Una Vergine per il Principe (1966)

Alternatieve titel: A Maiden for a Prince

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Pasquale Festa Campanile
met Vittorio Gassman, Virna Lisi en Philippe Leroy

Het belangenhuwelijk tussen een renaissance-prins en zijn vrouw wordt ontbonden als de echtgenoot impotent blijkt. De politieke implicaties hiervan zijn zó groot dat de prins voor de ambassadeurs van de verschillende Italiaanse hoven zijn mannelijkheid moet bewijzen met een jonge maagd in zijn slaapkamer.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een deze briljante sex comedy van Festa Campanile met Gassman, Leroy, Caprioli, Buciella en Lisi ?
Duidelijk door de erotische burlesken van Aretino-die ook wordt geciteerd- geinspireerde ongein met een wederom excellerende larger than life Gassman als impotent die zijn omgeving wijs tracht te maken dat hij een omnipotente superstud is, en dan pijnlijk wordt geconfronteerd met de realiteit in de sequentie waarin hij Lisi moet ontmaagden en die meer dan een half uur duurt, maar briljant blijft.
De rollen van Leroy als secondant van Gassman en Caprioli als slachtoffer van zijn grappen zijn helaas wat te flauw ingevuld, Bucciella speelt een soort hoertje bij wie Gassman het als enige nog lijkt te kunnen- een minuut of 5. Let ook op het cameotje van Femi Benussi als 1 van de baddames.
Op het eind komt de held- trouwens een Gonzaga uit Mantua- tot het inzicht dat macht sex is en zet hij Machiavelli op zijn kop.
Geniale score van Bacalov wederom.
p.s: deze film duurt 105 minuten.