Celeste and Jesse Forever (2012)

Komedie / Drama

geregisseerd door Lee Toland Krieger
met Rashida Jones, Andy Samberg en Emma Roberts

Celeste (Rashida Jones) en Jesse (Andy Samberg) kennen elkaar al sinds de middelbare school. Ze zijn jong getrouwd en op de leeftijd van dertig jaar besluiten ze te scheiden. Toch proberen ze de beste vrienden te blijven terwijl ze allebei op zoek gaan naar nieuwe relaties.

Een romantische komedie met humor die kinderlijk amusant is en waarin de gecreëerde personages goed gespeeld worden: de chemie tussen Rashida Jones en Andy Samberg is perfect; zij spelen tegelijk oerkomisch en intens treurig. Over de inhoud hink ik wat op twee benen: aan de ene kant is het verhaal verfrissend en echt, maar aan de ander kant ook weer besluiteloos en het liefdesverdriet komt wat ongeloofwaardig over. Daarnaast verzanden de dialogen, na een sterk begin, in kitsch.

avatar van Nightowl 1810
Aardig filmpje voor tussendoor. Geen zaterdagavond film.

avatar van Willy Wartaal
Eens met Gauke, alleen ben ik net iets positiever. De soundtrack is erg goed, dat moet wel even gezegd worden, dat brengt de film toch net naar de 3,5*

avatar van danuz
Vond de soundtrack inderdaad ook opvallend fijn, met hier en daar echt een geweldig ingezet nummer! Verder sowieso een ontdekking dit. Vooral wanneer Rashida Jones meer screenplay krijgt (vond Andy Samberg een beetje akward acteren, weet nog niet of dat een goed ding is of niet..) blijkt dit een ontroerende en (tragi)komische film. Treurig en hartverwarmend tegelijkertijd. Oprechte filmpjes als deze zijn echt heel fijn!

avatar van Naomi Watts
Bedankt voor de reminder, keek hier al een hele tijd naar uit maar een beetje uit het oog verloren. Deze week eens opzetten.

avatar van danuz

Hopelijk kan je er wat mee.

avatar van Naomi Watts
Met de delivery van Jones kan ik iig veel, haar gevoel voor line delivery is sterk, hopelijk krijgt ze er ruimte voor, o.b.v. de trailer zou je zeggen van wel.

avatar van danuz
Vond haar hier soms echt geweldig. Ook heel mooi hoe droog ze uit de hoek kan komen, om je vervolgens te doen ontroeren. Zit trouwens dicht tegen de 4.5* aan.

Erg leuk inderdaad.

Vooral qua thema een erg fijn gegeven en ook wel zeer treffend neergezet. Ik heb iets soortgelijks, alleen lang niet zo problematisch als hier. Jones steelt echt de show, met haar droge delivery en haar charmante maar neurotische karakter. Ook wel een fijne chemie met Samberg, al vond ik hem toch veel minder in zijn rol zitten dan Jones.

Krieger gaat voor mij wel een paar keer de fout in waardoor de authenticiteit van hun band wat verloren ging of hij iets te geforceerd een punt wou maken. Het eerste punt is hun little penis simulation dingetje en het tweede is die masturbatie date van Jones' personage. Ik had toch graag op een subtielere wijze gewezen willen worden dat Jesse en Celeste soulmates zijn.

In dit soort films is het toch de climax die in dit genre zo essentieel is. Ongelofelijk hoeveel films hier de mist in gaan maar dat is bij Celeste and Jesse Forever niet het geval. Vooral erg oprecht (speech!) en met een slot waar ik veel voldoening uit haalde. Prima slotstuk voor de levensles toon die de film behandeld. Mooi.

avatar van nightbreed
Aangename verrassing.

"So, do you like bread?"

Mooie film.

Ik ben blij om te zien dat ik Andy Samberg nog kan waarderen in films. Want hoewel ik hem in eerste instantie een fijne acteur vond, heb ik daarna teveel stukjes gezien waar ik hem vervelend niet-grappig vond. Hier is hij subtieler en daardoor schattig en heeft hij enorm goede chemie met Rashida Jones.

Celeste en Jesse zijn perfect voor elkaar. Dit is wat de film op het begin wil vertellen en als kijker twijfel je er dan geen moment aan dat de 2 een gelukkig koppel zijn en voor altijd bij elkaar blijven. Celeste and Jesse forever.. Of niet. Want zo simpel is de liefde niet en dat wordt wel duidelijk in dit verhaal.

Het is een mooi en geloofwaardig verhaal. Je ziet zo ook eens de andere kant van de liefde. Niet op een erg dramatische manier, maar op een fijne, rustige manier, waardoor ik als kijker op het einde van de film ook het gevoel had het af te kunnen sluiten: Die liefdesrelatie tussen Celeste en Jesse. Hoe gefrustreerd ook dat ze niet gewoon samen kunnen zijn omdat ze soulmates zijn, je hebt er vrede mee dat ze niet samen hun leven verder zullen leiden op die manier.

