Après Mai (2012)

Alternatieve titels: Something in the Air | After May

Frankrijk

geregisseerd door Olivier Assayas
met Clement Metayer, Lola Créton en Dolores Chaplin

Gilles, een Parijse student in het begin van de jaren 70, wordt meegesleurd in het politieke gewoel van deze periode. Nochtans wil hij alleen maar schilderen en de cinema leren kennen, wat hem kwalijk genomen wordt door zijn vrienden en zijn vriendin, voor wie het politieke engagement totaal dient te zijn. Gaandeweg neemt Gilles meer verantwoordelijkheid voor zijn keuzes en vindt hij beter zijn draai in deze periode.

Vanaf 28 februari 2013 in de bioscoop (A-film)

In competition at the next Venice Film Festival.

avatar van Mochizuki Rokuro
Is dit werkelijk een officiële poster of publiciteits art work voor de film???

avatar van Ataloona
Ziet er interessant uit.

kappeuter schreef:
Vanaf 28 februari 2013 in de bioscoop (A-film)

Andere A-film releases worden verlaat, maar deze komt op de plek van The Master:
vanaf 6 december in de bioscoop.

Mochizuki Rokuro schreef:
Is dit werkelijk een officiële poster of publiciteits art work voor de film???

Ik heb een nieuwe poster geplaatst. Dat lijkt er meer op.

avatar van Ataloona
Beiden zijn goed nieuws

avatar van Illum Sphere
Deze film heeft blijkbaar een award binnengesleept voor 'beste muziek en sound design' en als ik zo de trailer zie kan dit weleens een pareltje zijn. Misschien dat deze film er voor zorgt dat ik na een lange tijd de bioscoop weer eens zal bezoeken.

avatar van Friac
Wat een saaie film. Aanvankelijk leek het wat te worden, maar nog voor de film halverwege was begon hij op zo'n manier te slepen dat je smachtte naar de aftiteling. Ik miste affiniteit met de personages, de focus richtte zich bij momenten teveel op nevenpersonages die voorts nagenoeg niet ter zake deden en het globale tempo zat gewoon niet juist naar mijn aanvoelen.
Après Mai charmeerde me hoofdzakelijk dankzij zijn werkelijk sublieme soundtrack, met o.a. Kevin Ayers, Soft Machine en Captain Beefheart.
Afzonderlijk vielen er enkele mooie scènes te bespeuren (o.a. de scène in de Britse commune, met muziek van bovenstaande artiesten), maar als geheel viel Après Mai in feite lelijk tegen.
De 2* zijn dan ook voornamelijk op het conto van de muzikanten te schrijven...

avatar van Montorsi
Een nogal droog portret. Qua regie een beetje saai, verhalend niet onaardig maar zeker niet enorm boeiend, en qua acteerniveau wat wisselvallig. Het tijdsbeeld en de muziek was nog wel aardig maar ook zeker niet spectaculair.

avatar van voskat78
Vond het opzich geen slechte film. Heb me er prima bij vermaakt, wel had ik het gevoel dat de film iets te lang was. Maar verder niks mis mee

avatar van Martxela
OP het IFFR gezien en geef Voskat wel gelijk dat hij wat aan de lange kant was, maar vond het zelf wel een hele mooie en ontroerende film met een zeer herkenbaar thema. Goed geacteerd, mooi tijdsbeeld ook, dat in delen van Europa ook nog steeds heel actueel is. Hebal gezien dat hij BOL te reserveren is en heb dat ook gelijk gedaan. Aanrader wat mij betreft.

Bioscooprelease is helaas komen te vervallen.
Wel vanaf 30 juli te koop op dvd.

avatar van Mochizuki Rokuro
kappeuter schreef:
Bioscooprelease is helaas komen te vervallen.
Wel vanaf 30 juli te koop op dvd.
Staat nochtans wel aangekondigd in Filmhuis Den Haag voor volgende draaiweek: Filmhuis Den Haag - Filminformatie - filmhuisdenhaag.nl

EYE vertoont 'm ook. Heeft dus alsnog een zeer bescheiden release gekregen inderdaad.
Vreemd dat het zo slecht gecommuniceerd is.

avatar van Verhoeven
kappeuter schreef:
Vreemd dat het zo slecht gecommuniceerd is.

