Lovelace (2013)

Drama / Biografie

geregisseerd door Rob Epstein en Jeffrey Friedman
met Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard en Sharon Stone

Het autobiografische verhaal van de pornoactrice Linda Lovelace (Amanda Seyfried), bekend van de legendarische film 'Deep Throat'. Linda wordt jarenlang misbruikt door de porno-industrie in opdracht van haar dwangmatige echtgenoot Chuck Traynor (Peter Sarsgaard), voordat ze de controle krijgt over haar leven en uiteindelijk het speerpunt wordt van de feministische anti-porno beweging.

avatar van Filmhoek.nl
Recensie: Lovelace (Immy Verdonschot) - Filmhoek.nl is een van de meest aangrijpende biopics die je maar kunt zien. Er wordt niet alleen een tipje van de sluier gelicht over het leven van Linda Lovelace, maar het hele boek wordt open gegooid. Een verhaal dat op prachtige wijze wordt verteld, mede door eerst het paradijs te schetsen waar Lovelace in lijkt te leven en daarna de kijker te confronteren met de harde waarheid die achter gesloten deuren plaats vond. Lovelace is een geweldig goede film die je niet mag missen.

avatar van Intothefreedom
ik geef het 3 sterren voor dat mooie 70's gevoel, styling en de cast. maar voor de rest vond ik het verhaal een beetje onsamenhangend...en niet al te geloofwaardig.

avatar van Re73
beetje flauwtjes maar wel interessant genoeg om dit verhaal eens weten.

avatar van funnyhow
trok direct de link met 'boogie nights' en in iets mindere maten 'wonderland'
allemaal iets minder leuk dan 2 voorgenoemde films maar al bij al toch vermakelijk ...
ook is dit gebaseerd op waargebeurde feiten. (meer drama ,minder komedie)
goede vibe,70's muziek /sfeer , goed gecast ... maar mss alllemaal wat te braaf kwa uitvoering
wetende dat boogie nights toch een van mijn favo. films is .
al bij al toch aanrader als voorgenoemde films je ook bevallen .

Dominootje
Beter dan verwacht en opzich wel interessant.
Ga er dan verder maar ook van uit dat wat hierin verteld wordt ook het daadwerkelijke verhaal is!

Amanda Seyfried is net zo onaantrekkelijk als de echte Linda Lovelace in dit verder best wel aardige drama dat goed laat zien dat Linda Lovelace eigenlijk een zeer naar leven heeft gehad .

avatar van Onslaught
Goede film.

Een periode in het leven van Linda Lovelace die haar zoweel faam als elende heeft gebracht. Je moet er niet aan denken dat dit je als vrouw overkomt, maar toch gebeurt het nog te vaak.

Amanda Seyfried is goed gecast en naar mijn mening zeker geen onaantrekkelijke vrouw. Ook Peter Sarsgaard speelt zijn rol goed.

avatar van james_cameron
Gemiste kans. Het verhaal achter de 'klassieke' pornofilm Deep Throat en meer specifiek actrice Linda Lovelace verdient een meer interessante film dan dit. Amanda Seyfried is prima in de hoofdrol en Peter Sarsgaard, als haar man, zet een overtuigende creep neer, maar na een veelbelovend begin wordt de film steeds vlakker en vooral saaier. De preutsheid waarmee alles gebracht wordt past daarnaast totaal niet bij het onderwerp. Ik hoef echt niet gebombardeerd te worden met geslachtsdelen, maar een visueel iets meer expliciete aanpak was op zijn plaats geweest. Nu ben je feitelijk beter af met de documentaire Inside Deep Throat uit 2005.

Aardige film over Linda Lovelace, de eerste echte pornoster. Een beetje de vrouwelijke Boogie Nights. Een onderhoudende biopic, die zich voornamelijk focust op haar ongelukkige huwelijk en verder niet echt de diepte in gaat. Een goeie jaren '70 aankleding en een goeie cast met Amanda Seyfried voorop in de titelrol.

