• 8.481.081 stemmen

Releasedatum: 20 september 2012

• Google Play Bekijk via Google Play
  • CineMember Bekijk via CineMember

Plot Shadow Dancer

Collette McVeigh: weduwe, moeder, terroriste. Ze is een vrouw die altijd voor de Republikeinse zaak heeft geleefd. Haar beide broers zijn op hoog niveau bij het IRA actief, haar echtgenoot is gedood door de Britse geheime dienst. Nu is ze een informante van de MI5. Collette werd gearresteerd toen ze een bomaanslag plande in Londen. Ze kreeg twee keuzes: spreken en haar zoontje terugzien, of zwijgen en de rest van haar leven achter tralies toezien hoe haar zoontje opgroeit.

imageimage

avatar van crowdsurfer

crowdsurfer

Veel te traag, te weinig actie. Niet boeiend omdat alles veel te simpel is en er wordt bijna niet in gesproken.

avatar van Decec

Decec

Een goede thriller/drama film...

Spannend verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur Clive Owen...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van Zeriel

Zeriel

• 2053 stemmen

Een film die er alles aan doet om je in slaap te sussen...... of eigenlijk er niks aan doet om je aandacht erbij te houden.

avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

droevig ira relaas over en rond een beschadigde familie .

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens meegenomen uit de bib omdat de cast me nog wel aansprak, maar jammer genoeg was dit dan ook wel de grootste troef. De rest was toch iets minder. Nogal een langdradig en niet zo'n boeiend verhaal.

'k had er toch wat meer van verwacht. Het was toch niet echt m'n ding.

scorsese

Goeie film waarin een Ierse vrouw een informant wordt bij de Engelse politie. Gesitueerd begin jaren '90. Twee sterke openingsscenes die nieuwsgierig maken naar het verdere verloop. Aan de trage kant, maar wel goed opgebouwd. Een prima cast waarbij de innerlijke tweestrijd uitstekend wordt neergezet door Andrea Riseborough.

avatar van Robi

Robi

• 2028 berichten

Een terroriste wordt geronseld door de Britse geheime dienst. Een intrigerend verhaal over spionage en contra-spionage. Prima geacteerd, maar geen super film. Daarvoor is het toch allemaal wat te afstandelijk.

Tarkus

Had van deze film met deze cast meer verwacht.

Valt nogal saai uit, en echt boeiend is het allemaal niet.

Er zijn veel betere films in dit genre over hetzelfde onderwerp !!

avatar van Toontje G

Toontje G

Prima film, hij is aan de trage kant maar dat maak deze film dan ook bijzonder.

avatar van 93.9

93.9

joey1973 schreef:
@Black Math ik denk dat alles pure opzet is geweest.
Ze deed het voorkomen alsof ze het geweld zat was.
Ze "vergat" de timer van de bom te zetten, zodat ze zo overkwam voor de agent en dus het aanbod kreeg om als mol te werken.
Ondertussen werkte ze gewoon voor de IRA om zo te achterhalen wie de echte mol was.
Toen haar moeder werd ontmaskerd als echte mol, kon de agent uit de weg worden geruimd en stapte zij in de auto van Kevin om onder te duiken met haar zoon.
Persoonlijk kan ik geen andere verklaring bedenken, aangezien ze de hele film heel erg hard overkwam.
Ook toen haar moeder zei dat ze eruit moest stappen of zij zou er iets van zeggen reageerde ze niet.
De zoen was alleen bedoeld om de agent gevoelens voor haar te laten krijgen, zodat hij alles in het werk zou stellen om haar veilig te houden en de echte mol te helpen ontmaskeren

Maar hoe weet je nou van te voren zo zeker dat je de rol van mol krijgt. Zelfde geld verdwijnt voor x jaar in de gevangenis. En als de IRA op de hoogte was van haar rol als mol, waarom is ze dan bang afgeluisterd te worden...

Goed geacteerd, boeiend verhaal, al heb ik altijd al iets met Ierland en de IRA gehad.
Mensen die vinden dat er niks gezegd wordt hebben denk ik alleen de eerste 10 minuten gezien, er wordt gewoon normaal gesproken in de film.
Traag vind ik de film evenmin, ik denk dat de film dieper gaat dan op het eerste gezicht lijkt....

avatar van Angel9999

Angel9999

Ik vind het een hele goede film. Integer en authentiek en dat maakt deze film onderscheidend. Daarbij wordt erg duidelijk gemaakt hoe moeilijk het kan zijn binnen de IRA.

avatar van Dievegge

Dievegge

Dit is een politieke thriller in een realistische stijl, zonder overbodige actiescènes of bombastische muziek. Het is gebaseerd op een boek van Tom Bradby, die zelf even te zien is als staande reporter in een tv-journaal. Het werkt, doordat je gemakkelijk mee kunt leven met het hoofdpersonage. Andrea Riseborough weet de emoties te vertolken van een vrouw die geconfronteerd wordt met een moreel dilemma: loyaliteit aan de ideologie of er zijn voor haar zoontje. Met haar felrode mantel valt ze op in een grijze omgeving. Het toont aan hoe een politiek conflict een familie uiteen kan halen. Je krijgt weinig sympathie voor de radicale IRA-leden, noch voor de Britten van de harde lijn (Gillian Anderson), wel voor de gewone mensen die zich tussen twee vuren bevinden.

Als thriller is het goed opgebouwd, met als sleutelpunten enkele aanslagen en een cruciale verrassende wending. Het gaat niet enkel om een conflict tussen twee kanten, maar ook over conflicten binnen dezelfde kant. Een veelzeggende scène is wanneer de Britten proberen te beletten dat Brendan een militaire begrafenis krijgt als IRA-lid. Sterke punten zijn de historische achtergrond, de geloofwaardige benadering, de spanningsopbouw en het gepassioneerde acteerwerk.

avatar van cor1946

cor1946

Goede film met een goed verhaal. Wat traag mer verder prima.

avatar van willemfilm

willemfilm

Goede film. Goede sfeer. Boeiend.