Rise of the Guardians (2012)

Alternatieve titel: De Vijf Legendes

3,29

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Peter Ramsey
met de stemmen van Jude Law, Hugh Jackman en Chris Pine

Wanneer Pitch, een gemene schurk met Boogeyman-trekjes, de wereld in pikzwarte duisternis wil onderdompelen, moeten de onsterfelijke Guardians voor het eerst hun bijzondere krachten bundelen om de hoop, het geloof en de verbeelding van alle kinderen te beschermen. Om de slechterik het hoofd te bieden, zullen bekende figuren zoals North (Santa Claus), Bunnymund (Easter Bunny), Tooth (Tooth Fairy), Sandy (Sandman) en Jack Frost samenwerken om het kwaad te overwinnen.

79 BERICHTEN 19 MENINGEN
avatar van Karl van H.
geplaatst: 14 oktober 2013, 09:45 uur [permalink]
Best een leuke film. Eén dingetje alleen: móet die hoofdpersoon er nou per se uitzien als een tiener met emotionele problemen? Niet om aan te zien, werkelijk.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 21 oktober 2013, 09:20 uur [permalink]
Leuke animatie, met een aantal zeer leuke personages. Santa en Easter Bunny sprongen er voor mij met kop en schouders bovenuit. De film is zeer fraai om te zien visueel gezien. De fraaie kleuren gecombineerd met een duister en donker sfeertje is ook al even aangenaam.
Van begin tot eind leuk, en met de zo nu en dan echt geslaagde grappen is het toch een leuke wegkijker die voor een glimlach op het gezicht kan zorgen.

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 27 oktober 2013, 09:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een aparte en zeer vermakelijke animatiefilm die van begin tot eind moeiteloos weet te boeien. Een aantal personages zijn echt hilarisch, met in mijn ogen de Easter Bunny met stip op 1. Vooral als hij transformeert in een klein schattig konijntje omdat niemand meer in 'm gelooft, geniaal. Kreeg echt het idee dat ik eindelijk weer is een aparte animatiefilm zat te kijken in plaats van de duizend in een dozijn films die je tegenwoordig voorbij ziet komen. Kon Rise of the Guardians absoluut waarderen en ik denk dat dit voor zowel jong als oud geldt.

8/10 (IMDB)

avatar van Decec
geplaatst: 30 oktober 2013, 22:11 uur [permalink]
Een goede animatie/avontuur/familie/fantasy film...
Mooi verhaal...
Leuk gemaakte animatie ...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect geluid/muziek (Dolby Digital)...
Leuk voor kinderen...

avatar van Insignificance
geplaatst: 1 november 2013, 18:08 uur [permalink]
IJverig zijn ze wel, daar bij DreamWorks, al komt er zelden iets vandaan dat echt de moeite waard is. Ook deze is weer snel vergeten. Beetje gemakkelijk scoren met grote kindervrienden. Zet er een donkere boef met een grootscheeps plan tegenover voor de bibbertjes, voorzie er eentje met een lading sentiment voor de bewogenheid en je weet op voorhand hoe dit zo ongeveer gaat uitpakken. Soms een poging tot een iets andere toon dan te doen gebruikelijk, maar het is te weinig om er een punt van te maken.

De animatie wil maar niet sprankelen, de vier saai uitgewerkte Guardians al helemaal niet. Santa doet de hele film zelfs denken aan een kozak die elk moment zo'n dansje in kan zetten. Voor Jack Frost valt weinig sympathie op te brengen, Law verknalt de schurk en de rest van de voice cast maakt geen indruk. Daar heeft Sandy geen last van en met name bij hem probeert Ramsey zich nog te redden met enkele magisch bedoelde momentjes, maar veel zoden zet het niet aan de dijk. Niets bijzonders te zien hier.

BS
geplaatst: 18 december 2013, 16:31 uur [permalink]
Wat een leuke film 🙂

Had hem al even liggen en dacht, ja, nu is er tijd voor. Dat was geen slechte keus 🙂

Animatie ziet er goed en mooi uit, de stijl van de film is goed, geluid is goed.
De basis is een goed begin.
Verhaaltechnisch vind ik hem lekker. Nieuwe en ook modernere kijk op bekende "verhalen", leuke humor en goede timing.

