The Dirty Picture (2011)

India
Drama / Komedie

geregisseerd door Milan Luthria
met Vidya Balan, Emraan Hashmi en Tusshar Kapoor

De rebelse en spraakmakende Reshma leeft een armoedig bestaan in een dorpje in het zuiden van India. Zij is een grote fan van de Tamilse filmster Suryakant en droomt ervan om hem ooit een keer te ontmoeten en samen met hem een film te maken. Op een dag trekt ze de stoute schoenen aan vertrekt ze naar Madras om haar geluk te beproeven. Na de nodige ontberingen wordt ze aangenomen als achtergronddanseres in een dansscène voor een regisseur die haar aanvankelijk uit de scene knipt. Maar de film flopt in de bioscopen en wordt door de producent opnieuw uitgebracht, ditmaal mét de sensuele dansbewegingen van Reshma...

The Dirty Picture is losjes gebaseerd op het tragische leven van de controversiële Tamil actrice Silk Smitha die alles deed om een ster te worden in de Tamil filmindustrie. Geboren in een armoedig omgeving waar de mannen haar vanaf haar puberteit het bed in proberen te praten besluit Silk , wanneer ze dreigt uitgehuwelijkt worden, om van huis weg te lopen, om filmster te worden. Algauw komt ze erachter dat de Indiase filmwereld keihard is en dat ze alles op alles moet zetten om haar dromen waar te kunnen maken.

Hoewel ik de laatste jaren steeds minder Bollywoodfilms bekijk, gewoonweg, omdat de meeste gewoon creatiefloze ripoffs zijn van vaak Hollywoodfilms en omdat het vaak of standaard mierzoete melodramatische romantische of revenge movie's zijn, trok de trailer van deze film toch mijn interesse. Waarom? Ten eerste vanwege Naseerudin Shah, die een van mijn favoriete Indiase acteurs is, die heel zorgvuldig zijn filmprojecten uitkiest. De tweede reden voor mijn interesse in deze film was Vidiya Balan. Hoewel zij maar slechts een paar films in Bollywood heeft gemaakt heeft zij ook door haar keuzes in filmrollen een verpletterende indruk achtergelaten bij het publiek. en zeker ook op mij. De derde reden was de controverse dat de film opriep. De controverse ontstond in merendeels oerconservatieve India natuurlijk vanwege de provocerende titel van de film. Men ging ervan uit dat het om een soort softporno ging waardoor de de familie van de echte Silk Smitha de makers van de film gerechtelijk probeerde te dwingen om de film niet uit te laten brengen. Dus was ik benieuwd waar al dat ophef nou over ging. En ook de Zuid-Indiase filmindustrie was tegen de release van deze film omdat ze zichzelf belachelijk gemaakt voelde.

Na het zien van de film begreep ik waarom er zoveel gedoe was rond The Dirty Picture. Het gaat namelijk om het volgende: De film laat zien hoe de door mannen gedomineerde Zuid-Indiase filmindustrie in de jaren tachtig respectloos en minachtend met vrouwelijke collega's omging. Het andere punt van controverse was Silk zelf. Zij was een van de eerste vrouwen in de Indiase filmindustrie die zich niet schroomde om haar seksualiteit openlijk te gebruiken om haar doel te kunnen bereiken. En in het preutse India is dat natuurlijk not done. Vandaar de bezwaren van de familie van Silk.

Hoewel de film bijna twee en half uur duurt kijkt het makkelijk weg en voordat je het weet is de film alweer afgelopen. Dit komt mede omdat het verhaal heel snel wordt verteld voor Bollywood begrippen. Ook is de humor continu sterk aanwezig waardoor de film meer een satirische gehalte krijgt en het niet zo'n zwaarmoedige geheel wordt. De muziek is lekker opzwepend en geeft de film ook vaart mee. Het acteerwerk is is uitstekend en Naseerudin Shah is hilarisch als overjarige bejaarde filmster ( met een getekende snor) die is vastblijven steken in rollen van jonge Love Hero. Maar de The Dirty Picture wordt gedragen door de hoofdrol vertolkster Vidya Balan. Zij is toch een van de weinige Bollywood actrices heden ten dagen die heel naturel overkomt.

Al met al is The Dirty Picture een bovengemiddeld Bollywood productie geworden dat zeker het bekijken waard is. De meeste Bollywoodfilms krijgen van mij met moeite drie sterren als waardering maar vanwege het goede script, het originele verhaal, het goede acteerwerk, de creatieve regie en het aanstekelijke muziek krijgt het van mij toch een beoordeling van 3.5 ster. En dat is met mijn westerse visie gegeven. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in Bollywood producties maar die er niet mee bekend zijn is dit zeker een goede instapper.

Aan het gedegen commentaar van @sean hierboven heb ik eigenlijk weinig toe te voegen. De voluptueuze Vidya Balan is ideaal gecast als de sensuele filmster, die de hypocriete fatsoensregels van de Zuid-Indiase filmindustrie in de jaren ’80 aan haar laars lapt om haar doel te bereiken.

Ik heb de veelzijdige Balan eerder aan het werk gezien in Guru (2007) en als protagonist in Kahaani (2012). Met name in deze laatste film laat zij zien op dit moment een van de allerbeste actrices van India te zijn. Haar sterke optreden in The Dirty Picture komt voor mij dus niet helemaal als een verrassing, maar dat maakt mijn waardering niet minder groot.

avatar van horizons
Voor een film van die speelduur viel vooral de vlotheid op in deze variant op het "rise and fall" verhaal. Kan me voorstellen dat de SJW's vandaag de dag zullen vallen over deze film. Maar als ik er beetje op nalees is de film meer biografisch dan de ontkenning aan het begin wil ontkrachten.