The Words (2012)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Brian Klugman en Lee Sternthal
met Bradley Cooper, Jeremy Irons en Dennis Quaid

De film volgt de beroemde schrijver Rory (Bradley Cooper) die voorleest uit zijn eerste en meest bekroonde roman tijdens een lezing op een universiteit. De roman die vele jaren geleden geschreven is zorgde voor een boost van zijn carrière. Het boek vertelt het verhaal van een jonge schrijver die op het hoogtepunt van zijn literaire succes ontdekt welke prijs hij moet betalen voor het stelen van iemand anders zijn werk om zo zijn eigen carrière te beginnen.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Hoogstaand wordt The Words nergens, maar het kijkt toch allemaal makkelijk weg. Niet alle verhaallijnen zijn even goed uitgewerkt, zo vind ik de overkoepelende verhaallijn niet al te sterk.

De sterkte van de verhaaltjes wordt grotendeels bepaald door de acteurs. Zo kunnen Dennis Quaid en Olivia Wilde weinig overtuigen. Dan vind ik de verhaallijn met Bradley Cooper, Zoe Saldana en Jeremy Irons stukken beter.

Visueel valt er niet veel te zien. Parijs wordt énorm geromantiseerd, en dat is het zo'n beetje. Oh ja, muzikaal is het om van te huilen, wat een gejengel.

avatar van mr. Prizzi
Gewoon een mooie boeiende film, die wel een lichtelijke voorspelbaarheid bevatte maar toch trof mij
vooral de confrontatie tussen twee soorten schrijvers en wat de werkelijke drijfveren soms zijn om een tot een goed verhaal te komen. Kun je een leven overtuigend verzinnen of moet je het geleefd hebben ?
Het spel van Jeremy Irons tilde deze film boven het gemiddelde en dan met name de scene in de bloemenkas. Prachtig.!
De drietraps-raket met Dennis Quaid vond ik enigzins geforceerd en voegde niets toe aan het verhaal en werd eigelijk eerder een storend element.

avatar van SpinPSB
Prachtige film, moest er nog lang aan denken

avatar van snarfje5508
Ben niet zo dol op drama in drama maar deze film boeit wel van begin tot het einde.

avatar van zyntex
wat een gare film
er zitten allemaal verhalen in die niet verder worden uiit gediept
de wissel werking tussen de acteurs is wel goed

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen gepuzzel.

In een lekker loom tempo wordt de kijker rustig betrokken bij de romantische beslommeringen van een jong stel, waarvan de man schrijversaspiraties heeft. De chemie tussen hoofdrolspelers Bradley Cooper en de beeldschone Zoe Saldana is prima. Al snel blijkt het hier een verhaal binnen een verhaal te betreffen. Leuk, vooral omdat oudgediende Dennis Quaid weer eens op de proppen komt en hij de ontwikkelingen met betrekking tot het stel beschrijft als de gladde en succesvolle schrijver van hun verhaal. Een verhaal dat lekker loopt, romantisch is en van een duister randje wordt voorzien. Een randje waar je niet gelijk de vinger achter weet te krijgen.

Echt spannend wordt het echter niet, wel mysterieus. Want hoe zit nu eigenlijk de vork in de steel? En waarom verloopt de film niet zo clichématig zoals we gewend zijn bij films met hetzelfde gegeven? Het antwoord op deze vragen ligt grotendeels verscholen in het sterke script, al moet gezegd worden dat het einde niet best is. Gelukkig valt er tot aan die laatste minuut nog veel te genieten, met name door een sensuele en sterke performance van Olivia Wilde. Geen gepuzzel, maar verhaallijnen die prima parallel lopen en uiteindelijk de verplichte kruising aangaan. Stijlvol, simpel en doeltreffend.

Zeer goed.

Met dank aan DFW voor het recensie-exemplaar.

avatar van mnrk
At some point, you have to choose between life and fiction. The two are very close, but they never actually touch.

Toch wel een film met een verhaal dat prima uitgewerkt is door Brian Klugman en Lee Sternthal, de overgang tussen alles gaat prima in elkaar over waardoor de film leuk blijft om naar te kijken...

De chemie tussen de acteurs is ook aanwezig en zorgt voor aangenaam acteerwerk en met de dames Zoe Saldana en Olivia Wilde is ook niks mis ... Maar oud gediende Jeremy Irons blijft toch een prima acteur zeg....

avatar van breedbeeld
Reacties teruggelezen tot blurp 194 en die beschrijft deze film goed.

avatar van extremezz
Mooie film dat lekker weg kijkt,het verhaal kan je in een paar zinnen zeggen maar genieten van de film doe je zeker en dat is toch de bedoeling ?

avatar van indigoriico
prachtige film!

avatar van Re73
Zat zeer goed in elkaar gewoon goed dus met een leuk concept. De film heeft me dan uiterst verrast.

avatar van brabusRUS
Interessant 3 verhaallijnen in een, en de film kijkt lekker weg, maar heeft nergens een erg mooi hoogtepunt. Prima wegkijkertje.

avatar van Zeriel
blurp194 schreef:
Een schrijver schrijft over een schrijver die niet geschreven heeft. Als een film over een film met een spannend verhaal. En dat wordt het dus niet - spannend.