Wie de film Deep Throat wel eens gezien heeft, zal constateren dat dit een redelijk brave verfilming is van het leven van het fenomeen Linda Lovelace. Het voornaamste probleem zit ‘m niet in het ontbreken van pornografische scènes, maar in de structuur van de film.
Het verhaal wordt twee keer verteld. Eerst zoals dat bij de buitenwereld min of meer bekend was en vervolgens nog een keer, maar dan zoals Lovelace dat zelf ervaren heeft. Ik vind dat een weinig gelukkige keuze, te meer omdat de verschillende kijk op dezelfde gebeurtenissen uit het leven van LL nu te ver uit elkaar ligt.
Amanda Seyfried doet haar best, maar veel meer dan zichzelf af en toe bloot geven kan ze ook niet want veel diepte zit er niet in haar personage. De rol van LL’s brute echtgenoot lijkt Peter Sarsgaard op het lijf geschreven. Ik moest wel twee keer kijken om te zien dat dat Sharon Stone is, die haar moeder speelt.

avatar van VincentL
Lovelace

De fameuse Linda Susan Boreman wist de wereld aardig op zijn kop te zetten met haar rol in Deep Throat. Zelf heb ik de film niet gezien, maar wel het een en ander er over opgezocht. Als grap werd er eens geroepen om Deep Throat op de vrijdag avond te kijken, want met een aantal mannen ietwat verkeerd overkomt, en met net zo veel vrouwen een beetje ongemakkelijk is. Zoals wel vaker bij uitstel kwam hier ook afstel van en besloot ik de veel bravere hervertelling van Boremans carrière maar te kijken. Wel zo netjes...

Inhoudelijk gezien valt er op deze verfilming weinig aan te merken. Een hectisch leventje met de nodige pornografie en drank- en drugsfeestjes. Bijna een tiener-utopie. Met het dramatisch aangetrokken jasje weet Lovelace het eerste uur dan ook zeker te vermaken. Alles gaat nog goed tussen Chuck en Linda terwijl Deep Throat zijn hoogtepunt bereikt.
Het laatste half uur wordt echter een stuk duffer, trager en oninteressanter. Linda begint vervelend te mekkeren, wat best begrijpelijk is, maar slecht uitgewerkt en ongeloofwaardig. Chuck wordt steeds agressiever en ook dat had beter gekund. Een enkel verkrachtpartijtje tussendoor probeert de lengte (van de film...) nog wat uit te rekken maar faalt hopeloos.

Amanda Seyfried speelt een degelijke rol. Dit komt denk ik vooral omdat ze haar uiterlijk mee heeft. Haar personage krijgt totaal niet de mogelijkheid om uitgediept te worden en al haar scènes blijven dus ook zeer oppervlakkig. Alleen met de laatste scène op de tv zag ik echt een actrice. Verder huppelt ze als een nimfe overal doorheen niet wetend wat te moeten doen.
Peter Sarsgaard daarentegen is een personage dat wél goed is uitgewerkt. Zijn drugs- drank- en geldproblemen komen goed aan het licht. De combinatie daarvan wordt goed uitgewerkt door Sarsgaard. Zijn actiescènes, zoals met Seyfried onder de douche, zijn dan weer wat vager en minder overtuigend.
Dat Sharon Stone nog even voorbij kwam in een productie had ik niet helemaal verwacht. Doch speelt ze grappig de rol van moeder. Haar overtuiging ontbrak echter ook in bepaalde delen van de film.

De setting van de film is best lekker gekozen. Er wordt een redelijk authentiek sfeertje gecreëerd. Best prima zo voor een dinsdag middag. Voor de rest zijn alle outfits en kapsels prima afgestemd op de tijd. Daar ontbreekt het niet aan. Toch ontbrak er een gevoel van dramatiek die essentieel is in zo'n film. Een band met de personages, en dan met name Linda, waren afwezig. Erg jammer al zeg ik het zelf.