Mindere dingen? Mwa .. ook al past het bij de animatie, ik zie de kerstman toch niet echt een russisch accent hebben en moest even wennen aan de paashaas, maar het mag zeker de pret niet drukken.
Oh en omdat ieder animatiefilm tegenwoordig een stemmen-sterren-cast Moet hebben laten we er ook even stil bij staan.
Chris Pine vind ik een prima stem hebben voor Frost, klinkt goed.
Alec Baldwin dus als de half-russische kerstman, leuk gedaan, en zeker een goede lach 🙂
Jude Law past prima bij de slechterik onder het motto "if you need a bad guy get an englishman"
Hugh Jackman is gewoon goed is praktisch alles wattie doet 😉
Verder is de kinder-cast prima in orde.
Voor ik verder ga wil ik nog wel even de "sandman" even vernoemen. Komt geen geluid uit, maar is wel een erg goed neergezet karakter. Plus hij maakt het visueel nogal leuk.

Tijd om af te sluiten met de extra's.

De humoristische extra's bedoel ik dan. De elven ( gewoon leuk ) en de Yeti's zijn al leuk om te zien en met de geweldige "verf-grap" maken ze het helemaal af 🙂
(prima verwoord door Rich Dietl)

Onderaan de streep een prima film, goed weg te kijken en voor het hele gezin.
Niet altijd terugkijkbaar, maar als we zo tegen het einde van het jaar lopen, een hele goede keus.
Makkelijke 4*

geplaatst: 27 december 2013, 22:05 uur [permalink]
Prima animatiefilm met een mooi verhaal dat lekker wegkijkt.

geplaatst: 25 februari 2014, 10:57 uur [permalink]
Prima film, voor jong en oud.

geplaatst: 7 augustus 2014, 16:22 uur [permalink]
Misschien wel een beetje eng voor een 6 jarige.

avatar van wilofski
geplaatst: 26 januari 2015, 18:09 uur [permalink]
sanne12345 schreef:
Misschien wel een beetje eng voor een 6 jarige.

Eng? Mss nog eens de openingsscène van "beestenbos is boos" herbekijken dan: nog geen minuut vertrokken in het verhaal of er wordt al een kikker levend begraven en poeft er een steen op alsof het zijn graf is.
En dat zagen wij indertijd gewoon op tv.
(en er zijn nog massa's voorbeelden zoals dat, neem nu het einde van mufasa in de lion king,...)

avatar van arno74
geplaatst: 4 februari 2015, 16:13 uur [permalink]
Na het erg fraaie How to Train Your Dragon hoopte ik hier op een film die een beetje in de buurt kon komen. Helaas is dat niet het geval. Deze film is denk ik leuk voor kinderen, maar een stuk minder voor volwassenen. De makers hebben vooral gemikt op het 3D-effect en veel minder op mooie graphics of een sterk verhaal.

Voor kinderen prima, maar voor volwassenen net te kinderlijk. 2,5*

avatar van Pestiis
geplaatst: 12 april 2015, 01:14 uur [permalink]
Hele toffe film... met de nodige humor er in verwerkt!
Zelfs een bepaald stuk in de film waar ik 't ff niet droog kon houden (lees: ontroerd)

Animaties zien er geweldig uit, leuk verhaal en dito personages!
Deze film krijgt van mij een hele dikke 4,5 ster!
SUPER!! 🙂

avatar van Antonev
geplaatst: 18 december 2015, 18:33 uur [permalink]
"I don't like it, paint it red!

Ik zag hier een kort fragmentje van langskomen op 9GAG. Als dat de toon van de humor in de rest van de film is, dan denk ik wel dat het goed gaat komen.

avatar van ILDIB
geplaatst: 21 december 2015, 19:50 uur [permalink]
Geweldige film en mooi verhaal. Geluid en visuals. Ook zeer goed. En eens een andere invalshoek

avatar van Rico120
geplaatst: 23 juli 2016, 09:53 uur [permalink]
een gelikte film over het feest gevoel en dat elk legende zijn eigen manier van feest heeft
een leuke film voor jong en oud

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 11 december 2016, 15:22 uur [permalink]
Leuke verrassing dat naast ontzettend veel sfeer en mooie beelden ook een vrij vermakelijk verhaaltje kent rondom fantasiepersonages als de Kerstman, Paashaas en het Zandmannetje. Het wordt nooit enorm hilarisch of spannend, maar het tempo ligt hoog genoeg om te blijven boeien. Gelukkig heb ik de film precies op het goede moment, zo vlak voor de kerstdagen, bekeken. Dan zit je toch al meteen wat in de sfeer van deze gezellige maand.

avatar van nadrin
geplaatst: 20 december 2016, 18:15 uur [permalink]
Ideale kerstfilm. En best grappig

