Point de Fuite (1984)

Alternatieve titel: Vanishing Point

Frankrijk / Portugal

geregisseerd door Raoul Ruiz
met Anne Alvaro, Steve Baës en Paulo Branco

Twee mannen zitten op een strand, met uitzicht op de zee. Ze bespreken hun familieleden, hun talen en dromen onder het genot van bier, sigaretten en speelkaarten. Een vreemde derde man, die liefdesbrieven stopt in lege bierflesjes alvorens hij ze in de zee gooit, graaft tevens andere flessen uit die aangespoeld zijn op de wal.

avatar van McSavah
Ruiz doet Fassbinder. Ook een fijne companion piece bij La Ville des Pirates (1983), op dezelfde locatie (Baleal) geschoten, maar dan volledig in zwart/wit. Pas na zo'n uur krijg je meer van de typische Ruiz beeldvoering te zien. Dat is wel jammer, maar een kurkdroge tot op het bot gestripte vertelling gaat hem toch ook redelijk af. Moest er even inkomen, maar de film wordt eigenlijk steeds beter en gaat zelfs toch weer de magische kant op. Met name de quirky dialogen houden je daarvoor bij de les en de soundtrack van Arriagada is ook wel weer prima. Een bovengemiddeld tussendoortje.

The Territory ga ik binnenkort ook maar eens herzien.