The Sessions (2012)

geregisseerd door Ben Lewin
met John Hawkes, Helen Hunt en Moon Bloodgood

Mark O'Brien (John Hawkes), een man die in een ijzeren long ligt, besluit op 36-jarige leeftijd dat hij niet langer maagd wenst te zijn. Met de hulp van zijn therapeut en zijn priester neemt hij contact op met de getrouwde Cheryl Cohen-Greene (Helen Hunt), die een zogenaamde 'sex surrogate' is; een sekstherapeute.

Tranen trekker ? Nee, niet echt . Wèl een prachtige film met een traan en een lach.
Misschien wel 4 sterren waard, maar zeker 3,5 .

avatar van 93.9
Draakje met personages als Hunt waar je rillingen van krijgt...

avatar van glimmerman2000
Als ze de film achterstevoren zouden afspelen, dan zou ik het niet opmerken...Sorry maar dit is echt te traag voor mij

Originele film, gebaseerd op het essay dat Mark O’Brien met de nodige zelfspot over zijn eigen ervaringen publiceerde. Ik vind het jammer dat regisseur Lewin zich strikt aan dat verhaal gehouden heeft, waardoor O’Brien’s levenspartner Susan pas heel laat in de film in beeld komt. Zijn geestelijke en fysieke relatie met “the love of his life” ná afloop van de sekstherapie lijken mij zeker zo’n interessant onderwerp als de therapie zelf.

Niettemin een prima film met markant acteerwerk van de hele cast. Wat verder opvalt is dat de dialogen te midden van de dramatiek rijkelijk gevuld zijn met scherpzinnige humor. Maar ja, als je het verhaal van de gehandicapte charmeur O’Brien leest kon dat ook moeilijk anders.

avatar van john mcclane 2
Het ware verhaal van mark o brian,sober en vertelt en niet te sentimenteel.
het viel mij op dat de man zo beleefd bleef niet echt cynisch , en zijn vertrouwen in het geloof.
hij had ook bitter kunnen worden.
het valt me op dat er weinig mensen deze film beoordelen, veregleken met bijv grote actie films.
ben zelf ook niet bepaald het art film house type ,maar toch valt op gezien er even over Oscars werd gesproken. maar aan de andere kant is het ook een wat saaie film,.'
lastig onderwerp adequaat in beeld gebracht.goed geacteerd.
maar net niet indrukwekkend genoeg.
hier een paar film tips die in een bepaald opzicht het zelfde thema behandelen.
natuurlijk intouchable(wie heeft hem niet gezien?)
maar zeker ook: diving bel and the butterfly.
my left foot.

john mcclane 2 schreef:

hier een paar film tips die in een bepaald opzicht het zelfde thema behandelen.
natuurlijk intouchable(wie heeft hem niet gezien?)
maar zeker ook: diving bel and the butterfly.
my left foot.

En niet te vergeten Mar Adentro (2004)!

avatar van john mcclane 2
BBarbie schreef:

En niet te vergeten Mar Adentro (2004)!

kende ik nog niet,maar ben benieuwd

Goeie film waarin een zwaar gehandicapte man niet verder als maagd door het leven wil en een seks-surrogaat inhuurt. Een origineel en waargebeurd verhaal dat wat moeilijk op gang komt, maar gaandeweg de sessies volgen ook voor genoeg ontroering weet te zorgen. Niet in de laatste plaats door de mooie en ook wel moedige rol van Helen Hunt.

avatar van ZenZin
Tamelijk saai voortkabbelend, meer documentaire dan film ( voor esthetiek een nul, afgelebberde pianotoontjes tijdens de zogenaamd gevoelige scenes ) . Met continu vervelend Amerikaans zeur toontje. Tenenkrommende dominee praat. te voorspelbaar en cliché dat de gehandicapte zijn 112 niet kon bellen, ongeïnteresseerde afgestompte echtgenoot van de therapeute ook totaal ongeloofwaardig Een heuse afrader !

Uitstekend luchtig waargebeurt drama over best een gevoelig en lastig onderwerp. Het verhaal zat leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Ook heb ik geregeld moeten (glim)lachen. De film moet het vooral hebben van John Hawkes (ik dacht in het begin even dat het Sean Penn was) en Helen Hunt en ze dragen de film uitstekend.

Helen Hunt (als sekstherapeut) speelt een rol welke je normaal gesproken niet van haar verwacht en ze geeft veel van haar lichaam prijs (zeg maar gerust alles). Ze speelt overigens uitstekend en ook overtuigend. Buiten de twee hoofdrolspelers heeft de fraaie Moon Bloodgood ook een leuk aandeel in deze film en hetzelfde geldt voor William H. Macy als priester die zeer goed met de situatie omging.