Nee, geen release omdat de film in België geflopt is. Dat betekent geen campagne en geen budget en dus ook geen posters, geen VPF’s, et cetera. Wat ik heb begrepen van het EYE Film Instituut is dat die de film uiteindelijk in het kader van Previously Unreleased vertonen. Het moet nogal een succes zijn.

De distributeur heeft trouwens één DCP liggen met Nederlandse ondertiteling en die kan geprogrammeerd worden. Maar ik denk niet dat veel Filmhuizen dat weten of daarvan gebruik gaan maken. In Limburg is die slechts eenmalig te zien in Filmhuis 'De Spiegel'.

Regisseur Olivier Assayas heeft het gewoon niet voor mij. Naar zijn teleurstellende L'Heure d'Eté komt hij opnieuw met een bijzonder matige film, die alle kanten op schiet en overal losse eindjes laat hangen. Ik lees hierboven bij @Verhoeven dat de film in België geflopt is. Dat verwondert mij niets.

avatar van Leo1954
Stom vervelende film, met al die verwende jongeren.

Enthousiast was ik over 'Carlos'; teleurgesteld over Assayas' nieuwste productie. Een film over de naweeën van de studentenopstand van mei 1968, over studenten die in een moeilijke tijd belangrijke besluiten moeten nemen. Het langdradige verhaal mist dramatiek, lijkt te verzuipen en weet nauwelijks interesse bij de kijker op te wekken en hetzelfde geldt voor de oppervlakkige personages, die enkel in beslag genomen zijn door zichzelf en door drugs. De setting van de jaren zeventig is geslaagd, maar Clement Matayer speelt als een vis op het droge.

Wat een saaie film is dit.
Het enige wat me een beetje kon bekoren was de muziek.
Maar dan ben ik verder wel uitgepraat !!

De eerste 10 minuten leken nog veel belovend, maar daarna zakte de film als een plumpudding in elkaar. De dramatiek, emoties, verlangens die er in die tijd van enorme veranderingen in de maatschappij ontstonden ontbreken compleet. Ook de veelal jonge acteurs waren erg oppervlakkig en vaak op de automatische piloot aan het acteren. Deze prent kan niet tippen aan Nés en 69.
Jammer, een 1 voor de moeite, maar dan heb ik het wel gehad.

avatar van wendyvortex
Maar eens even wat positief tegengeluid: typische Assayas met wederom een romantisering van de jaren van verzet tegen de gevestigde orde, hier in de naweeën van mei '68 en wel in mijn geboortejaar: 1971.
Niet echt een heel belangrijk jaar verder, wel zien we dat het pacifisme reeds plaats heeft gemaakt voor stenen, stokken en molotov-cocktails, beginnen de gruwelen uit Mao-China duidelijk te worden, is de revolutie vrijwel gesmoord in discussies die niemand meer interessant vindt, en moet de marihuana en LSD wijken voor heroïne en horen we Syd Barrett, Captain Beefheart, Soft Machine en Kevin Ayers op de soundtrack.
Dat gaat 2 uur lang zo door, zonder strikt plot, maar wel vol sfeer en met een aantal prachtige scenes.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Saai, en totaal niet pakkend

avatar van Tanita
Sterke film van Olivier Assayas met geweldige acteerprestaties vooral van Lola Créton en Clement Metayer. De film schetst een bijzonder sfeerbeeld, met de naweeën studentenprotesten in 1971 in Parijs, De hectiek, het geweld , de diverse ideologie passeren de revue. Assayas, die ook het scenario schreef, baseerde de film op zijn eigen belevenissen en ervaringen uit die dagen.

Niet alleen is de soundtrack sterk, maar ook de regie, het scenario en de fotografie van Eric Gautier.

De Engelse titel geeft het mooi weer. "There is something in the Air", de
'spanning van verandering' is voelbaar. Maar "The uncomfortable truth of the matter is that if there is no future for a radical mass movement in our time, there will be no future for humanity, because the extermination of humanity is the ultimate concomitant of capital's destructive course of development." 4*

avatar van 93.9
Film die zeer sterkt lijkt op L'eau Froide. Hoewel ik die een stukje sterker vond.
Verder aardige wegkijk film, coole 70's beelden.