• 8.294.153 stemmen

There's Something Wrong with Aunt Diane (2011)

Documentaire | 101 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Liz Garbus

Met onder meer: Jesse Temple, Brad Katinas en Diane Schuler

Plot There's Something Wrong with Aunt Diane

In Juli 2008, terwijl geschrokken automobilisten proberen om de 36-jarige Diane Schuler te ontwijken, heeft zij al bijna drie kilometer in de verkeerde richting gereden op de snelweg in de Hudson Valley in de staat New York. Het voorval resulteert in acht doden, inclusief haar eigen. Uit de lijkschouwing blijkt dat zij grote hoeveelheden alcohol en marihuana gebruikt heeft terwijl ze reed met vijf kinderen in haar minivan, waarvan er vier omkwamen - één daarvan was haar 2-jarige dochtertje. De precieze oorzaak van het ongeluk kon echter niet zomaar vastgesteld worden. Haar man en schoonzus proberen een antwoord te vinden op hun vele vragen omtrent die noodlottige dag, met de hulp van een privé-detective.

imageimage

Zichzelf (archive sound) (as Sgt. Temple)

Zichzelf (archive sound)

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf (as Capt. Michael Realmuto)

Zichzelf (as Chief Joe LaGrippo)

Zichzelf - Reporter

Zichzelf (archiefmateriaal)

avatar van Insignificance

Insignificance

Gemankeerd. Zo'n titel roept een vraag op die niet alleen met alcohol en THC beantwoord is. Je proeft in alles dat Garbus, net als de Schulers, desperate pogingen onderneemt om Diane's naam te zuiveren, om iets aan het licht te brengen iets dat niet klopt, iets dat verklaart wat haar bezielde op de fatale dag, maar het zit er niet in. Wat ook niet helpt, is dat enkele nabestaanden weigerden mee te werken. Zo ontstaat een wat eenzijdig beeld in een docu die iets over Diane vertelt en het verschrikkelijke ongeluk reconstrueert, maar dat is het dan ook wel. Iets voor ramptoeristen wellicht.

avatar van dualcia

dualcia

Vrij eenzijdige documentaire over een auto-ongeluk veroorzaakt door Diane, waarbij de nabestaanden op zoek zijn naar antwoorden hoe dit had kunnen gebeuren. Diane wordt in de documentaire door velen neergezet als een soort perfecte supermoeder. Als een geweldig persoon die nooit zoiets fout had kunnen doen. Ik kan dat best geloven als ik de verhalen hoor, maar ik vond het ook heel prettig om op een gegeven moment een statement te horen van de huidige beste vriendin van Diane. Die vriendin vertelde een stuk realistischer over Diane die echt niet perfect was.

Het is interessant, omdat je je vanzelf ook gaat afvragen wat er nu eigenlijk gebeurd is. Er lijkt iets niet te kloppen, dus ik begrijp waarom haar nabestaanden haar naam willen zuiveren, maar het lijkt een oneindige zoektocht naar antwoorden die er gewoon niet zijn. Hoop dat ze het ooit kunnen accepteren en er vrede mee kunnen vinden.

*2.5

avatar van Thomas83

Thomas83

Triest toch vooral om de weduwnaar en zijn zus, die beiden zo in ontkenning zijn over Dianes verantwoordelijkheid voor het ongeluk, zo een podium geboden te zien worden geboden door de media. Garbus voert toch een beetje een mysterie op dat er niet helemaal is. Waar Daniel en Jay Schuler denken vooral mee te werken aan een docu over een niet opgehelderd mysterie gaat de documentaire in werkelijkheid toch vooral over hun moeilijke weg naar acceptatie. Die is vaak ongemakkelijk en frustrerend om te volgen door de bochten waarin ze zich wringen.

Wel wordt er nog enigszins geprobeerd de vraag te beantwoorden waarom Diane zoveel gedronken en gerookt had. Vond daarbij de forensisch psychiater echt een empathische invalshoek toevoegen. De verhalen van de getuigen en de opnames van de alarmcentrale en videobeelden en foto's schetsen wel een bijzonder luguber beeld. Best schokkend ook om helemaal op het einde ineens een foto te zien van het dode lichaam van Diane. Was dat nou echt nodig? 3.0*.