Het einde van de film was best tragisch (zat er natuurlijk wel aan te komen) maar tevens ook mooi en ietwat ontroerend.

avatar van Decec
Een goede drama/komedie/romantiek film...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van cantforgetyou
Prachtige film. Met weer eens een schitterende Helen Hunt. Zo'n mooie en leuke vrouw om naar te kijken. Verder gewoon een sterke film. Emotioneel en soms grappig. Zeer de moeite waard.

avatar van missl
De hele film gaat over een gehandicapte man die op zoek is naar seks, men schroomt ook geen naakte delen in deze film. Het voordeel is dat de man wel sympathiek is en met de nodige grapjes en ongemakkelijkheden komt hij deze film door. Verder is het voornamelijk seks en weinig anders.

avatar van rep_robert
John Hawkes is erg sterk als verlamde patiënt die verlangt naar liefde en de daarbij behorende gevoelens. De film overtuigt als drama, maar weet met het luchtige ondertoontje niet te verzanden in goedkope sentimenten. Dat Hunt hierbij ook een gewaagde rol speelt valt ook te prijzen.
Het verloop van deze soort van biopic is verder wel erg voorspelbaar en het is jammer dat ze het einde weer moeten afdoen met een vlot geschreven verhaaltje van wat erna is gebeurd. Dat doet i.m.o. altijd af aan de (uitgediepte) gebeurtenissen in de film .

Zodoende blijft de film ook niet heel erg hangen, maar kan je de film over het algemeen gewoon sympathiek noemen.

"Mar Adentro" was een drama, "Hasta La Vista" een komedie en dan noem ik dit hier maar een "drama-komedie", want naast het dramatische van dergelijke fysieke toestand is er toch de doorgaans luchtige toon en een toch bizarre, eigenlijk komische situatie met de priester.
Hoe ge het ook opvat, de film heeft boeiende elementen genoeg (de functie van zo'n therapeute, bijvoorbeeld) om de aandacht gaande te houden en al vond ik "De Rouille et d'Os" recentelijk een diepgaander werk, deze "The Sessions" is toch best genietbaar.
Sterke acteerprestaties over de ganse lijn. Bijna al te sentimenteel op het einde, maar het kon erdoor.

avatar van J. Clouseau
Een onderwerp dat een ongeïnspireerd, saai, tranerig, 'kijk-eens-hoe-serieus-wij-bezig-zijn' VijfTV-drama had kunnen opleveren, wordt hier verteld in een bijzonder mooie film die de perfecte balans vindt tussen humor en ontroering. De dialogen sprankelen en de cast acteert zonder uitzondering voortreffelijk.

Moet ik toegeven dat deze film mij zeer heeft aangesproken? Neen, het is gewoon zo.
Je moet het maar doen wat Mark O'Brien deed. Er zijn zo'n mensen die ondanks het falen van het eigen lichaam, toch de humor blijven hanteren. Je moet het maar doen.
De rollen van de drie mooie meisjes zijn schitterend. Helen Hunt speelde haar delicate rol met zo'n 'naturel' dat het aangrijpend wordt.
Wat iemand van de 'moviemeters' een afrader noemde, zal ik niet beamen!

De film begon nogal saai en dacht dat het zo de ganse film zou zijn, maar niet dus.
het is eigenlijk een mooie film, met een schitterende rol van Helen Hunt, die hier wel een opmerkelijke rol neerzet, ook fysiek geeft ze het beste van haarzelf.
Dit is geen erotische film, maar heeft alles met erotiek en seks te maken.
De film maakt duidelijk dat iedereen, ook de minder validen, zin heeft in seks, en dat er mensen zijn die hun dat willen geven op een mooie manier.
En je ziet maar in dit verhaal dat er ook nog wat moois uit komt.

avatar van Noodless
Het verhaal verloopt wel erg traag, maar is wel interessant om te volgen. Dit is dankzij de cast die hun rollen een goede invulling weten te geven. Het is gelukkig ook niet te melig uitgewerkt. Opvallende en verrassende rol van Helen Hunt. Degelijk. 6/10

avatar van Capablanca
glimmerman2000 schreef:
Als ze de film achterstevoren zouden afspelen, dan zou ik het niet opmerken.

zo zie je maar weer dat smaken (gelukkig) verschillen. Hetzelfde gevoel heb ik bij Pirates of the Carrebean cyclus.

vandaag om 02:25 uur