Blurp vat het aardig samen. Deze film hadden ze niet hoeven maken, omdat het gewoon niet interessant wil worden, want als de feiten eenmaal duidelijk zijn, zijn er geen boeiende ontwikkelingen meer, en dat zou je dan toch mogen verwachten als ze de moeite nemen om de film te maken.

avatar van MovieFan79
Een mooi film. De opbouw van de film is goed. Niet van hak naar tak. Een rustige opbouw en het mooie is je blijft kijken want je wilt weten wat er met de auteur gebeurt. De film neemt je lekker mee in het verhaal.

Bradley cooper zet weer een goeie acteerprestatie neer. Naast komedie wordt hij steeds beter in drama films. De sfeer in de film doet me gelijk denken aan Limitless ook met bradley cooper. Daarin is hij ook een schrijver en krijgt uiteindelijk ook het succes waar hij naar verlangde (maar dan op een andere manier) Kortom een mooi film. 3,5 sterren

Wordt ge nu niet bepaald enthousiast of opgewonden van.
Gelukkig zitten er in de film enkele sterke acteurs, zoals een Dennis Quaid en een Olivia Wilde.

avatar van missl
De film heeft wel een interessant uitgangspunt. Een jonge schrijver komt het boek tegen van een oudere man en hij brengt dit uit. Veel mensen vinden dit het beste boek wat hij ooit gemaakt heeft en de schrijver word beroemd. Dan komt de oude schrijver ineens in beeld en daardoor veranderd alles. Ik vind het een goed verhaal, echter is het heel traag en gaat te diep in op zijverhalen, dit komt het verhaal niet ten goede.

avatar van schumacher
Degelijke film, had erger verwacht maar het viel nog mee, vooral dankzij de vind ik toch goede acteurs. Maar een 2de keer kijken doe ik niet.

Prachtige film over een schrijver die enorm veel succes oogst met zijn eerste publicatie. Een meeslepend verhaal over leven met de gemaakte keuzes. Of beter gezegd een meeslepend verhaal in een verhaal in een verhaal (zonder dat het ingewikkeld wordt). Een mooie montage, mooi geregisseerd en geacteerd.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Bradley Cooper speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...

avatar van AmazingPP
Ik had geen idee wat ik moest verwachten bij deze film, maar hij is geenszins tegen gevallen. Prima acteerprestaties en een boeiend verhaal doen dan natuurlijk een heleboel. Ik heb hem gekeken vanaf DVD en helaas had ik te maken met een DFW uitgave met fletse kleuren en naar het einde toe liep de soundtrack net iets achter met de lippen van de acteurs. Ach ja... Ik heb het al zo vaak gezegd; het schijnt dat ze het niet leren bij DFW. Desalniettemin geef ik deze film 3,5 *.

avatar van Dennis Evahi
Aardige film.
Niet echt een hoogvlieger maar om een keer gezien te hebben is het goed.
Niet echt overtuigend indrukwekkend. Het drama element komt bij mij niet binnen.
Gewoon zitten, wegkijken en that’s it.

avatar van Diamond77
Totaal onverwachts een erg goede film moet ik zeggen viel erin na 10 min op HBO, de cast is goed gekozen en zeer zeker aan te raden om eens te kijken!

Mooi script, goede film

avatar van tommykonijn
Het was niet mijn bedoeling om The Words te kijken, maar na een interessant begin heb ik de film laten staan en niet meer afgezet.

Ik heb wel wat met films waarin meerdere verhaallijnen met elkaar verworven worden. Vooral die met Bradley Cooper en Zoe Saldana is in dit geval goed gelukt. Overtuigend acteerwerk van die twee en Jeremy Irons. Het verhaaltje dat zich daarvoor afspeelt komt ook nog wel goed uit de verf. Het is makkelijk om met de personages mee te leven en het wordt allemaal goed in beeld gebracht. Het laatste verhaal met Dennis Quaid en Olivia Wilde sloeg daarentegen de plank mis en voelde grotendeels overbodig aan.