Lovelace is een redelijk dramafilmpje dat het leven van Linda goed weergeeft. Als drama laat het echter nog een paar steken vallen en ook acterend komt het aardig wat te kort. Grappig voor een keer, maar nu de kast in om er niet meer uit te komen. Alhoewel? Misschien als ik Deep Throat een keer gezien heb

avatar van david bohm
De makers weten het prikkelende onderwerp niet om te zetten naar een spannende film.
Amanda Seyfried wekt met haar vertolking weliswaar sympathie op voor het personage Linda Lovelace maar dat is te weinig om het boeiend te maken.
Misschien is haar verhaal daarvoor eenvoudigweg te cliché en te saai. De creativiteit die de schrijver van Deep Throat toonde met de vondst van een clitoris in de keel van mevrouw Lovelace die haar probleem om een orgasme te krijgen oplost, ontbreekt.
De keuze van de makers om de film halverwege nog eens dunnetjes over te doen met de toevoeging van een paar voor mevrouw Lovelace vervelende situaties is een zwaktebod. Dit wordt gevolgd door een niet geheel overbodige epiloog.
Matig maar kijkbaar.

avatar van jippie2010
Ja... Nee.... dit was het toch niet.
Ik snap wat ze proberen neer te zetten,
een aardige poging, maar niet goed genoeg.
Onvoldoende *2,5

avatar van madmax2011
ik vond hem goed

avatar van DjFrankie
Zeker beter dan verwacht, vanaf minuut 1 zit je in de film en die liet me niet meer los. Goed

avatar van taborano
Viel niet mee, ik vond het veel te braaf, met name de dwang had wat rauwer in beeld gebracht kunnen worden.

avatar van mixmaster
goede verfilming van het waargebeurde verhaal over Linda Lovelace.

de film laat goed zien hoe ze misbruikt en gebruikt is , ondanks dat er niet echt schokkende scenes in zitten vind ik het toch op zo'n manier verfilmd dat het je wel degelijk raakt.

avatar van handelaar
En nu maar wachten op een verfilming van de real 70's porn star; Seka.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Dramafilm, die gebeurtenissen uit het leven van pornoactrice Linda Lovelace verteld. Het verhaal is prima uitgevoerd, en ook de muziek en gebrachte sfeer zijn overtuigend. Ook het acteerwerk is van niveau. Amanda Seyfried is goed gecast en acteert goed. Datzelfde geldt voor Peter Sarsgaard, die ook nog een treffende gelijkenis vertoont met de echte Chuck Traynor. 3 Sterren.

Redelijke biografie over het leven van Linda Susan Boreman in de periode dat zij bekend stond als Linda Lovelace alias de eerste pornoster op het witte doek.

Het verhaal zit aardig in elkaar en is ook best interessant. Zo vond ik het vooral interessant om te weten dat ze jarenlang gedwongen, misbruikt en mishandeld is door haar echtgenoot Chuck Traynor (goed gespeeld overigens door Peter Sarsgaard) om in de porno-industrie te werken. Iets wat ze dus zelf nooit gewild heeft en ze heeft er zelf ook nooit iets aan verdiend, terwijl de roemruchte pornofilm "Deep Throat (1972)" destijds velen miljoenen heeft opgeleverd (ik meen 600 miljoen dollar terwijl zij maar 1250 dollar kreeg). De porno-industrie heeft haar dus letterlijk en figuurlijk uitgemolken. De rol van Linda Susan Boreman wordt overigens goed gespeeld door Amanda Seyfried die in deze film gelukkig niet heel braafjes is zoals gewoonlijk in films, want dit keer zijn haar fraaie borsten voor het eerst veelvuldig in beeld te zien.

Al met al best een redelijke biografie over Linda Susan Boreman en hopelijk maakt men ook ooit een biografie over de andere legendarische pornoster Traci Lords, die minderjarig (ze loog over haar leeftijd) in de porno-industrie werkte en deze bijna deed om zeep helpen.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld:
oude opname jaren 70, oude kleren, geruis...
Actrice Amanda Seyfried speelt goed...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

Redelijk goede biopic over pornoster Linda Lovelace.
Amanda Seyfried doet het alweer uitstekend in de hoofdrol.
Het waargebeurde verhaal is ook wel interessant en boeiend genoeg om een goede film van te maken en dat is hier wel goed gelukt.
Geen topfilm, maar wel onderhoudend.
Vind het een geslaagde prent, met een top soundtrack !!

