Lepota Poroka (1988)

Alternatieve titel: De Schoonheid van de Zonde

Joegoslavië

geregisseerd door Zivko Nikolic
met Mira Furlan, Milutin Karadzic en Petar Bozovic

In Medjedja, een bergdorpje in het Joegoslavische Montenegro, wordt het leven nog beheerst door eeuwenoude tradities. Zorz, die zijn geluk elders was gaan zoeken, heeft het helemaal gemaakt, maar omdat hij getuige moet zijn bij het huwelijk van Luka met diens verloofde komt hij terug. Hij weet Luka ervan te overtuigen om zijn vrouw, die net ontslagen werd, bij hem te laten werken op een toeristisch naturistenstrand en na lang aarzelen stemt deze toe. Ze laat zich verleiden tot een zonde, waarop volgens de levenscode van Medjedja de doodstraf staat.