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 26 december 2016, 23:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rise of the Guardians

Het is zo dat Rise of the Guardians nu al een tijd op mijn Kijk-lijst staat waar, nog zo’n 3000 films op staan, we hebben nog tijd genoeg, haha! Ik heb alleen wel een nadeel, ik heb de film via een gratis code (actie bij M en M’s) gekeken bij Videoland maar wat een verschrikkelijke aanbieder is dat. Wat ik vooral zag is dat de apps een verschrikkelijke werking hebben. Zo heb ik zelf voornamelijk ondervonden dat de app op de PlayStation maar voor de helft werkt, en hij constant na een minuut weer bij moet laden (kabel verbinding), en Netflix liep gewoon vloeiend door. Erg storend voor het film kijken.

Nu zouden de problemen bij Videoland geen rol mogen spelen bij mijn uiteindelijke cijfer, toch vind ik dit voor de filmkijker een misstap van Videoland. Je begint ongeïnteresseerd te raken in een film, of het nou deze film is of een film uit je top 10, het blijft kloten. Nu wist Rise of the Guardians uit zich zelf makkelijk je interesse toch vast te houden, ik vond het persoonlijk een leuke film over de vijf wereld legendes.

De vijf legendes komen met de feestdagen altijd naar voren. De leden van deze legendes zijn: de kerstman, Klaas Vaak, de tanden fee , de paashaas en in deze film dan ook Jack Frost. Hoewel ik toch in bijvoorbeeld de film: The Santa Clause 3: The Escape Clause (2006) Jack Frost weg gedrukt zag worden als de foute gast. Hij zat er dan wel niet bij eerst, en kwam later in de film bij de legendes, hij kwam er wel bij.

Persoonlijk ken ik nog niet echt het verhaal achter de legendes. De kerstman dan net weer wel maar de heren Jack Frost en Klaas Vaak waren mij altijd een raadsel. Nu ik weet (best logisch) dat Jack FROST een personage is die het ijs beheerst kom je wel steeds bij de krachten van de personages (een soort Marvel/DC gevoel met Batman etc.) en ken je ook na een tijdje al hun mogelijkheden, wat ze doen en sommigen waar ze voor staan (bij Jack Frost is dit mij nog steeds niet duidelijk).

Rise of the Guardians heeft een prima verhaallijn. We volgen op het eerst het ontstaan van Jack Frost, tenminste toen hij achter zijn krachten kwam. Daarna vliegen we snel door naar dit tijdperk, en worden we snel geïntroduceerd met de vijf legendes en dat ene maanmannetje de heerser hier van is, best makkelijk maar leuk bedacht. Er is iets aparts aan de hand op de wereld, er heersen wat zwarte vlagen. Dit is de personage Git (gitzwart) en hij wil de kinderen in een grote nachtmerrie zien leven. Wanneer ze tegen Git vechten (en Klaas vaak uiteindelijk tijdelijk uitgeschakeld is) moeten ze er voor zorgen dat ze Git kunnen uitschakelen.

Git zorgt er voor dat de kinderen niet meer in de legendes geloven. Eerst de tanden fee door alle hulpjes te vangen en op te sluiten, daarna de paashaas door alle paaseieren de breken en te verstoppen en toen de kerstman. Een bepaald lichtje zorgt ervoor dat ze weer op sterkte komen. Wanneer er een ‘mega’ gevecht ontstaat tussen de vijf legendes en Git word Git op een best wel simpele wijze uitgeschakeld is de film ook zo klaar

Ik moet zeggen dat ik me wel vermaakt heb (ondanks de technische storingen). Het is niet echt een typische Kerstfilm wat ik wel eerst dag, hij is leuk om eens te kijken en de feel-good kerst gedachtes zijn er wel maar, niet zo veel.

avatar van soom
geplaatst: 26 januari, 10:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
There will always be fear...

Moooi. Vooral de zandman is echt heel leuk, ja. Het is wel een beetje simpel. Ietwat eenvoudig. Maar toch wel genieten. Leunend op bepaalde dingen, tovert het wel een goed gevoel. Voor mij is dus vooral de Zandman heel mooi. Omdat hij het uitbeelden van dingen, zonder een gesproken woord te gebruiken, kan laten zien. De kracht van taal reikt namelijk verder dan dat. Ja, prachtig, ja.

Mooi uitgevoerd, de achtergronden waren subliem, het verhaal is wel redelijk mooi uitgewerkt.

Ja, dat is het wel in een notendop.