The Nutty Professor (1963)

geregisseerd door Jerry Lewis
met Jerry Lewis, Stella Stevens en Del Moore

Julius Kelp is een oerlelijke scheikundeleraar zonder een sociaal leven. Op een dag ontdekt hij iets fantastisch! Een samengesteld drankje dat hem verandert in een compleet andere man, Buddy Love. Buddy is erg succesvol en populair bij de vrouwen, maar ook erg arrogant. Een van Kelps studentes wordt verliefd op Buddy. Niemand weet natuurlijk dat Buddy eigenlijk professor Kelp is. Het enige nadeel van het elixir is dat het niet lang werkt.

Hmm ik ben de eerste die een berichtje bij deze film plaatst. Heb hem afgelopen zaterdagavond (zat bij mijn oom en tante, dus laat die opmerkingen over een sociaal leven maar achterwege ) op rtl5 (again, no comment) gezien. Vond hem een heel stuk vermakelijker dan de remake met Eddy Murphy. De 2e pre 1980 film die in mijn leven zie in de afgelopen maand, na Rashomon. Ik heb nog veel in te halen, ik weet het. Maar weer terug naar de film..3,5 sterren is hij zeker waard . Verhaal was vermakelijk, grappen waren goed, doch wel heel flauw op sommige momenten. Acteerwerk was iets minder, overacting komt het best in de buurt..wat wellicht typerend voor dit soort film is. Enfin, ik vind mezelf een dag later om half 4 's nachts een bericht te typen bij een film waar nog nooit iemand een bericht heeft getypt. Tiswat.

Jerry Lewis is in deze film op zijn best en op zijn slechtst. Als de professor is hij gewoon Jerry Lewis de komiek, inclusief gekke bekken en een weird Donald Duck-stemmetje. Af en toe (maar niet vaak genoeg) wordt hij echt leuk, met die typische jaren-60 cartoon-stijl humor. De mooiste scène zit aan het begin, als hij bij de rector op het matje moet komen. Maar op zijn slechtst wordt hij als hij de playboy speelt. Hij speelt die egocentrische gladjanus namelijk zo vakbekwaam, dat je het gevoel krijgt dat je hier naar de echte Jerry Lewis zit te kijken (lees zijn autobiografie). En je haalt opgelucht adem als de professor weer in beeld komt.
Na het terugzien van het origineel begin ik zelfs te geloven, dat Eddie Murphy's remake beter was. Die kennen we tenminste altijd al als egocentrische gladjanus. En zijn wisecracks zijn leuker.
Nuttige tip: de film wordt leuker als je aan Balkenende denkt bij de professor.
***

avatar van streeter
Hele goeie komedie, en briljant geregisseerd door Jerry Lewis.

Deze film behoort tot mijn favoriete komedies. Ik kan me de film van vroeger herinneren en was toen onder de indruk van de tegenstrijdigheid van de professor en Buddy Love. De film heeft een goede kwaliteit op DVD. score: 3,5

avatar van SuperSideSwipe
Stuk beter dan de Eddy Murphy versies. Dit vind ik persoonlijk de leukste film van Lewis die ik gezien heb.

Ik heb een hoop gelachen om ook vooral de moeilijke situaties waar Lewis zichzelf in plaatst.

Zeker de moeite waard om te zien, vooral als je de remakes leuk vond.

avatar van dave
zeker niet te verwarren met de ondermaatse remake met eddie murphy

veel humor en een goede lewis
zowel als regisseur en acteur 4*

Had Jerry Lewis de regie maar aan een ander overgelaten...

Het probleem van Lewis is m.i. dat hij zichzelf wel heel erg leuk vindt, wat vooral duidelijk wordt tijdens verschillende ellenlange scènes met telkens weer dezelfde grappen.
Ik denk dat het gewoon voor alles beter was geweest om de film wat in te korten.

Daarbij komt Stella, die volgens mij wel beter kan, onder zijn bewind ook niet echt uit de verf. Helaas.

4.5 sterren geef ik aan een film die mij zo hard aan het lachen bracht, dat ik buikpijn kreeg en besloot de volgende dag niet naar school te gaan. Ik heb deze film sindsdien regelmatig herbekeken, en het blijft lachen geblazen! Veel beter dan de platvloerse remake met Eddie Murphy, deze klassieker kan de tand des tijds makkelijk doorstaan en blijft slagen in zijn opzet: mensen aan het lachen brengen. Het is ook mede door deze film dat ik een grote fan van Lewis ben geworden. Een mustsee, al is het maar één keer. Je zult er geen spijt van hebben.

avatar van Twiggertje
ik vind het een goeie film.
Maar ik zie toch liever de Martin & Lewis films zoals "hollywoord or bust" en "artists and models".
Ik heb bijna al z'n films vroeger op video gehad en gelukkig komende betere Martin en Lewis films nu ook op dvd uit.

