• 146.118 films
  • 7.585 series
  • 23.313 seizoenen
  • 509.101 acteurs
  • 318.088 gebruikers
  • 8.356.533 stemmen
Avatar
 
banner banner

Per le Antiche Scale (1975)

Drama | 102 minuten
2,38 4 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 102 minuten

Alternatieve titel: Down the Ancient Stairs

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Mauro Bolognini

Met onder meer: Marcello Mastroianni, Françoise Fabian en Marthe Keller

IMDb beoordeling: 6,8 (371)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Per le Antiche Scale

"Dante's Inferno is Alive and Well"

Een psychiatrische inrichting in Toscane in de jaren '30; Dr. Bonaccorsi, een gedreven professor, zwaait de scepter over deze kleine, afgesloten omgeving, zonder het heersende fascisme van de buitenwereld. Bonaccorsi heeft echter ook een zwakte voor mooie vrouwen. Een zwakte die hij botviert op drie vrouwen: Francesca, echtgenote van de directeur; zijn toegewijde verpleegster Bianca, en Carla een nymfomane vrouw van een arts. Anna, een nieuwe vrouwelijke stagiaire, gaat echter niet in op Bonaccorsi's avances en is het als klap op de vuurpijl niet eens met zijn behandeling van de geesteszieken in de inrichting.

imageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Bolognini met Mastroianni, Fabian, Bose, Keller en Bouchet ?

Gebaseerd op een romannetje van een anti-spygiatrie goeroe en duidelijk een product van de seventies waarin figuren als Fuckault triomfen vierden en positivisme al werd beschouwd als een vorm van fasjisme. Dat positivisme wordt hier gesymboliseerd door de figuur van psychiater Mastroianni, een old school paternalist die behalve met de vrouwen van zijn collega's- Bose en nymfomane Bouchet- ook met verpleegstertje Keller en zonodig met zijn patientes naar bed gaat. Enter de nog steeds wonderschone Fabian, gewapend met de nieuwste Freudiaanse inzichten en volstrekt ongevoelig voor de avances van Marcello. Het geheel eindigt dan met de triomf van ome Sigmund en de nederlaag van het perfide positivisme.

Qua inhoud erg gedateerd dus en niet geheel toevallig spelend in fasjistiese tijden, maar visueel zoals gebruikelijk bij Bolognini zeker te genieten met goede enscenering, en als hoogtepunt in het begin een allegorische carnavalssequentie Fellini-style, maar dan in dromerige soft focus zonder te vervallen tot kitsch.

Te opdringerige score van Morricone.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2427 berichten
  • 1899 stemmen

Tsja. Misschien vat pippo het wel goed samen. Ik vond het ook nogal wisselend. Was best onder de indruk van die ellende in die psychiatrische inrichting. En die bezetenheid van Mastroianni om die mensen te willen helpen, te bevrijden van hun gekte. Achternagezeten door z'n eigen gekte. Ook nog eens voortgedreven door z'n eigen demonen en behoefte aan vrouwen. Toch had ik het gevoel dat hij niet zo goed raad wist met deze rol.

Kreeg ook niet echt grip op wat Bolognini nu precies wilde laten zien met deze film. De opvatting dat psychiatrische ziekten een fysieke oorzaak hebben en fascisme lagen misschien in elkaars verlengde, maar misschien ook niet, ik weet het niet. Misschien zijn het ook gewoon te veel thema's voor één film. Kon ook al die mooie vrouwen niet uit elkaar houden, al was die Keller een plaatje. Maar als geheel, inderdaad, te gedateerd.

En een vreselijke pingelpangel score van filmvervuiler Morricone.