Prometheus (2012)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
7,0 (691.760)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 31 mei 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Prometheus
"The search for our beginning could lead to our end."
Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 691760)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Prometheus (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Elizabeth Shaw
David
Meredith Vickers
Janek
Peter Weyland
Charlie Holloway
Fifield
Millburn
Chance
Ravel
Reviews & comments
mroffbeat
-
- 78 berichten
- 67 stemmen
Nog wat vraagjes:
Ik zag in in de grot (bij giant head) een muur reliëf waarop de 'alien' als een soort verlosser (jezus aan kruis) tentoongesteld werd.
Tevens: Charlie krijgt DNA in zich via een drankje, heeft sex met zijn vriendin, vriendin raakt zwanger, haalt prematuur de 'hybrid' uit haar baarmoeder. Hybrid facehugged de alien, baart een 'alien'... die weer als verlosser te zien was (zie boven)
WTF.. Iemand dit opgevallen?
mroffbeat
-
- 78 berichten
- 67 stemmen
Is het noodzakelijk/ aan te raden om eerst Alien te zien?
Nee.. je mist wel allerlei leuke referenties.. zou een gezellige marathon gaan houden..
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Is het noodzakelijk/ aan te raden om eerst Alien te zien?
Niet noodzakelijk (dit is eigenlijk een voorganger), maar je zou wel meer herkennen als je eerst Alien zou kijken. Zeker richting het einde van Prometheus wordt er een hoop aan Alien gelinkt.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Maar bij een film die visueel zo mooi is cq het vooral van het visuele moet hebben, wordt dat 'nog wat beter' een heel stuk. Maar ik geef dan ook veel om goede (beeld & geluids) kwaliteit. Zijn ook zat films die ik om die reden nooit op tv zou willen zien.
De film is in normaal 3D ook schitterend. Je moet wel een echte Imax kenner zijn wil je de film zonder Imax een heel stuk minder vinden denk ik.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk niet dat ik de film buiten IMAX een heel stuk minder zou vinden, maar juist in IMAX wel een heel stuk meer, vind IMAX echt fantastisch, maar kan soms ook heel gelukkig zijn in mijn thuisbios.
Maar je hebt natuurlijk wel een punt, als je IMAX niet (goed) kent, zal je het ook niet snel missen... Ik raad alleen iedereen van harte aan als ze de mogelijkheid hebben 'm in IMAX te gaan zien.
2D is naar mijn mening echt een andere ervaring. Dat kon ik simpel testen door een oog dicht te doen, dan verdween er onmiddellijk een soort 'levendigheid' uit het beeld. Het oogde minder fris. Wel mooie fotografie, maar geen 3D, geen diepte. Iets waar Scott subliem gebruik van maakte.
Koen87
-
- 437 berichten
- 1244 stemmen
Film die voor de hype die eromheen gecreerd werd hem te weinig eer aandoet. Alien heb ik wel gezien, deel 2 en 3 kan ik me niet meer voor de geest halen (wellicht wel gezien). Anyway de film bevat te weinig diepte en probeert simpelweg d.m.v. gaten te maken het mysterieus te houden. Script was mij iets te wankel en voorspelbaar. Visueel gezien een meesterwerk en Fassbender zet wederom een ijzersterke performance neer.
ps; guy pearce zie je hier als oude man, gaat er dus nog een prequel komen?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ondanks dat je visueel een meesterwerk noemt, kom je toch niet hoger dan een 2,5?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Is dat vreemd dan? Visueel is de film voor hem top, inhoudelijk niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Aangezien deze film met name op het visuele inzet wel ja. Als die daarin zelfs een meesterwerk is, vind ik een onvoldoende een opmerkelijke score. Ik heb ook wel wat op het inhoudelijke aan te merken, maar als een film mij visueel zo weet te overtuigend vind ik m al gauw goed (4).
Maar misschien kan hij beter zelf aangeven waarom.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Wow! Scott zet een paar ferme stappen waar het gaat om 3d art, inhoudelijk interessant, bloed mooi en een unieke kijkervaring. Het mist iets aan tempo (en vooruit, soms zijn de gedragingen wat simpel), maar ben er nog niet achter hoe erg dat is. Prachtig schouwspel, dat eigenlijk ook meteen op 48fps geschoten had moeten zijn. Nachtje over slapen, maar het is minimaal een 4,5. Mijlpaal!
Ik zat al te wachten op je 4,5 
morris_rednalooz
-
- 123 berichten
- 815 stemmen
Is het noodzakelijk/ aan te raden om eerst Alien te zien?
