardoor het niet echt teveel hooi op de vork neemt. Helaas ontstijgt het toch niet de middelmaat.

De film blijft doordat het erg duidelijk de kant van Lovelace kiest wat oppervlakkig. Uit de docu Inside Deep Throat bleek toch wel dat het wat minder zwart/wit lag als hier te zien is. De hele korte cameo van Chloë Sevigny leek ook te verraden dat de makers wellicht meer van plan waren. Lijkt me sterk dat Sevigny echt voor die 2 sec gecast was. Het beklijft daardoor nooit, en uiteindelijk ontstijgt het eigenlijk amper een typisch waargebeurd verhaal op RTL4. Ook nogal slap op het daadwerkelijke deep throaten zo in beeld te brengen.

De cast is eigenlijk het enige wat prijs geeft dat weer hier met een iets serieuzere poging te maken hebben. Sarsgaard is top evenals Seyfried. De bijrollen vervallen wel erg in karikaturen maar nog best geinig vertolkt.

2 sterren.

avatar van blurp194
Geschichtsbebilderung ohne Erkenntnisgewinn.

En dat is dan alweer de tweede keer deze week dat die mooie Duitse beoordeling me te binnen schoot. Want het verhaal wat we hier te zien krijgen is behoorlijk onder de maat, het zwalkt een beetje twijfelachtig heen en weer. Er wordt niet echt voor de kant van Lovelace gekozen vind ik - als dat zo was, dan had een aantal zaken echt nog wel wat sterker aangezet moeten worden. En het verhaal is ook niet echt neutraal - er wordt niet eens gemeld dat er nogal wat twijfels bestaan aan de lezing van Lovelace. Eigenlijk zwalkt het verhaal maar een beetje om de hete brij heen - er wordt wel wat van de ellende bijgehaald, maar verder dan 'goh wat zielig' en 'he, 1250 dollar maar' komt het niet.

Ondanks dat er een hele resem beroemde acteurs opgesteld staat, is eigenlijk alleen Seyfried goed op dreef. Dat is dan meteen ook wel indrukwekkend. Grappig om te zien hoe ze de stuntelende actrice speelt, en echt erg goed gedaan - net als de rest van haar rol trouwens, het is zeker niet alleen dit stukje waar dat in opvalt. Ze is ondertussen wel een echt indrukwekkende actrice aan het worden. Daar verwacht ik binnenkort echt wel een paar heel mooie karakterrollen van.

Maar deze film kan ze niet redden. En dat kan de rest ook niet, die hangen er maar een beetje bij - Sarsgaard bijvoorbeeld - of hebben een onbeduidend bijrolletje - Temple schiet me daar te binnen. Of Stone, die ik niet eens herkend heb. Triest eigenlijk. Of de makers een ambitieuzer plan hebben gehad, ik twijfel er eigenlijk een beetje aan. Zoveel moeite had het niet hoeven kosten om er wat meer van te maken dan dit toch nogal teleurstellende geval. Want dat is het wat mij betreft toch echt - teleurstellend.

avatar van Filmhoek.nl
Recensie: Lovelace (Immy Verdonschot) - Filmhoek.nl is een van de meest aangrijpende biopics die je maar kunt zien. Er wordt niet alleen een tipje van de sluier gelicht over het leven van Linda Lovelace, maar het hele boek wordt open gegooid. Een verhaal dat op prachtige wijze wordt verteld, mede door eerst het paradijs te schetsen waar Lovelace in lijkt te leven en daarna de kijker te confronteren met de harde waarheid die achter gesloten deuren plaats vond. Lovelace is een geweldig goede film die je niet mag missen.

avatar van james_cameron
Gemiste kans. Het verhaal achter de 'klassieke' pornofilm Deep Throat en meer specifiek actrice Linda Lovelace verdient een meer interessante film dan dit. Amanda Seyfried is prima in de hoofdrol en Peter Sarsgaard, als haar man, zet een overtuigende creep neer, maar na een veelbelovend begin wordt de film steeds vlakker en vooral saaier. De preutsheid waarmee alles gebracht wordt past daarnaast totaal niet bij het onderwerp. Ik hoef echt niet gebombardeerd te worden met geslachtsdelen, maar een visueel iets meer expliciete aanpak was op zijn plaats geweest. Nu ben je feitelijk beter af met de documentaire Inside Deep Throat uit 2005.

