The Bellboy (1960)

geregisseerd door Jerry Lewis
met Jerry Lewis, Alex Gerry en Sonnie Sands

Stanley (Lewis) is piccolo in een luxe hotel in Miami Beach. Hij doet zijn werk zonder een woord te zeggen en alles wat fout kan gaan, gaat ook fout. Op een dag bezoekt een grote ster het hotel, Joe Levitch (de echte naam van Jerry Lewis), wat nog meer uitglijders uitlokt.

Na het zien van The Nutty Professor (1963) van en met Jerry Lewis, had ik niet zoveel vertrouwen meer in dit debuut van hem. Maar eerlijk gezegd valt deze film nog wel mee.

Het concept, een reeks losstaande sketches waarin Lewis telkens als piccolo een (bij)rol speelt, is best leuk gedaan. Gelukkig heeft hij zich niet laten verleiden tot makkelijke platte humor, maar blijven de grappen leuk, en soms zelfs erg goed bedacht.

Maar helaas kan ik Jerry Lewis zelf, met zijn zogenaamde gekke bekkentrekkerij (ik vermoed dat Jim Carrey goed naar hem gekeken heeft), vaak gewoon niet grappig vinden. Hij is m.i. dan toch een beetje een egotripper, die zichzelf wel erg leuk vindt.

Lewis' dieptepunt is THE BELLBOY. Dit filmpje ontbreekt enige vorm van verhaal, en is ronduit belachelijk te noemen metd e verschillende sketches. Ik heb me de hele tijd zitten ergeren. Behalve dan de scène waarin ie tapdanst op dat podium, dat vond ik geniaal.

avatar van gondwana
Is deze echt zo goed als Tarantino beweert?

avatar van Poisonthewell
Je moet er wel een tolerantie voor opbouwen (vooral voor hedendaags publiek kan Jerry Lewis nogal op de zenuwen werken), maar ik heb er toch wel om gelachen. 3*

Dick2008
Kan best zijn dat ik deze film heel wat grappiger vond dan nu. En Jerry Lewis in het algemeen vond ik destijds wel zeker heel leuk, anders had ik niet zoveel films van hem gezien. Maar inmiddels al zo lang geleden. Toch maar weer een poging gewaagd.
De film komt erg geforceerd over met allerlei sketches die aan elkaar geplakt zitten. Veel visuele grappen ook. Hij vind zichzelf erg grappig, zo komt hij over. Als je een aantal grappen eruit geknipt en je gaat die apart vertonen, kan je er nog wel om lachen. En hier en daar kan er inderdaad nog wel een lach vanaf. Maar het meeste is eerder aardig om te zien hoe allerlei grappen zijn verzonnen en uitgewerkt, dan dat je er nu nog daadwerkelijk om moet lachen. De Stan Laurel imitatie van Bill Richmond is niet leuk. En een verschrikkelijk intro ook, maar de eigenlijke film is verder niet echt slecht gemaakt, maar eerder dus niet (zo) leuk (meer) 3.0

Eerste van Lewis achter de camera.

Je merkt aan deze film toch wel dat hem iets van de lever moest. Allicht was hij het een beetje beu in verhaaltjes mee te draaien, daarom gewoon een pure opeenvolging van sketches. Er is een rode draad in de vorm van een hotel, maar dat is het wel zo'n beetje.

Het gaat vooral om de grappen. Vaak visueel, soms pure slapstick, soms ook iets absurder en maffer. En dat in combinatie met Lewis' typische houdingen en uitdrukkingen. Het is een acteur waar je denk ik makkelijk een hekel aan kan hebben, maar ik kan hem nog best goed hebben.

Film duurt gelukkig ook niet al te lang en ondanks ook een paar mindere grappen zitten er toch aardig wat lollige momentjes in. Audiovisueel is het, zoals de andere Lewis films, helemaal niks, maar de humor maakt dat deze films toch nog steeds relatief vlot wegkijken.

avatar van D-ark
D-ark kijkt Lewis #1

Lewis zijn eerste regiseur project na het uit eenvallen van zijn team met Dean Martin was dit werkje. Sketches zoals Onderhond al vermeld met een voorliefde voor misverstanden en Martin's indrukwekkende fysieke komedie. Wat het is een voor 1960 niet onverdienstelijke verzameling sketches met verwijzingen naar de door Lewis geliefde stille komedies(de verschillende camoes van Stan Laurel van Laurel and Hardy laat dit al zien) heeft de test der tijd niet echt goed doorstaan. Omdat de meeste sketches nu al zo vaak zijn gekopieerd en uitgevoerd zijn zelf de orginele versies hier niet erg vermakelijk meer. Wel zijn er wat uitzonderingen zoals de charmante foto sketch bij het hotel en Lewis's intersant gebruik van editing met geluid en cuts om punchlines te maken. Overal is the Bellboy nu vooral een saaie klutcherige sketch comedy met wat een redelijk vlot tempo en een handvol grappige sketches die de film net redden van zijn complete gedateerdheid.

Volgende film word het door Gore Vidal geschreven Visit to a Small Planet uit hetzelfde jaar als deze film.

avatar van clubsport
een aaneenschakeling van korte grappen , soomige wel aardig maar de meeste nogal flauw .
Lewis speelt hierin weer eens zijn gebruikelijke sullige rol , enkele grappen zijn wel leuk zoals de korte stukjes met de Stan Laurel lookalike en aan het eind dat hij ineens begint te praten wat hij de hele film niet heeft gedaan .