Phantom (2013)

Avontuur / Thriller

geregisseerd door Todd Robinson
met Ed Harris, David Duchovny en William Fichtner

Het wantrouwen dat Amerika en de Sovjet-Unie jegens elkaar hebben, bereikt zijn hoogtepunt wanneer de Amerikanen een grote marine-oefening in de Stille Oceaan houden. Dmitri Zubov, kapitein van een duikboot, besluit hen in de gaten te houden. Hij is een ervaren zeeman, maar heeft een verleden waar hij nog dagelijks mee geconfronteerd wordt. Wanneer Zubov en zijn bemanning zich diep in de Stille Oceaan bevinden, ontdekken ze een complot dat de gehele mensheid zal vernietigen. Zubov zet alles op alles om dat te voorkomen, maar ontdekt ook dat ze niet alleen zijn...

avatar van blurp194
Het lot van elke onderzeebootfilm is hard. Altijd dient de vergelijking zich op met Das Boot of Hunt for Red October. En die vergelijking valt eigenlijk nooit goed uit.

Toch is dit helemaal geen slechte film. Ja, natuurlijk is het wat raar om Russen keurig Engels te horen spreken, maar zodra de boot van wal steekt valt dat nauwelijks meer op. En ja, David Duchovny is ernstig miscast - de man is gewoon teveel Mulder, en te weinig acteur. Maar het verhaal is geloofwaardig genoeg en heeft voldoende diepgang in zich - en het is best spannend. En Ed Harris zet een goede kapitein neer. Zo een die je echt volgens protocol groeten wilt, als eerbetoon, uit respect.

Kennelijk was het budget niet toereikend om er een aantal spectaculaire buitenscenes bij te maken, met de duikboot in volle zee in actie. Maar ook zonder dat is het best een aardige film.

avatar van sofripa
Aangename verrassing. Daar waar ik tijdens de trailer dacht dat het nogal cheapo eruit zag, is prima en pakkend vermaak geworden. Lekker claustrofobisch. Een prima verhaal en goeie cast die er best zin in had. 3,5 sterren

avatar van Left4Dead
Allereerst wat mij opviel was de soundtrack, deze pakte me vanaf het begin behoorlijk vast. De regisseur, die eerder een hele prima film heeft gemaakt, had de beschikking over een goede cast.
Het is even wennen aan het feit dat het zich om een Russische bemanning gaat terwijl alles Amerikaans ingevuld is, jammer! Maar na een korte gewenningsperiode is er mee te leven en stap je helemaal in het verhaal. Een simpel maar toch erg vermakelijk verhaal.

Heerlijk om de koude oorlog weer te beleven zoals vele films uit de jaren 80 en 90. De ijzige koude Russische sfeer doet het voor mij altijd wel ook al is het hier nog niet echt below zero.
Een oude dieselbuikboot mag een laatste ronde doen met haar oude kaptein. Lijkt op een geschenk voor een oudgediende maar niets is minder waar. Al snel voelen we dat er iets achter dit uitje zit, een spel op hoog niveau.

Het voordeel van een film geschoten op een duikboot is dat het meteen claustrofobisch aandoet en daardoor al spooky is. Natuurlijk helpen de kreunende geluiden van het metaal, onderhevig aan atmosferische druk, om de suspense op te schroeven maar de kleine ruimte heeft ook zijn nadeel. Om op een zeer klein oppervlakte een film spannend te houden is vaak lastig.. Hier gaat dat allemaal redelijk gemakkelijk, het acteerwerk en de script houden je zeker bezig zonder je te vervelen. Beeld en geluid staan er heerlijk op.

Hoogstaand is het allemaal niet maar het is zeker een prima film om lekker onderuitgezakt naar te kijken. M.a.w. prima vermaak en daarom een 3.5** na een tweede kijkbeurt.

Goeie film waarin een Russische duikboot op een missie gaat waarbij twee vreemden aan boord mee reizen. Een goed verhaal dat zich afspeelt tijdens de koude oorlog en deels gebaseerd is op ware feiten. Een aantal spannende momenten en verder een prima en onderhoudende film binnen het subgenre van de onderzeeboot-thrillers. Beetje jammer dat de Russen alleen Engels spreken.

In de herziening na 3 jaar, en in de tussentijd geen berichten hier. Vreemd. Is echt geen slechte film.

avatar van frolunda
Ik had gezien de vrij lage gemiddelde score mijn verwachtingen wat naar beneden bijgesteld maar dat bleek achteraf toch niet echt nodig te zijn geweest.Nu ben ik sowieso wel een liefhebber van onderzeeboot films,en zeker die met een hoog waarheidsgehalte en Phantom valt toch wel voor een groot deel in die categorie.
Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig van de vorige eeuw als de koude oorlog op zijn hoogtepunt is.De Russische Kapitein Dmitri Zubov (uitstekend vertolkt door Ed Harris) wordt met zijn bemanning op een wat verouderde onderzeeër voor een missie naar de Stille oceaan gestuurd.Na verloop van tijd begint hij argwaan te krijgen over het doel van zijn uitzending.Wat volgt is een vrij spannend en realistisch verhaal met een paar aardige plotwendingen waarbij vooral de goed getroffen claustrofobische sfeer in de boot een meerwaarde vormt.Naast Harris vond ik vooral William Fichtner als zijn tweede man opvallend sterk acteren.Iets wat voor het merendeel van de crew goldt met uitzondering van David Duchovny,die niet slecht speelt maar gewoon niet overtuigend genoeg is als Sovjet.
En hoewel de film,die al uit 2013 stamt maar mij pas een paar jaar geleden onder ogen kwam,destijds volledig geflopt is,vliegen de anderhalf uur voorbij en is Phantom vrijwel de hele tijd onderhoudend,interessant en ofschoon niet uitzonderlijk,wel gewoon goed.
Had beter verdiend.