avatar van Maxie Fields
Aardig drama over de veel besproken porno film Deep Throat. Toch had er meer in gezeten en vond ik het verhaal ietwat oppervlakkig. Ook het 70s sfeertje vond ik te clichematig weergegeven. Make up vond ik erg onnatuurlijk uitzien bij ouders van Linda. Wel goed gespeeld door (2e keus) Amanda Seyfried.

avatar van Flat Eric
Prima biopic over het leven van dit simpel wicht. Treurig ook wel.
Maar prima verfilming waarin de ranzige 70-ies sfeer redelijk goed tot uitdrukking wordt gebracht. De casting vond ik erg passend. Van de naïeve Linda tot aan de sleazy Chuck en Sharon Stone als moeder (die had ik in eerste instantie niet eens herkend!).
De muziek, kleding en haardracht ademde de 70-ies. Wat een gruwelijk lelijk tijdperk was dat, brrr.
De speelduur was ook goed: niet te lang, niet te kort, precies goed.

Flat Eric schreef:

Wat was er zo ranzig aan de '70s? Behalve de oorlogen in Zuidoost-Azië en de oliecrisis was er volgens mij weinig mis mee. Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt in dat decennium, dankzij de inmiddels tijdloze muziek (zie de Top-2000 van Radio 2) en het feit dat het Nederlands elftal twee keer achter elkaar de finale van het WK wist te bereiken. Dat waren nog eens tijden!
Ik wil maar zeggen: de jaren '70 waren echte topjaren in mijn leven en ik heb die allesbehalve als ranzig ervaren. Integendeel!

[quote]BBarbie schreef:

O ja, top 2000. Mja, kwestie van smaak zal ik maar zeggen.
Wat jij hebt met de jaren 70 heb ik waarschijnlijk met de jaren 80. Overigens hebben wij deze discussie, volgens mij eerder in een ander topic gevoerd. Ik heb even een déja vu gevoel.

[quote]Flat Eric schreef:

Zou best kunnen, maar ik laat mij niet zo maar de mooiste periode uit mijn leven afnemen. Zeker niet als men die periode als "ranzig" bestempelt.

[/quote]
Zou best kunnen, maar ik laat mij niet zo maar de mooiste periode uit mijn leven afnemen. [/quote]

Is je leven nu dan zo klote

Anyhow, ik vind de 70'ies geen fijn tijdperk. Ik krijg er echt jeuk van. Ik heb er he-le-maal niks mee. Maar dat geeft niks. Het is mijn mening en volledig subjectief. Jij hebt er andere gedachten bij. Ook goed, ieder zijn ding.
Terug naar de film want daar zitten we hier voor:
die was in zijn 70'ies sfeer gewoon helemaal prima. Punt.

avatar van Dievegge
I spent exactly seventeen days in the pornography industry, and somehow these seventeen days are supposed to define who I am for the rest of my life.

Ook voor mij was Linda Lovelace alleen maar die actrice in de bekendste pornofilm aller tijden, maar hier krijg je te zien welke vrouw daarachter zat. Ze is misbruikt door haar echtgenoot, werd gedwongen tot prostitutie en werd slachtoffer van een groepsverkrachting. Later werd ze een antipornoactiviste en schreef ze een autobiografie.

Sterke hoofdrol van Amanda Seyfried. Sharon Stone had ik niet eens herkend. Minpuntje is dat het soms wat sentimenteel wordt, met name op het einde.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegebracht. 'k had eigenlijk niet gelezen waarover het ging, dus 'k was wel een beetje verrast
'k vond het wel eens interessant om gezien te hebben. De film is erg zedig gebleven, dus als je een pornofilm wil zien, hoef je zeker niet naar deze film te kijken.
Het acteerwerk was ook sterk. Sharon Stone had ook een kleine rol, maar 'k had ze bijna niet herkend. Verder zat de sfeer goed, het kwam overtuigend over.
Het is wel geen film waar 'k van m'n sokken ben geblazen, maar toch de moeite om eens gezien te hebben.