ad

Genre: Drama / Komedie

Geregisseerd door: Elia Kazan

Met onder meer: Carroll Baker, Karl Malden en Eli Wallach

Over Baby Doll

"She's nineteen. She makes her husband keep away -- she won't let the stranger go."

Archie wacht met spanning op de twintigste verjaardag van zijn kindvrouwtje Baby Doll, omdat hij heeft gezworen haar voor die tijd niet aan te raken. Met nog twee dagen te gaan komt het tot een uitbarsting.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Archie Lee Meighan

Baby Doll Meighan

Silva Vacarro

Aunt Rose Comfort

Town Marshal

Townsman Sid (stem) (onvermeld)

Nurse in Doctor's Office (onvermeld)

The Dentist (onvermeld)

BBarbie

Met voorsprong de zwakste film van Elia Kazan, die ik toch hoog heb staan omdat hij een aantal sublieme films (5*) op zijn conto heeft. Deze hoort daar in de verste verte niet bij. Volgens mij heeft deze destijds controversiële film —net als Kubrick’s “Lolita”— zijn (over)waardering vooral te danken aan het broeierige karakter. Hoe dan ook, bijzonder matig in mijn ogen.

scorsese

Goeie film over een jonge vrouw die al getrouwd is, maar haar maagdelijkheid bewaart tot haar twintigste verjaardag. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk, en de eerste helft duurt wat lang. De scenes tussen Caroll Baker en een debuterende Eli Wallach zijn het beste. Ook de finale is goed waarin de spanningen toch wat opgedreven worden.