• 143.915 films
  • 7.121 series
  • 21.647 seizoenen
  • 487.208 acteurs
  • 287.003 gebruikers
  • 8.254.907 stemmen
Avatar
 
banner banner

Stavisky... (1974)

Drama / Biografie | 120 minuten
2,83 23 stemmen

Genre: Drama / Biografie

Speelduur: 120 minuten

Alternatieve titels: L'Empire d'Alexandre / Stavisky, il Grande Truffatore

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Alain Resnais

Met onder meer: Jean-Paul Belmondo, François Périer en Anny Duperey

IMDb beoordeling: 6,6 (1.943)

Oorspronkelijke taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Stavisky...

In de jaren 30 is Stavisky een zwendelaar en oplichter, die de gevangenis in moet. Daar gaat hij gewoon verder met zijn financiële malversaties, waar veel levens door geruïneerd worden. Het blijkt dat hij een pion is, binnen een veel grotere zaak, waar hooggeplaatste lieden bij betrokken zijn. Het schandaal brengt de regering en de Republiek nog verder aan het wankelen en het fascisme steekt de kop op.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Serge Alexandre Stavisky

Albert Borelli

Docteur Mézy

Juan Montalvo de Montalbon

Inspecteur Bonny

Le baron Jean Raoul

Edith Boréal

Me Pierre Grammont

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van brucecampbell

brucecampbell

  • 3178 berichten
  • 5450 stemmen

Is deze ergens verkrijgbaar?


avatar van ghostman

ghostman

  • 5457 berichten
  • 2 stemmen

Zo zie je het maar dat een meesterwerk geen fancy tracking shots nodig heeft om er 1 daadwerkelijk te zijn. Misschien niet zo goed als Providence (1977) ( audiovisueel ) , maar ik houd van deze film . Toch wel een van mijn lievelingsfilms . Ik heb wel iets met de ' tragische ' films . Wat mij betreft beter en leuker dan bijv. L'Année Dernière à Marienbad (1961) ...

***** / *****


Film die wat te veel gebruik maakt van fancy tracking shots en zinloze dolly shots om een meesterwerk te suggereren.Dat is dit dus absoluut niet,al heeft Resnais nog wel geprobeerd het de kijkertjes naar de zin te maken door een voor zijn doen straight story te vertellen,dit is zeker zijn toegankelijkste film.Al zou Resnais Resnais niet zijn als hij niet de nodige meanders aanbracht in de narratie.Dan nog kan de film wat moeilijk te volgen zijn,vanwege het blote feit dat de levensloop van Stavisky voor de gemiddelde kijker anno 2010 allicht geen gesneden koek is.

Over dit boefje gesproken:een soort Madoff avant la lettre die van de toonaangevende kringen alle ruimte kreeg om zijn smerige spelletjes te spelen.Deze oplichter was natuurlijk een geboren charmeur,en de casting van Belmondo lag dan ook wel erg voor de hand.JP kon dit soort rollen slaapwandelend spelen zonder dat je er erg in zou hebben.Verder de laatste rol van Boyer,ook tamelijk getypecast als oude cynische aristocraat.De rest vd cast is vlak,zelfs Périer maakt weinig indruk.Ook Depardieu treedt op:wel een volle 30 seconden.De door Yves Saint-Laurent geklede dames zijn niet meer dan beeldvulling.

De setting lijkt trouwens eng veel op die van ADAM:een laat 19-eeuws casino waar veel door de eindeloze gangen wordt gehuppeld.Alleen zijn we hier niet in kuuroord Marienbad,maar badplaats Biarritz.

Resnais gooit er ook de nodige politieke geengageerdheid tegenaan:hij koppelt de lotgevallen van Stavisky aan die van Trotski,de zin hiervan wordt pas aan het slot geheel duidelijk.Overigens:Resnais meldt ons in het begin dat hij zich keurig aan de bronnen houdt,en dus laat hij ook in het midden hoe de held precies aan zijn einde komt.

Een zeer,zeer serieus minpunt tenslotte is de soundtrack:Stephen Sondheim kreeg de kans om duidelijk te maken dat hij niet alleen schlagers voor oude wijven kon componeren,maar slaagt er slechts in de aandacht van de beelden af te leiden met zijn nadrukkelijke takkeherrie.