Het is sowieso aan te raden om Alien te zien.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Eens met Reinbo, na er een nacht over te kunnen slapen heeft de film zeker op visueel vlak niet zo zeer nieuwe maar zeker verbeterende aspecten gebracht, de film legt de lat een stuk hoger voor andere films. Daarnaast is dit eigenlijk gewoon een "blockbuster" in mijn ogen, het is een grote studiofilm met veel geld gemaakt waarbij je ook daadwerkelijk het geld terugziet in de film, 3D word enorm goed gebruikt. en er zit ook een goed, niet erg diepgaand maar toch imo goed drama-aspect in de verhaal door middel van de verschillende karakters. Daarnaast hebben we nog een aantal acteerprestaties die erg sterk te noemen zijn, ben nog steeds onder de indruk van Fassbender.
Scott heeft een visueel pareltje afgeleverd die erg spannend is waar je sterke acteerprestaties in terugvind, de karakters zijn niet oppervlakkig te noemen in mijn ogen, maar dat deze soms niet 3D zijn kan ik wel begrijpen..
als ik alles bij elkaar optel kom ik ergens uit tussen de 4 en 4,5 ik kies voor de 4 sterren.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik heb ook wel wat op het inhoudelijke aan te merken, maar als een film mij visueel zo weet te overtuigend vind ik m al gauw goed (4).
Maar misschien kan hij beter zelf aangeven waarom.
Ik denk dat je hiermee de vraag zelf al hebt beantwoord.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Aangezien deze film met name op het visuele inzet wel ja. Als die daarin zelfs een meesterwerk is, vind ik een onvoldoende een opmerkelijke score. Ik heb ook wel wat op het inhoudelijke aan te merken, maar als een film mij visueel zo weet te overtuigend vind ik m al gauw goed (4).
Maar misschien kan hij beter zelf aangeven waarom.
Niet mee eens. Een film als Avatar zet vooral (lees: alleen) in op visuele vormgeving. Prometheus probeert er natuurlijk een vrij behoorlijk verhaal bij te vertellen, waar Avatar bv alleen Pocahontas op een andere planeet is. Ik vond Prometheus visueel mooi, maar niet vernieuwend ofzo.
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3469 stemmen
Aardig verhaal dat leuk op Alien aansluit, film heeft soms iets te hoog tempo, zeker aan het begin. Visueel is de film gewoon fantastisch. De storm, het schip, de aliens, dat overzicht van het helal in wat schijnbaar de boordcomputer van dat buitenaardse schip is, en zelden zulke mooie 3d gezien. Het eind is erg spannend en claustrofobisch, doet denken aan de oude Alien. Knap dat een van de weinige bezwaren van de eerste film, dat de personages overduidelijk een voor een doodgaan, de vraag is simpelweg wie is de volgende..., hier een stuk beter is uitgevoerd.
Maar laten we eerlijk blijven: deze blockbuster kan buiten het visuele aspect in niets het (grotendeels) subtiele, extreem spannende Alien evenaren.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet mee eens. Een film als Avatar zet vooral (lees: alleen) in op visuele vormgeving. Prometheus probeert er natuurlijk een vrij behoorlijk verhaal bij te vertellen, waar Avatar bv alleen Pocahontas op een andere planeet is. Ik vond Prometheus visueel mooi, maar niet vernieuwend ofzo.
Het was wat mij betreft de eerste film die 3D als esthetisch middel inzette, afgezien van de race in Tron. Daarin vind ik het weldegelijk vernieuwend. Alle andere films deden er weinig mee of gebruikten het voor effect bejag.
Verder is het idee achter Prometheus wel interessanter dan Avatar, maar op veel vlakken bleef het toch een beetje hangen op blockbuster niveau en had het ook wel wat deja vu momenten. Alien, The Thing, 2001. Kracht ligt voor mij toch voor 90% op het viduele vlak. Bij Avatar 100.
Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Verschilt het inzetten van 3D als "esthetisch middel" wezenlijk van het streven naar "effectbejag" middels 3D dan?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat kunst is wel ja, maar er zijn weinig mensen die kunst niet van kermis kunnen onderscheiden. Denk dat ik ook beter de term conceptueel esthetisch kan gebruiken. Elementen waar ik op doel zijn de holografische projecties en visuals, gebruik van transparante materialen, high contrast design, wijdse beelden, allemaal zaken die extra tot hun recht komen in 3d.
glennton
-
- 72 berichten
- 265 stemmen
Ben net terug van een 2e filmbezoek aan 'Prometheus' 3D. Ja, deze film heeft me nu goed te pakken en dat komt mede door de 2e kijkbeurt waardoor ik me 'rustiger' kon focussen op bepaalde dingen, eigenlijk weet je al wat er komt waardoor je zodoende een beter beeld van de ontwikkelingen krijgt die ik dan bij de 1e kijkbeurt niet goed of nauwelijks begreep. Ik had geen 'afgeraffeld' gevoel meer, zoals ik wel had bij de 1e kijkbeurt en het 'plaatje' is completer geworden.
David blijft de meest intrigerende van alle hoofdrolspelers...