Ik vond het dus wel een goede mozaïekfilm, maar niet zozeer door de mozaïekstructuur. De link tussen verhaal 1 en 2 was leuk gevonden, maar niet meer dan dat. Ik merkte ook dat ik de film niet in niveau stagneert. Nadat Irons klaar is met zijn verhaal wordt de film ook gelijk een stuk minder interessant en kabbelt het maar een beetje voort tot het einde. Het einde vond ik overigens ook een flinke afknapper. Alsof de hoeveelheid beschikbare speeltijd er opeens opzat. Jammer, want het was de film denk ik wel ten goede gekomen als het een beetje een mooi slot had gekregen.

Dat wil niet zeggen dat The Words geen vermakelijke zit was. De film verveelt niet of nauwelijks, maar het komt nergens echt tot een hoogtepunt en naarmate de film vordert raakt men daar ook steeds verder van verwijderd. Tegelijkertijd betwijfel ik ook of er nog meer had ingezeten. Al met al denk ik dat de regisseurs een heel eind gekomen zijn, maar het was het uiteindelijk toch niet helemaal voor mij.

avatar van martijn011
Best wel een aardige film. Acteerwerk is van hoog niveau, een vereiste in een film waarin dialoog en karakters centraal staan. Bradley Cooper blijkt al jaren een fantastisch acteur te zijn, in alle mogelijke genres. Ook nu weer laat hij zien waartoe hij in staat is. Ster van de film was voor mij Jeremy Irons, een acteur die ik altijd graag zie en die voor mij nooit meer valt los te maken van het derde deel van Die Hard.

Het verhaal zelf wordt misschien wel ingewikkelder gemaakt dan het in werkelijkheid is. Op een gegeven moment volgt de film 3 verhaallijnen, maar voor mij was die van Cooper en Irons met afstand de interessantste.
Al met al heb ik me prima vermaakt en ken ik de film een keurige voldoende toe.

avatar van Lurtz
Jeremy Irons steelt toch echt de show. Het gedeelte van Dennis Quaid hadden ze beter weg kunnen laten, het haalt de vaart en spanning uit de film.

avatar van des1
WOW! Big no-no dat je beelden laat zien en een voice-over gebruikt die in wezen doubleert ("they went on a honeymoon in Paris" - achtergrond Eijffeltoren) door die beelden te beschrijven. Het wordt als knullig gezien.... Maar oh-oh, wat wordt het dan een interessant verhaal. Mooie, slepende story over gedane zaken nemen geen keer en dat je bij je keuzes moet staan. Een kleine schat, letterlijk, die alleen aan de kijker is gegund, en wat zowel de old man als Rory niet weten is... dat Celia het manuscript met opzet achterliet in de trein. Maakt het verhaal nog mooier, en... in wezen scharniert het verhaal om dat ene punt. Open eind. Een andere Hollywood scenarist had nog toegevoegd, dat Dennis Quaid als verteller op het eind z'n bureaula had opengeschoven, waarin dan een oud manuscript ligt. Droste effect, zeg maar.

avatar van Timothyvdmeer
Net als de meeste overal van genoten behalve het stuk met Quaid en Wilde. Dat wilde me gewoon niet echt boeien.

Goede film. Cooper waardeer ik steeds meer.
Geen origineel verhaal (Jhonny Depp?) Maarja tegenwoordig nóg iets origineels maken is moeilijk want er werd al zo-veel gemaakt.
De film haf van mij een hogere score gehad als het einde had gekund. Er wordt dan gesuggereerd dat Quaid eigenlijk Cooper is. Maar hoe kan dat als bijv die studente alles van hem weet. Dan zou dat toch ook uit xn verleden opgedoken moeten worden? Dat kan dan weer net niet passen in mijn hoofd

Gelikt filmpje, dat lekker wegkijkt. Heb me best mee vermaakt. Erg Amerikaans ook. Want die geloven graag in het romantische beeld van de zielige schrijver die uit het niets een meesterwerk schrijft en dan in een klap beroemd is. Ik niet dus. Verder barst het van de onwaarschijnlijkheden, die je kennelijk maar voor lief moet nemen vanwege het 'grotere geheel'. Want het wil er bij mij niet in dat je een ouwe tas koopt en niet kijkt wat er in zit.

Maar wat mij het meest stoorde, was dat de hoofdpersoon gespeeld wordt door twee acteurs, die bovendien niet op elkaar lijken en twee verschillende persoonlijkheden blijken te hebben. En waarom? Omdat het tijdsverschil te benadrukken? Dat kan ook anders. Het haalt voor mij het laatste restje geloofwaardigheid uit de film. Jeremy Irons is overigens totaal onzichtbaar in deze film. Vreemd.

avatar van Brabants
Uitstekend stukje drama met een verhaal wat zich openvouwt uit pure elegantie. Pijnlijke keuzes uit het verleden en heden zijn duidelijk voelbaar en dan ook levensecht. Uiteindelijk geeft het ook weer nieuwe inzichten en ontstaat er zelfs een verhaal. Prima uitgevoerd script en absoluut perfect acteerwerk.