La Femme du Boulanger (1938)

Alternatieve titel: The Baker's Wife

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Marcel Pagnol
met Raimu, Ginette Leclerc en Fernand Charpin

Bakker Aimable en zijn mooie en veel jongere vrouw Amelie vestigen zich in een klein Provencaals platsje. Wanneer Amelie er met de plaatselijke herder vandoor gaat is Aimable's hart gebroken en kan hij niet meer werken. De dorpelingen willen echter zijn brood terug en besluiten Amelie op te sporen en terug te brengen.

avatar van Razorcut
Heeft er werkelijk nog niemand deze film gezien (ik ook niet hoor)? Ik heb echter gelezen in '1001 movies you must see before you die' (Een ongelofelijke aanrader trouwens, dit prachtige boek), dat dit een zeer goede film is, met Raimu op zijn best. Ook wordt vermeldt dat onder meer Orson Welles Raimu één van de beste acteurs ooit vond. Spijtig dat het zo moeilijk is om zo'n films te zien.

FisherKing
Ja. De titel klinkt lekker: De vrouw van de bakker.

Razorcut schreef:
Eens, ben er nu ook in bezig.

LA FEMME DU BOULANGER kon beter verfilmd worden. Helaas is het nu te laat. Deze prent staat op mijn lijstje van 'films die je niet gezien moet hebben in je leven'.

avatar van xgogax
Liefhebbers van de dialogen in cinema van Abbas Kiarostami zijn verplicht dit meesterwerk van Marcel Pagnol te zien. Vooral Khane-ye Doust Kodjast? en Zendegi va Digar Hich vertonen veel overeenkomsten met cinema van Marcel Pagnol. Bijv. het gegeven dat de protagonist in deze films op zoek is naar “iemand”.

***** / *****

Ik dacht dat uw Jesse Franco/Godard en Joe D'Amato/Welles vergelijkingen geniaal waren,maar met Pagnol/Kiarostami betreedt u een geheel nieuwe dimensie .
Ter zake:ik heb dat boekje waaraan wordt gerefereerd niet gelezen,dus wellicht val ik in herhaling,daarvoor excuses.Dit lijkt dus een archetypisch Provençaals werk van Pagnol te zijn,maar in feite is het gebaseerd op een novelle van Jean Giono.De sfeer is er verder niet minder Pagnoliaans om.
Hoewel bepaald geen screwball comedy,heeft de film een vaart die hoger ligt dan de komedies van b.v. Renoir uit die tijd.Zoals we mogen verwachten zijn de personages niets meer dan stock characters zoals de wereldvreemde priester,de anti-klerikale onderwijzer,de wufte markies,de oude vrijster en de gebruikelijke lompe boeren en middenstanders.Tot die laatste categorie behoort anti-held Raimu,die duidelijk het prototype heeft geleverd voor René Artois uit allo allo,qua uiterlijk en gebaartjes.Zijn eega valt overigens qua uiterlijk wat tegen,much ado about nothing.
Probleem is dat de komedie zich dus focust op een gegeven dat tot 50 jaar terug 99% van alle komische stof wereldwijd leverde:dat van de bedrogen echtgenoot.Tegenwoordig hebben we andere besognes.Toch valt er af en toe wat wel te lachen,b.v. die grap met het gewei of die met de crucifix.De beroemde slotscène is ook nog wel een glimlachje waard.
Hoewel de credits ons melden dat de gehele film in de Pagnol studio's in Marseille is opgenomen,zou je zweren dat het allemaal in een authentiek Prvençaals dorp is opgenomen met gebruik van natuurlijk licht.Schijnbaar spelend in de zomer,is dit onder barre winteromstandigheden een aardige wegkijker,en niet meer dan dat.

De bakker speelt zijn rol goed, niets op aan te merken. Het acteerwerk verder is matig. De inhoud van de film is te langdradig en niet erg komisch wat het wel zou moeten zijn. Geen aanrader wat mij betreft.

avatar van Filmkriebel
Taaie film met een hoop eindeloos gepraat. Pagnol heeft een flinke reputatie in Frankrijk met zijn Provençaalse dorpskroniekjes, maar hier sleept het toch wel allemaal erg aan. Mijn doorzettingsvermogen werd behoorlijk op de proef gesteld. De humor vond ik ook niet erg hoogstaand, wat ik vooral aan de ouderdom van de film zou wijten. Inmiddels is de bedrogen echtgenoot iets wat niet meer tot de schandalen van de dag behoort. Een hele film daarrond opbouwen komt dan ook enorm langdradig over.