The Caddy (1953)

geregisseerd door Norman Taurog
met Jerry Lewis, Dean Martin en Donna Reed

Golfer Harvey Miller, Jr (Jerry Lewis) heeft angst voor grote menigtes en daarom geeft hij Joe Anthony (Dean Martin) les om een golftoernooi te winnen, maar ze lopen door onhandigheden tienduizend dollar mis bij het toernooi van Monterey. Ze vallen echter wel op door hun komische gekissebis en beëindigen hun sportieve carriere met een contract als komisch duo.

Dick2008
Die stem van Lewis....ik neem aan dat ik er vroeger minder moeite mee had. Nog in zwartwit deze film, een semi-musical, zijn ze allemaal dacht ik. Dit is één van de eerste van het duo (de eerste was My friend Irma uit 1949) . Jerry en Dean, zingen samen wat, Jerry zingt zelf ook nog een liedje en Dean zingt er een aantal (nog) leuke. Dit was nog zo'n beetje in zijn begintijd met o.a. zijn hit That's amore.
Hoop druk gedoe, Lewis raast maar door. Soms grappig, o.a. later met die honden. Ik kende deze nog niet, maar ook niet echt mijn smaak meer. 2.0

Niet te stoppen.

Ondanks dat het uiteindelijk hun ondergang zou worden, hebben ze er toch zowat alles uitgehaald als duo. Ook hier kruipen Lewis en Martin weer in hun bekende rollen. Lewis de luide druktemaker, Martin de charmante rem.

Ietwat lange opzet maar dat hebben hun meeste films ook wel, beetje drama voor het eind en uiteindelijk eind goed al goed. Een vrouw voor Martin, wat liedjes voor Martin en uiteraard ook enkel duo/stage performances.

En de leukste gag zit ook weer op het eind, waar ze zichzelf als komisch duo tegen het lijf lopen. Ze kijken best makkelijk weg, deze Lewis en Martin films. Veel variatie zit er niet in, men houdt stevig vast aan de formule waarvan ze wisten dat ze werkte, maar uiteindelijk geeft dat de films ook wel hun eigen identiteit.