Aardige film over Linda Lovelace, de eerste echte pornoster. Een beetje de vrouwelijke Boogie Nights. Een onderhoudende biopic, die zich voornamelijk focust op haar ongelukkige huwelijk en verder niet echt de diepte in gaat. Een goeie jaren '70 aankleding en een goeie cast met Amanda Seyfried voorop in de titelrol.

Wie de film Deep Throat wel eens gezien heeft, zal constateren dat dit een redelijk brave verfilming is van het leven van het fenomeen Linda Lovelace. Het voornaamste probleem zit ‘m niet in het ontbreken van pornografische scènes, maar in de structuur van de film.
Het verhaal wordt twee keer verteld. Eerst zoals dat bij de buitenwereld min of meer bekend was en vervolgens nog een keer, maar dan zoals Lovelace dat zelf ervaren heeft. Ik vind dat een weinig gelukkige keuze, te meer omdat de verschillende kijk op dezelfde gebeurtenissen uit het leven van LL nu te ver uit elkaar ligt.
Amanda Seyfried doet haar best, maar veel meer dan zichzelf af en toe bloot geven kan ze ook niet want veel diepte zit er niet in haar personage. De rol van LL’s brute echtgenoot lijkt Peter Sarsgaard op het lijf geschreven. Ik moest wel twee keer kijken om te zien dat dat Sharon Stone is, die haar moeder speelt.

avatar van VincentL
Lovelace

De fameuse Linda Susan Boreman wist de wereld aardig op zijn kop te zetten met haar rol in Deep Throat. Zelf heb ik de film niet gezien, maar wel het een en ander er over opgezocht. Als grap werd er eens geroepen om Deep Throat op de vrijdag avond te kijken, want met een aantal mannen ietwat verkeerd overkomt, en met net zo veel vrouwen een beetje ongemakkelijk is. Zoals wel vaker bij uitstel kwam hier ook afstel van en besloot ik de veel bravere hervertelling van Boremans carrière maar te kijken. Wel zo netjes...

Inhoudelijk gezien valt er op deze verfilming weinig aan te merken. Een hectisch leventje met de nodige pornografie en drank- en drugsfeestjes. Bijna een tiener-utopie. Met het dramatisch aangetrokken jasje weet Lovelace het eerste uur dan ook zeker te vermaken. Alles gaat nog goed tussen Chuck en Linda terwijl Deep Throat zijn hoogtepunt bereikt.
Het laatste half uur wordt echter een stuk duffer, trager en oninteressanter. Linda begint vervelend te mekkeren, wat best begrijpelijk is, maar slecht uitgewerkt en ongeloofwaardig. Chuck wordt steeds agressiever en ook dat had beter gekund. Een enkel verkrachtpartijtje tussendoor probeert de lengte (van de film...) nog wat uit te rekken maar faalt hopeloos.

Amanda Seyfried speelt een degelijke rol. Dit komt denk ik vooral omdat ze haar uiterlijk mee heeft. Haar personage krijgt totaal niet de mogelijkheid om uitgediept te worden en al haar scènes blijven dus ook zeer oppervlakkig. Alleen met de laatste scène op de tv zag ik echt een actrice. Verder huppelt ze als een nimfe overal doorheen niet wetend wat te moeten doen.
Peter Sarsgaard daarentegen is een personage dat wél goed is uitgewerkt. Zijn drugs- drank- en geldproblemen komen goed aan het licht. De combinatie daarvan wordt goed uitgewerkt door Sarsgaard. Zijn actiescènes, zoals met Seyfried onder de douche, zijn dan weer wat vager en minder overtuigend.
Dat Sharon Stone nog even voorbij kwam in een productie had ik niet helemaal verwacht. Doch speelt ze grappig de rol van moeder. Haar overtuiging ontbrak echter ook in bepaalde delen van de film.