*3.5

avatar van rep_robert
Celeste and Jesse Forever is vooral een leuke karakterstudie van Celeste haar personage. Zij wordt behoorlijk indrukwekkend door de beeldschone Jones gespeeld en ondanks dat Samberg niet de screentime heeft die ik op voorhand had verwacht, vond ik de klik tussen de twee toch daadwerkelijk aanwezig. Zoals NW hierboven ook aangeeft zitten er een aantal momenten in de film die out of place aanvoelen en de authenticiteit van hun onderlinge relatie wel aantasten.

Toch voelt de film uiteindelijk wel oprecht aan en omzeilt het alle valkuilen van het romkom genre.

avatar van Decec
Een goede komedie, drama en romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Elijah Wood ...
Perfect achtergrond geluid en muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Al DeNiro
Mooie film met dank aan de acteurs, locaties en muziek

avatar van maroccancasanova
Prachtige film naar mijn mening goed geacteerd!

avatar van john mcclane 2
Leuke frisse film,maar ook wel een beetje een Niemandsdalletje .
Valt vooral op de sterke spel van met name R.jones.

avatar van mrklm
Komisch relatiedrama slaat de eerste akte van de formule over en begint in een ogenschijnlijk prima situatie voor Celeste en Jesse. Na 6 jaar huwelijk hebben ze besloten te scheiden, maar ze moeten de papieren nog tekenen en gaan ondertussen als beste maatjes met elkaar om. Wanneer een wederzijdse vriendin hun confronteert met de waanzin van deze situatie, zitten ze er aanvankelijk niet mee. Uiteraard ontstaan er complicaties waardoor Celeste en Jesse gedwongen hun huwelijk en hun vriendschap scherp onder de loep te nemen.
Het uitgangspunt lijkt op papier erg origineel en deze romkom heeft ook de nodige originele dialogen en unieke momenten die stiekem voor veel ervaringsdeskundigen herkenbaar zullen zijn. Desondanks - of is het dankzij dat ? - volgt dit toch iets te slaafs de formule van de romkom. Hoewel het spel vlot en levendig is, valt er niet genoeg originaliteit te bespeuren om dit ver boven de middelmaat van het genre uit te tillen.

avatar van IH88
“Nailed that divorce.”

Prima film over een getrouwd stel dat elkaar al heel lang kent, maar toch besluit om te gaan scheiden. Origineel is dat de film begint wanneer Jesse en Celeste al uit elkaar zijn, maar elkaar nog niet kunnen loslaten. Problemen zijn onvermijdelijk, en de film heeft zeker zijn voorspelbare momenten.

Maar Jones en Samberg hebben een sterke chemie, en het is ook een goede keuze dat de film zich uiteindelijk meer focust op Jones/Celeste. Want van de twee is Celeste toch het interessantste personage, en Jones maakt meer indruk dan de wat saai acterende Samberg. Elijah Wood in een bijrol is zelfs nog leuker. De situaties waarin Celeste en Jesse terechtkomen leveren ook herkenbare en grappige situaties op, en het einde is passend en sterk gekozen.

avatar van Shadowed
Ok.

Wel een degelijk filmpje en een soort film waar ik persoonlijk dol op ben. Niet perse het genre dat me zo ligt, maar vooral niet al te subtiele komedieacteurs die dan eens een subtieler rolletje aannemen om hun echte acteren te bewijzen. Bij mij gaat dat er goed in. In dit geval is dat Samberg.

Het is vooral een braaf filmpje geworden van een uitermate braaf regisseur. The Age of Adaline was in ieder geval pijnlijk braaf. Deze is ook braaf, maar kent sterkere en minder subtiele regie waardoor dit niet zo'n veilig werkje is geworden zoals The Age of Adaline dat wel was.

Samberg en Jones doen het in ieder geval erg goed en dragen de film. Eigenlijk houden ze de gehele film zowat boven water. Want het verhaal is niet bepaald bijzonder, de regie braaf en de emotionele snaar wordt nooit geraakt. En de humor was ook niet al te bijzonder.

Het zijn vooral de scherpe dialogen en de goede acteerprestaties die het verhaal hoog houden. Jones speelt voortreffelijk en de karakters zijn boeiend. Uitwerking had iets strakker gemogen, maar qua vertelling doet het wel zijn dingetje.

Simpele film die subtiel genoeg is, maar ook wat braaf. Goed om te zien dat ook komedieacteur Samberg ook nog wel wat kan acteren. Soms was de humor iets te geforceerd, niet alleen van Samberg overigens, maar in het algemeen, maar het is wel een degelijk filmpje.