Segodnya Uvolneniya Ne Budet (1959)

Alternatieve titels: There Will Be No Leave Today | Сегодня увольнения не будет

Sovjet-Unie
Drama / Thriller

geregisseerd door Aleksandr Gordon en Andrei Tarkovsky
met Aleksey Alekseev, Pyotr Lyubeshkin en Oleg Mokshantsev

In een Russische stad vinden bouwvakkers een oude opbergplaats vol met bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Een legereenheid wordt belast met het oplossen van dit probleem. De lokale overheid besluit echter dat het gecontroleerd laten exploderen van de bommen teveel schade aan de stad zou veroorzaken. De legereenheid wordt zodoende gedwongen de bommen handmatig te verplaatsen naar een veiligere plek.

Is dit dé Andrey Tarkovskiy? Dan hebben ze blijkbaar zijn naam aangeast op imdb. De rest staat hier nog op Andrei Tarkovsky. Moet er even een correctie plaatsvinden bij de rest. Eindelijk staat er dan in elk geval terecht een i en en y in zijn achternaam (zo schreef ik het al jáááren), zoals in het Russisch ook: Тарковский.

avatar van NarcissusBladsp.
De film op You Tube gezien, eerst zonder ondertiteling gekeken, het verhaal lijkt me effectief verteld, mooie close-ups.

Njah.

Tarkovsky gaf het zelf wel al aan, dit was niet veel meer dan een leerprojectje. Een makkelijke film in opdracht om de stiel onder de knie te krijgen. Zo ziet het er dan ook wel uit, al zou je dan alsnog wat meer experiment kunnen verwachten.

Je moet al serieus fan zijn van de man om wat in deze film te zien denk ik. Een nogal nietszeggend propagandawerkje met een zeer simpel verhaaltje, een minimum aan spanning dat nooit echt weet te aarden en acteerwerk dat niet meteen om naar huis te schrijven is. Visueel ook zo doods als maar zijn kan.

Z'n volgende film zou al wat meer in de richting moeten gaan van het type werk waar we Tarkovsky van kennen, daar ben ik dan misschien ook geen geweldig groot liefhebber van maar wel nog steeds een stuk interessanter dan een filmpje als dit.

avatar van richiedoom
Voor de geïnteresseerden, deze film kan via de volgende link worden bekeken met Engelse ondertiteling:

There Will Be No Leave Today (A.Tarkovsky, 1959) - YouTube

Een beetje gek misschien, maar dit was de eerste Tarkovsky film die ik gezien heb. In acht nemende dat dit nog geen volwaardige speelfilm is, was het lang zo slecht niet. Ook the Steamroller and the Violin kon ik na wat speurwerk op internet terugvinden, die vond ik een stuk interessanter.

Vandaag krijg ik de bluray box binnen met daarin al zijn speelfilms, ben razend benieuwd wat ik van deze films ga vinden.