De setting van de film is best lekker gekozen. Er wordt een redelijk authentiek sfeertje gecreëerd. Best prima zo voor een dinsdag middag. Voor de rest zijn alle outfits en kapsels prima afgestemd op de tijd. Daar ontbreekt het niet aan. Toch ontbrak er een gevoel van dramatiek die essentieel is in zo'n film. Een band met de personages, en dan met name Linda, waren afwezig. Erg jammer al zeg ik het zelf.

Lovelace is een redelijk dramafilmpje dat het leven van Linda goed weergeeft. Als drama laat het echter nog een paar steken vallen en ook acterend komt het aardig wat te kort. Grappig voor een keer, maar nu de kast in om er niet meer uit te komen. Alhoewel? Misschien als ik Deep Throat een keer gezien heb

avatar van david bohm
De makers weten het prikkelende onderwerp niet om te zetten naar een spannende film.
Amanda Seyfried wekt met haar vertolking weliswaar sympathie op voor het personage Linda Lovelace maar dat is te weinig om het boeiend te maken.
Misschien is haar verhaal daarvoor eenvoudigweg te cliché en te saai. De creativiteit die de schrijver van Deep Throat toonde met de vondst van een clitoris in de keel van mevrouw Lovelace die haar probleem om een orgasme te krijgen oplost, ontbreekt.
De keuze van de makers om de film halverwege nog eens dunnetjes over te doen met de toevoeging van een paar voor mevrouw Lovelace vervelende situaties is een zwaktebod. Dit wordt gevolgd door een niet geheel overbodige epiloog.
Matig maar kijkbaar.

Redelijke biografie over het leven van Linda Susan Boreman in de periode dat zij bekend stond als Linda Lovelace alias de eerste pornoster op het witte doek.

Het verhaal zit aardig in elkaar en is ook best interessant. Zo vond ik het vooral interessant om te weten dat ze jarenlang gedwongen, misbruikt en mishandeld is door haar echtgenoot Chuck Traynor (goed gespeeld overigens door Peter Sarsgaard) om in de porno-industrie te werken. Iets wat ze dus zelf nooit gewild heeft en ze heeft er zelf ook nooit iets aan verdiend, terwijl de roemruchte pornofilm "Deep Throat (1972)" destijds velen miljoenen heeft opgeleverd (ik meen 600 miljoen dollar terwijl zij maar 1250 dollar kreeg). De porno-industrie heeft haar dus letterlijk en figuurlijk uitgemolken. De rol van Linda Susan Boreman wordt overigens goed gespeeld door Amanda Seyfried die in deze film gelukkig niet heel braafjes is zoals gewoonlijk in films, want dit keer zijn haar fraaie borsten voor het eerst veelvuldig in beeld te zien.

Al met al best een redelijke biografie over Linda Susan Boreman en hopelijk maakt men ook ooit een biografie over de andere legendarische pornoster Traci Lords, die minderjarig (ze loog over haar leeftijd) in de porno-industrie werkte en deze bijna deed om zeep helpen.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld:
oude opname jaren 70, oude kleren, geruis...
Actrice Amanda Seyfried speelt goed...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van Flat Eric
Prima biopic over het leven van dit simpel wicht. Treurig ook wel.
Maar prima verfilming waarin de ranzige 70-ies sfeer redelijk goed tot uitdrukking wordt gebracht. De casting vond ik erg passend. Van de naïeve Linda tot aan de sleazy Chuck en Sharon Stone als moeder (die had ik in eerste instantie niet eens herkend!).
De muziek, kleding en haardracht ademde de 70-ies. Wat een gruwelijk lelijk tijdperk was dat, brrr.
De speelduur was ook goed: niet te lang, niet te kort, precies goed.

avatar van Dievegge
I spent exactly seventeen days in the pornography industry, and somehow these seventeen days are supposed to define who I am for the rest of my life.

Ook voor mij was Linda Lovelace alleen maar die actrice in de bekendste pornofilm aller tijden, maar hier krijg je te zien welke vrouw daarachter zat. Ze is misbruikt door haar echtgenoot, werd gedwongen tot prostitutie en werd slachtoffer van een groepsverkrachting. Later werd ze een antipornoactiviste en schreef ze een autobiografie.