Ik verhoog mijn stem met nog een halve *
Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Helder. Aspecten die dus eveneens effect (kunnen) sorteren. Maar daarmee schuift het richting een louter semantische discours. Enfin.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Laat ik het dan zo stellen. Het een beroerd het evenwichts orgaan, het ander het intellect. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Vele vinden de karakters in Prometheus vlak en cliché maar zeiden ze dat toen ook niet van Alien en Blade Runner?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Klasse recensie DVD-T.
Helaas ben ik niet in staat om een 4.0 of hoger te geven. Te veel kleine foutjes en momenten waar ik serieuze vraagtekens bij moet zetten. Zo spookt nu in mijn gedachten wie koers aan het zetten is naar de planeet van de Engineers. Een hoofd zal niet kunnen vliegen, en een grotspeurder zal ook weinig kaas gegeten hebben van Engineers schepen. Om nog maar te zwijgen over die twee arme zielen die door het 'lieve' beestje tot pulp worden gedegradeerd. Je hoort ze de gehele film weinig anders roepen dan 'wegwezen hier, en ik ga naar het oosten (weg van de aliens dus)'. Maar zodra er eentje zijn hoofd uit het water steekt is het nog net geen eendjes voeren.
Dit is gewoon zoeken naar puntjes om te zeiken
(again
) Als je een beetje oplette zag je dat Shaw het lichaam ook vervoerde. Een simpele kwestie van een paar belangrijke draadjes aan elkaar koppelen en David zal weer kunnen functioneren. Daarnaast leek het besturen van het schip niet onmogelijk zonder begeleiding, mocht zij het zelf willen besturen 
Die twee jongens gedraagden zich misschien irritant, maarja. Typische personages die dienen als kanonnenvoer.
Vele vinden de karakters in Prometheus vlak en cliché maar zeiden ze dat toen ook niet van Alien en Blade Runner?
Inderdaad, in Alien stelt het qua plot en personages natuurlijk ook niet veel voor.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mwah, de karakters zijn wel de kste schakel in het geheel. Niet allemaal of continue en ook het filosofische aspect ligt er wat dikker op. Maar dat mag de pret niet drukken. Een Blade Runner zal het echter nooit worden, maar hij doet imo niet veel onder voor Alien. Beide halen wat mosterd bij 2001. Alien qua art direction en deze qua zoektocht naar wie we zijn, gaat alleen terug ipv vooruit.
Koen87
-
- 437 berichten
- 1244 stemmen
Aangezien deze film met name op het visuele inzet wel ja. Als die daarin zelfs een meesterwerk is, vind ik een onvoldoende een opmerkelijke score. Ik heb ook wel wat op het inhoudelijke aan te merken, maar als een film mij visueel zo weet te overtuigend vind ik m al gauw goed (4).
Maar misschien kan hij beter zelf aangeven waarom.
Belangrijkste aan een film vind ik de balans tussen alle elementen en over het algemeen vind ik het verhaal daarin meer impact hebben dan het visueele vlak. Ik heb echter bij deze film ook de gehele promotiecampagne in acht genomen, die goed is uitgevoerd maar niet geheel passend voor de film is. Mijn verwachtingen kwamen dus niet overeen met het resultaat.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Is het noodzakelijk/ aan te raden om eerst Alien te zien?
Ja, als je een geniale SF/Horror wilt zien moet je Alien kijken. Foei dat je hem nog niet hebt gezien!
?? Compleet onlogische theorie, ik weet zeker dat je dit direct uit je duim zuigt.
Hoezo? Je ziet het praktisch gebeuren. Veel mensen geloven in deze theorie.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Nog wat vraagjes:
Ik zag in in de grot (bij giant head) een muur reliëf waarop de 'alien' als een soort verlosser (jezus aan kruis) tentoongesteld werd.
Tevens: Charlie krijgt DNA in zich via een drankje, heeft sex met zijn vriendin, vriendin raakt zwanger, haalt prematuur de 'hybrid' uit haar baarmoeder. Hybrid facehugged de alien, baart een 'alien'... die weer als verlosser te zien was (zie boven)
WTF.. Iemand dit opgevallen?
Absoluut!
Dat is één van de grootste vraagtekens voor mij. De Engineers zijn volgens mij behoorlijk religieus ingesteld, en misschien dat ook zij een soort profeet hebben gehad die de geboorte van de xenomorphs had voorspeld? Er zijn enorm veel paralellen met het Christendom natuurlijk: Elizabeth Shaw is Maria, etc.
Pre- en sequels

Alien: Covenant
2017
1.107 reacties
Gerelateerd nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott vanavond te zien op televisie

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties
Gerelateerde tags
androiddystopieruimtebuitenaards wezenschepselspin offcreationemergency surgery post-credits scenestasisarcheological diggod complexcave drawingprometheus genetic mutationorigins of lifeted 2023alienversealien expanded universethe peter weyland files: ted 2023 alien anthology2090s complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








