Loulou (1980)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Maurice Pialat
met Isabelle Huppert, Gérard Depardieu en Guy Marchand

Nelly (Isabelle Huppert) een jonge reclame-agente is getrouwd met haar baas en is haar relatie beu. Ze is hem ontrouw met een in een dancing ontmoette, onbehouwen werkloze en half criminele jonge leegloper. Loulou, die haar echter intens seksueel genot verschaft. Ze gaat met hem samenwonen en blijft op het kantoor van haar echtgenoot werken, totdat deze weigert zijn rivaal te onderhouden. Ondanks hun fysieke intimiteit blijft de klassebarrière bestaan.

kappeuter (moderator)
Toen Isabelle Huppert nog een charmante vrouw was...
Ik vind de jonge Huppert een heel andere actrice. Veel meer uitstraling, veel prettiger om te zien.
De harde uitstraling waar ze nu om bekend is, geeft weer andere mogelijkheden (La Pianiste!).
Het is een beetje teveel van hetzelfde om de hele film naar nietsnut Loulou te kijken, maar de film geeft wel een mooi tijdsbeeld weer.

avatar van BlueJudaskiss
Ik kon hier niets mee. Ik lees dat de film wordt geroemd om het camerawerk, maar als dat het enige is wat de film te bieden heeft...??? Isabelle Huppert is zoals altijd prachtig, maar Gerard Depardieu lijkt elke keer dezelfde rol te spelen. Een bij vlagen zeer saaie film.

avatar van Hannibal
Erg geestige film. Ik vind Gérard Depardieu in zijn personage van Loulou erg leuk. Het mag dan wel een werkeloze nietsnut zijn, maar ik kon wel om hem lachen. Die gezichtsuitdrukkingen van hem, haha. Af en toe trok hij een mondhoekje omhoog en zag je in zijn ogen wat hij op dat moment dacht. De seventies sfeer droop heerlijk van deze film af. Mocht iemand zich afvragen hoe het in de zeventiger jaren was, kan ik adviseren deze film te kijken. Het leren jasje en de hakschoenen van Depardieu zijn legendarisch! Helaas zakte de film na een dik uur wel een wat in, en werd sporadisch een beetje saai.

avatar van 93.9
Ik mag graag ondergewaardeerde films positief onder de aandacht brengen, maar bij deze zou dat onterecht zijn.
Hele lange tafelscenes, waarin echt helemaal niets gebeurd.
Huppert vond ik toen al niet knap, hetgeen natuurlijk niets zegt over haar acteerprestaties.
Alleen bij zo'n lichtzinninge rol wil ik wel de allerlekkerste Franse actrice die rond loopt zien.

Maurice Pialat in zijn gekende realistische stijl ("A nos amours" uit dezelfde periode) schetst hier een onbezorgde en weinig verantwoordelijkheid dragende groep mensen wier levensvisie geen enkele garantie biedt en onder die omstandigheden dan ook gedwongen en uitzichtloos verder moet.
De keuze van de hoofdacteurs om dit uit te beelden kon niet beter : Isabelle Huppert en Gérard Depardieu zijn binnen hun rol een lust voor het oog. De natuurlijkheid waarmee beide acteurs zich in hun rol inleven is verbluffend en het zijn zij uiteindelijk die het ganse gewicht van deze prent dragen.
Ondergewaardeerd.

Wel een goede film met Huppert en Depardieu als goede acteurs die onsympathieke rollen spelen. Je gaat meeleven met het verhaal en verbaast je erover dat Depardieu tot niets komt ook niet als je dat wel zou mogen verwachten.
Film was gisteravond op TV5, maar was niet aangekondigd op MM. Jammer, want nu zullen weinigen gekeken hebben.

avatar van Flavio
Aangenaam filmpje, met leuke hoofdrollen voor Huppert en Depardieu. Soms liet de regisseur te lang doordraaien, wat resulteert in uitgesponnen scenes met zo op het oog de nodige improvisaties (de hond en de kip), maar het schetst een aardig beeld.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het saai vonden, veel gebeurt er ook niet. Maar er zijn ook best grappige momenten, dat halfslachtige vechtpartijtje dat onderbroken wordt omdat André een knoop verliest en een flatbewoner klaagt over een kapotte brievenbus, Huppert die tegen een plant oploopt of dronken omvalt, Loulou die een gedroomd avontuurtje ziet stranden- verhalend is het weinig speciaal maar het soms gezapige sfeertje vond ik wel prima, heb me er goed mee vermaakt.

"Is het een Fraaanse film?" is een vaak gestelde vraag bij ons thuis. Fraaanse films lopen in tegenstelling tot Amerikaaanse films altijd slecht af. En zijn gemiddeld meestal beter. Maar hoewel de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw veel fijne films van regisseurs als Blier, Chabrol, Lelouch, Rivette en Tavernier voortbrachten zijn er toch maar teleurstellend weinig daarvan die de tand des tijds echt hebben doorstaan. Maurice Pialat was een interessante regisseur die rauwe films maakte (met veel handheld camera-werk) en ook zijn 'Loulou' met een constant dronken Gerard Depardieu (het zal wel method-acting zijn geweest) is niet een ongekend meesterwerk. Ik neem de film toch maar op in mijn lijst van filmklassiekers, al was het alleen maar om eer te bewijzen aan al die Fraaanse films die in ieder geval zo lang ze duurden bleven boeien. Oh ja, ook 'Loulou' loopt niet echt goed af, maar daar denken de personages in het verhaal misschien heel anders over.