avatar van niethie
Was vroeger altijd dol op de remake van Eddie Murphy (die ik overgens nog steeds erg vermakelijk vind overgens) vond het dan ook erg leuk toen ik de film destijds op dvd vond, maar toen ik hem ging kijken was ik toch minder enthousiast, normaal gesproken vind ik het orgineel altijd veel beter maar dat geld niet voor deze film.
Een paar ontzettend flauwe scenes, Jerry Lewis was af en toe behoorlijk over de top in zijn de hoofdrol en dat van zijn alter ego (heb niet veel andere films van de goede man gezien dus kan niet goed oordelen hoe hij in andere films was) maar ik heb weinig om hem gelachen, dit neemt echter niet weg dat de film zijn tijd flink vooruit was.

Kortom het is al weer een tijdje geleden dat ik hem zag (misschien dat ik er nu anders over denk) maar heb hem nog niet herzien en voorlopig moet ik het dus alleen met mijn herrinereingen doen en die waren was wisselend, aan de ene kant is het erg leuk gedaan allemaal maar aan de andere kant veels te flauw en oudbollig soms.

2,5 sterren (tot ik hem weer zie)

avatar van tommykonijn
Grappige Film, Veel grappiger dan The Nutty Professor van Eddie Muprhy, Wat dat betreft vind ik Jerry Lewis veel beter (in acteren) hij is dan ook het voorbeeld van Jim Carrey en da's duidelijk te zien, Verder ook door de rest Goed geacteerd verder niet heel bijzonder maar toch Leuk.

***

avatar van jumpstylemovie
Inderdaad wel een leuke versie, maar ik vond De Eddy murphie versie juist beter. Voornamelijk omdat hij over het feit gaat dat hij dik is en niet oerlelijk.
deze krijgt een : 2.5**

avatar van Kijkwijzer
Leuke komediefilm, in vergelijk met deze valt over de Murphy versies maar te zwijgen.

aerts007
dave schreef:
zeker niet te verwarren met de ondermaatse remake met eddie murphy

veel humor en een goede lewis
zowel als regisseur en acteur 4*

Idd, gewoon een formidabele film.

avatar van Metalfist
Jerry is a mousey chemistry prof who invents the greatest drink since Dracula discovered bloody marys

Ik heb al een tijd geleden drie Jerry Lewis van een kameraad geleend maar de eerste twee vond ik slecht tot ronduit slecht dus heb ik eigenlijk lang gewacht om de derde te bekijken. Nu vind ik het zelf irritant als ik een film uitleen en zeer lang moet wachten om hem terug te krijgen dus heb ik me vanmiddag er toch toe aan gezet om The Nutty Professor te bekijken.

Ik had de remake met Eddie Murphy vroeger redelijk veel gezien en ergens hoopte ik erop dat het origineel nog beter ging zijn. Vanaf dat Lewis in beeld komt blijkt dit overduidelijk niet het geval te zijn. Hij heeft nog altijd datzelfde irritante Donald Duck stemmetje en de grappen worden veel te lang uitgesponnen. Wat was dat in godsnaam trouwens ook met de transformatie? Van geek tot stud maar wat kregen we te zien? Eén of ander blauw monster dat er niet uit ziet! Zijn uiteindelijke vorm, Buddy Love was dan wel leuk voor even maar begint na de zoveelste keer dat hij piano speelt in de Purple Pit toch ook te vervelen.

Gelukkig is het niet alleen Jerry Lewis waar we in The Nutty Professor moeten naar kijken. Nee, hier heb je tenminste nog de mooie Stella Stevens die de film nog ietwat draaglijk maakt. Alleen spijtig dat de film naar het einde toe ook te lang duurt. Misschien had men er beter aan gedaan om een kwartiertje weg te laten.

Dit zal toch de laatste Lewis zijn die ik bekijk want na drie films is er eigenlijk geen enkele die me heeft kunnen bekoren.

1.5* vooral voor Stella.

avatar van Marshall1959
Prima film! Jerry Lewis vind ik juist best een goede komiek, en ik vond deze dan ook beter dan de versie van Murphy. 3,5*.

avatar van soom
Heerlijk bij papa op de bank, met een warme abrikozenflap (uit de magnetron, jummie), samen naar the Nutty Professor kijken. Leuk om zo je vrijdagavond door te komen .

