Song of the South (1946)

Alternatieve titel: Melodie van het Zuiden

Avontuur / Familie

geregisseerd door Harve Foster en Wilfred Jackson
met Bobby Driscoll, James Baskett en Ruth Warrick

Vlak na de Amerikaanse burgeroorlog wordt de jonge Johnny naar de plantage van zijn oma gestuurd in het Zuiden. Zijn ouders gaan namelijk scheiden en Johnny is er nogal verdrietig over. De zwarte klusjesman Uncle Remus vrolijkt hem op met allerlei leuke verhalen over Broer Rabbit. Elk verhaaltje heeft een moraal dat op Johnny van toepassing is. Dan blijkt dat Johnny's moeder het maar niks vindt dat hij met Uncle Remus optrekt.

avatar van Baggerman
skinny_tie schreef:
Overigens zie ik een aantal berichten dat Baskett de eerste gekleurde oscarwinnaar zou zijn feweest, maar dat was toch echt Hattie McDaniel voor Gone With the Wind.

Maar zij was dan ook winnares. Dus Baskett was wel de eerste winnaar.

Onderhond schreef:
't Is in ieder geval nogal jammer voor James Baskett, die als allereerste zwarte Amerikaan een Oscar beeldje voor een (hoofd?)rol in ontvangst mocht nemen.

Hij kon hem niet in ontvangstnemen, want de ceremonie was in Atlanta en daar was het toen niet sociaal geaccepteerd als kleurlingen en niet-kleuringen op zo'n gala zouden mengen. Hij ging dus maar niet.

Ook meteen lid geworden van de Ku Klux Klan nadat je door deze film gebrainwashed ben, OH?

Baggerman schreef:

Nee, maar heb me wel meteen op de Donald Klux geabonneerd.

avatar van skinny_tie
Baggerman schreef:

Maar zij was dan ook winnares. Dus Baskett was wel de eerste winnaar.
Winnaar is mannelijk én vrouwelijk, dus McDaniel was wel degelijk een winnaar. Daarnaast: Baskett ontving een ere-Oscar, hij heeft 'm niet gewonnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
De enige reden dat ik dit eens wilde kijken is vanwege de ''ophef'' rondom de film. Racistisch enzo. Disney weigert dit ook op hun streamingdienst Disney + te zetten, politiek correct als ze tegenwoordig zijn. Tegenwoordig noemen we alles racistisch. Ik zie het niet zo in deze Song of the South. Hoogstens een tikje stigmatiserend, maar zelfs dat nauwelijks. Een vriendelijke donkere man raakt bevriend met een kind en vertelt verhaaltjes waarin we Donald Duck Weekblad personages Broer Konijn, Rein Vos en Meneer Beer ontmoeten. Grappig om hen eens in een tekenfilm te zien. Dat waren nog best leuke momenten, maar ze duurden me veel te kort. Al het andere in de film was flut. Moraliserend en saai. Het liedje Zip-a-Dee-Doo-Dah was verder nog wel geinig, klonk ieder geval even leuk aan. De enige goede reden waarom Disney deze film kan boycotten is gewoon omdat het kwalitatief gezien troep is.

Er zijn bootleg DVDs te koop van deze film. Disney kan kluizen maken wat ze willen, mensen kijken het toch wel als ze daar echt interesse in hebben.

avatar van Metalfist
Bovendien is die bij ons toch vrij makkelijk te vinden? Ik heb indertijd gewoon een officiële VHS gekocht alleszins dus ik zou het vreemd vinden dat dit nooit op DVD is geraakt in onze contreien.