Sterke hoofdrol van Amanda Seyfried. Sharon Stone had ik niet eens herkend. Minpuntje is dat het soms wat sentimenteel wordt, met name op het einde.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegebracht. 'k had eigenlijk niet gelezen waarover het ging, dus 'k was wel een beetje verrast
'k vond het wel eens interessant om gezien te hebben. De film is erg zedig gebleven, dus als je een pornofilm wil zien, hoef je zeker niet naar deze film te kijken.
Het acteerwerk was ook sterk. Sharon Stone had ook een kleine rol, maar 'k had ze bijna niet herkend. Verder zat de sfeer goed, het kwam overtuigend over.
Het is wel geen film waar 'k van m'n sokken ben geblazen, maar toch de moeite om eens gezien te hebben.

Biopic van een "pornoster-tegen-wil-en-dank" op een behoorlijke, voor onze tijd, discrete manier gebracht. Hapert soms wat in de "editing", waar een vroegere periode niet zo best op zijn plaats is gemonteerd.
Film laat eerst het gebeuren zien zoals het publiek het ervaart en daarna de harde werkelijkheid naar het boek van de ster.
Goede vertolkingen van zowat de ganse cast.

avatar van mrklm
Amanda Seyfried is een even gewaagde als overtuigende keuze voor de titelrol in deze verfilming van het schrijnende verhaal van Linda Susan Borman, die zich door de opportunistische en brute Chuck Traynor [Peter Sarsgaard] wegens geldproblemen liet overhalen om - onder het pseudoniem Linda Lovelace - de hoofdrol te spelen in de beroemdste pornofilm aller tijden: Deep Throat (1972).
De keuze van regisseur Rob Epstein en Jeffrey Friedman om een Rashômon (1950)-achtige structuur te gebruiken pakt wonderwel goed uit. Het eerste deel van de film toont Linda's levensverhaal zoals het publiek het lange tijd kende: Linda als de gewillige, vrolijke actrice die alles wil doen voor de roem en daar volop van geniet, met hulp van Chuck, haar steun en toeverlaat. Na een korte flash-forward waarin Linda een leugendetectortest ondergaat, passeert hetzelfde verhaal nog eens de revue, maar nu vanuit het perspectief van Linda zelf. Dat verhaal, gebaseerd op Linda's baanbrekende autobiografie 'Ordeal', geeft een totaal andere kijk op de gebeurtenissen. "Lovelace" is daarmee niet alleen effectief en integere biografie van een onbegrepen icoon geworden, maar ook een exposé van de meedogenloze manier waarop de filmindustrie sterren tegen elke prijs wil exploiteren. En ondanks het onaangename thema is er een hoopvol, voor sommigen wellicht zelfs inspirerend einde.

avatar van Lovelyboy
Prima drama, naar mijn mening, met de huidige beoordelingscijfers wat mij betreft lichtelijke ondergewaardeerd. Ooit DT wel eens gezien en Deep Throat omgedoopt naar Diep Triest, voor die tijd vernieuwend en gewaagd maar in deze tijd niet om aan te zien. Nu had ik al eens gehoord van de achteraf dubbele moraal en beschuldigingen, en mede daardoor toch geïnteresseerd van wat dit was voor film.

Prima beeld, hetzij enigszins stereotype hoe Linda vooral door de strenge inflexibele moeder de verkeerde keuzes maakte hetzij als vlucht, hetzij als stil protest. Maar zoals zo vaak met dergelijke types blijkt er achter de act van charmeur heel wat anders schuil te gaan. Heel aardig hoe eerst een beeld geschetst word van hoe het voor de buitenwereld lijkt, hoe gemakkelijk en vanzelfsprekend alles maar gebeurt. Doch in de tweede deel een aangrijpend beeld van intimidatie, huiselijk geweld en zelfs groepsverkrachting. En het meeste schrijnend nog wel de vlucht en vraag om hulp aan haar moeder die op haar beurt zegt 'gehoorzaam je man'. Echt onvoorstelbaar. Zoals hier boven ook al genoemd wordt, had het tweede deel en einde iets langer mogen duren. Lijkt een beetje afgeraffeld.

Overigens van Mama Mia naar Deep Throat, gewaagd en wat mij betreft prima neergezet, van musicaltutje naar een pornoster. Amanda Seyfried, topprestatie en gewaagde keuze.