Jerry Lewis is geniaal, briljant, meesterlijk, geweldig. Wat een heerlijke maniertjes, toffe dialogen, mooi acteerwerk, heerlijke acteur. Hoe hij kijkt, hoe hij doet, het was echt amuserend vermaak, genoot van de manier waarop hij z'n rol speelde. Ook Stella Stevens is geweldig (Lijkt heel erg op Marilyn Monroe).
Mooie pianomuziek (papa herkende meteen het nummer dat Buddy als eerste zong), en een geweldige entree van het hoofdpersonage. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch echt benieuwd ben naar de tekenfilm hiervan, om die nog eens te zien, zodat ik kan horen wat Jerry ervan gemaakt heeft.

Hoeveel jaren het is geleden dat ik deze prent ooit zag weet ik niet meer, maar ik herinner me wel dat deze film de eerste film was die ik zag met Jerry Lewis en ik ben zijn gekke bekken nooit vergeten.
De remakes later met Eddie Murphy kunnen aan dit origineel niet tippen, Jerry Lewis is grandioos, alleen al naar hem kijken doet je de slappe lach krijgen.
Daarom was het des te leuker om deze prent eens opnieuw te bekijken na zovele jaren, en de film heeft nog steeds dezelfde invloed als bij de eerste keer, lachen van begin tot einde.
Niet alleen Jerry Lewis maakt evenveel indruk als toen, ook Stella Stevens doet dat, ook haar rol is nog steeds even mooi.
Warm aanbevolen prent uit de goede ouwe doos deze.

avatar van Richard_Voorhees
Ik heb deze originele film pas heel wat later gezien dan de remake met Eddie Murphy. Jerry Lewis speelt zijn rol heel wat leuker dan Eddie Murphy. De humor slaat bij mij gewoon wat meer aan. Erg leuke komedie.

Dick2008
Aan die Eddie Murphy-films begin ik maar niet eens. Komische variant van het Jekyll en Hyde-verhaal. Vroeger al eens gezien en nog een aantal andere met Lewis en films samen Dean Martin, allemaal al weer zo lang geleden. In de speelfilmencyclopedie staat Lewis-fans beschouwen dit als zijn meesterwerk. Kan, kan ook niet. Je kan wel goed zien waar o.a. André van Duin zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

Mooie kleurige film, maar Lewis is soms leuk maar vaak ook flauw. Leuke bijkomstigheid in deze film de bekende Big Band, Les Brown and his Band of Renown die Leap Frog speelt. Doris Day begon in de jaren '40 haar succesvolle carrière bij dit orkest. Stella Stevens is ook leuk. Andere leuke actrice Kathleen Freeman. 2.0.

avatar van Spetie
Ik ben totaal geen fan van de remake, maar was desondanks wel benieuwd naar het origineel. Jerry Lewis was ik trouwens ook niet zo heel bekend mee.

Ik moet zeggen dat dit gelukkig wel een stukje beter is, maar echt heel goed is het allemaal niet. Lewis zet een soms best geinige professor neer, maar als Buddy Love vond ik hem toch een stuk minder leuk en overtuigend. Vooral de scene, waarbij hij de schooldirecteur, wel 15 keer de tafel op en af laat lopen, voordat die kan gaan zingen, is een voorbeeld van een grap, die veel te ver doorgevoerd wordt. De eerste twee keer is het leuk, daarna wordt het gewoon irritant.

Het verhaal zelf is wel leuk gevonden en Stella Stevens is een fijne verschijning om naar te kijken en zorgt met haar constant gefronste blikken ook nog wel voor een beetje humor. Als geheel vond ik het allemaal net niet overtuigend genoeg. Ik had geen idee of ik dit ook echt leuk zou vinden. Het is in ieder geval beter dan de remake, maar dat wil nog niet automatisch zeggen, dat het daardoor ook een goede film is geworden.

Lewis voor en achter de camera.

Ik ben hier waarschijnlijk de enige die de remake met Murphy nooit gezien heeft. Lijkt me ook niet zo erg. Wist vooraf niet dat Lewis deze film ook geregiseerd had, blijkbaar het (bijna) begin van een serieus lange carriere als regisseur voor hem.

De verdeling is ondertussen wel duidelijk. Lewis als professor is best grappig, op die momenten kan hij zichzelf uitleven met z'n typische humor. Lewis als playboy is een stuk minder leuk. Een typetje dat niet bij hem past en na een tijdje wat vervelend wordt. Ook Stevens is maar een dood vogeltje in deze film, maar dat maakt ook wel deel uit van haar personage.

Film is net wat te lang en bevat net wat teveel alt. Lewis, maar er zitten ook nog genoeg grappige scenes in om de vaart er 107 minuten lang in te houden. Typische Jerry Lewis film, soms grappig, net iets teveel niet grappig.

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
Nope, ik schud je de hand.

Zelfs als vijftienjarige haakte ik alleen bij zo'n poster al af. En dat is nooit meer goed gekomen. Het origineel wilde ik wel een keer gezien hebben, maar oeioeioei wat is dit pijnlijk ongrappig.