Shadow Dancer (2012)

Verenigd Koninkrijk / Ierland
Drama / Thriller

geregisseerd door James Marsh
met Andrea Riseborough, Clive Owen en Gillian Anderson

Collette McVeigh: weduwe, moeder, terroriste. Ze is een vrouw die altijd voor de Republikeinse zaak heeft geleefd. Haar beide broers zijn op hoog niveau bij het IRA actief, haar echtgenoot is gedood door de Britse geheime dienst. Nu is ze een informante van de MI5. Collette werd gearresteerd toen ze een bomaanslag plande in Londen. Ze kreeg twee keuzes: spreken en haar zoontje terugzien, of zwijgen en de rest van haar leven achter tralies toezien hoe haar zoontje opgroeit.

avatar van crowdsurfer
Veel te traag, te weinig actie. Niet boeiend omdat alles veel te simpel is en er wordt bijna niet in gesproken.

avatar van Decec
Een goede thriller/drama film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Clive Owen...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Zeriel
Een film die er alles aan doet om je in slaap te sussen...... of eigenlijk er niks aan doet om je aandacht erbij te houden.

avatar van oemoemenoe
droevig ira relaas over en rond een beschadigde familie .

avatar van K. V.
Deze eens meegenomen uit de bib omdat de cast me nog wel aansprak, maar jammer genoeg was dit dan ook wel de grootste troef. De rest was toch iets minder. Nogal een langdradig en niet zo'n boeiend verhaal.
'k had er toch wat meer van verwacht. Het was toch niet echt m'n ding.

Goeie film waarin een Ierse vrouw een informant wordt bij de Engelse politie. Gesitueerd begin jaren '90. Twee sterke openingsscenes die nieuwsgierig maken naar het verdere verloop. Aan de trage kant, maar wel goed opgebouwd. Een prima cast waarbij de innerlijke tweestrijd uitstekend wordt neergezet door Andrea Riseborough.

Een terroriste wordt geronseld door de Britse geheime dienst. Een intrigerend verhaal over spionage en contra-spionage. Prima geacteerd, maar geen super film. Daarvoor is het toch allemaal wat te afstandelijk.

Had van deze film met deze cast meer verwacht.
Valt nogal saai uit, en echt boeiend is het allemaal niet.
Er zijn veel betere films in dit genre over hetzelfde onderwerp !!

avatar van Toontje G
Prima film, hij is aan de trage kant maar dat maak deze film dan ook bijzonder.

avatar van 93.9
joey1973 schreef:
@Black Math ik denk dat alles pure opzet is geweest.
Ze deed het voorkomen alsof ze het geweld zat was.
Ze "vergat" de timer van de bom te zetten, zodat ze zo overkwam voor de agent en dus het aanbod kreeg om als mol te werken.
Ondertussen werkte ze gewoon voor de IRA om zo te achterhalen wie de echte mol was.
Toen haar moeder werd ontmaskerd als echte mol, kon de agent uit de weg worden geruimd en stapte zij in de auto van Kevin om onder te duiken met haar zoon.
Persoonlijk kan ik geen andere verklaring bedenken, aangezien ze de hele film heel erg hard overkwam.
Ook toen haar moeder zei dat ze eruit moest stappen of zij zou er iets van zeggen reageerde ze niet.
De zoen was alleen bedoeld om de agent gevoelens voor haar te laten krijgen, zodat hij alles in het werk zou stellen om haar veilig te houden en de echte mol te helpen ontmaskeren

Maar hoe weet je nou van te voren zo zeker dat je de rol van mol krijgt. Zelfde geld verdwijnt voor x jaar in de gevangenis. En als de IRA op de hoogte was van haar rol als mol, waarom is ze dan bang afgeluisterd te worden...

Goed geacteerd, boeiend verhaal, al heb ik altijd al iets met Ierland en de IRA gehad.
Mensen die vinden dat er niks gezegd wordt hebben denk ik alleen de eerste 10 minuten gezien, er wordt gewoon normaal gesproken in de film.
Traag vind ik de film evenmin, ik denk dat de film dieper gaat dan op het eerste gezicht lijkt....

avatar van Angel9999
Ik vind het een hele goede film. Integer en authentiek en dat maakt deze film onderscheidend. Daarbij wordt erg duidelijk gemaakt hoe moeilijk het kan zijn binnen de IRA.