• 8.353.882 stemmen

Kelebegin Rüyasi (2013)

Drama | 138 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: The Butterfly's Dream / The Dream of a Butterfly / Kelebeğin Rüyası

Oorsprong: Turkije

Geregisseerd door: Yilmaz Erdogan

Met onder meer: Belcim Bilgin en Mert Fırat

Oorspronkelijke taal: Turks

Plot Kelebegin Rüyasi

Turkije 1941. Terwijl de mannelijke inwoners tussen 15 en 65 jaar van Zonguldak aan de Zwarte Zee gedwongen worden in de kolenmijnen te werken, proberen de jonge schrijvers Muzaffer en Rüştü hun gedichten gepubliceerd te krijgen in een literair tijdschrift, daartoe aangemoedigd door hun leraar. Beiden zijn vrijgesteld van het werk in de mijnen, omdat ze aangetast zijn door tuberculose. Op een dag zijn ze getuige van de aankomst in het stadje van de mooie Suzan. Die ziet wat meer avontuur in haar burgerlijke leven wel zitten, maar haar vader verbiedt haar de omgang met de jongens uit angst voor besmetting. De twee vrienden sluiten een weddenschap af over wie het mooie gedicht voor Suzan kan schrijven. Wanneer de gezondheid van Rüştü steeds verder achteruit gaat, wordt hij opgenomen in een afgelegen sanatorium. Daar wordt hij verliefd op medepatiënte Mediha. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Ismail Uslu

Muzaffer's Mother

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Voor menig kijker ongetwijfeld een bruisend cadeau met schitterende emotie. De cast is behoorlijk sterk, locaties worden goed benut en Yilmaz weet wel hoe hij alles moet verwerken om zijn doel te bereiken. Wel vond ik het ontzettend lang duren doordat we haast continu met gedichten en geliefdes zitten opgescheept. In ieder geval wel fijn om weer iets uit Turkije tegen te komen.

BBarbie

Langzaam maar zeker begint Turkije een van mijn favoriete filmlanden te worden. Deze poëtische film over twee aspirant-dichters en hun liefdesavontuur draagt daar zeker aan bij. Naast het waargebeurde dramatische verhaal zorgen het uitstekende acteerwerk en de mooie cinematografie voor een fraai geheel, dat bovendien opgeluisterd wordt door prachtige dichtregels.