The Ides of March (2011)

Drama / Thriller

geregisseerd door George Clooney
met Ryan Gosling, George Clooney en Philip Seymour Hoffman

Stephen (Gosling) is een ambitieuze persvoorlichter die onder campagneleider Paul Zara (Hoffman) meewerkt aan de campagne van de democratische presidentskandidaat gouverneur Morris (Clooney). Al snel valt Stephen, ondanks zijn goede intenties, ten prooi aan achterkamerpolitiek, verraderlijke manipulatie en wordt hij verleid door een jonge stagiaire. Hij probeert zich staande te houden, terwijl een journalist (Tomei) en de campagneleider van de andere grote kandidaat hem tegenwerken. Als Stephen vervolgens binnen zijn eigen team op een schandaal stuit, raakt hij volledig de weg kwijt.

avatar van flaphead
dramathriller waarbij het handig is een beetje op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen van het Amerikaanse politieke stelsel. Dat gebrek kostte me in het begin moeite om aan te haken bij het neerzetten van de pionnen.
op een gekke manier ben ik niet compleet overtuigd door deze film, ondanks dat eigenlijk alles dik in orde is: prima verhaal, sterke spanningsboog, goed acteerwerk. politieke spelletjes zijn altijd interessant om naar te kijken, mits goed uitgewerkt. de chemie tussen de verschillende acteurs/karakters zijn erg goed. minpunt was wellicht de verhaallijn tussen Stephen en Molly, maar die bleek uiteindelijk van doorslaggevend belang voor het script te zijn.
Twijfel tussen 7 en 8, dus dan maar naar beneden afronden.

avatar van r_AW
Eerste kwartier moest ik er even inkomen en oriënteren, daarna erg sterke film met een uitblinkende Gosling.

Goede film, maar het is vooral te danken aan het sterke optreden van Ryan Gosling, Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti en de anderen, in mindere mate aan George Clooney.
Verhaal zit wel goed, veel gepraat natuurlijk, maar dat had ik wel verwacht van deze film.
Ben dus wel best tevreden over deze prent.

avatar van Vinokourov
George Clooney is een bijzonder progressieve presidentskandidaat die he tot president van de USA wil schoppen. Erg lollig om een potentiële president te horen over dat Amerika niet zijn kop in de zandbak van Saudi-Arabië en Irak moet steken en dat er voortaan alleen maar auto's rond mogen rijden die lopen op waterstof. Voordat het zo ver komt dient ie eerst wat appeltjes te schillen. Ryan Gosling, een gedreven jongeman binnen zijn campagneteam, speelt daarin een centrale rol.

Wat volgt is een prima verhaal met wat intriges, bedrog en een pijnlijk schandaal rond de voorverkiezingen. De cast doet het prima in deze thriller en het bleef boeiend hoe het plot zich ontvouwde. Achteraf had ik gehoopt op nog wat extra dubbele twists en dat soort dingen, maar het slot was uiteindelijk toch nog redelijk spectaculair.

avatar van panax
goeie film
ambitie,loyaliteit en omgaan met je kruis !!!

avatar van 93.9
Niet mijn favoriete soort film... Maar ach ja op tv en dat pik je ff mee.
Erg Amerikaans, beetje dat HBO-achtige. Hate that!

Hoeveel van dit soort films zijn er gemaakt? Achterklap,intriges, schandalen rondom een presidentsverkiezing. Helemaal niets nieuws onder de zon. Alle acteurs lijken verveeld door het saaie verhaal. Net als ik..... Na een uur gestopt. De film weet absoluut niet te boeien,noch het verhaal,noch de acteurs. En er lopen toch wat acteurkanonnen in rond: Gosling,Hoffman,Clooney.

O ....ik heb mijn stem weggehaald,anders raken sommige moviegluurders overspannen, omdat ik de hele film niet heb uitgekeken.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige film over een idealistische speechschrijver die het niet redt in het politieke wereldje, tenzij hij meegaat in het gekonkel en gestook. Uiteraard is het een vrouw die het drama inleidt, de zwakke plek van zowat elke Amerikaanse politicus- Kennedy, Clinton, Gary Hart, noem ze maar op.

Acteerwerk is erg goed, met name van Hoffman en Gosling, scenario had wat zwakke punten maar ik was ergens ook wel blij dat er geen enorme twist op het eind kwam- het komt de geloofwaardigheid wel ten goede. Maar aan de andere kant knaagt het dat er wel iets meer in had gezeten.

Ben me nog steeds aan het afvragen wat de titel nu eigenlijk met deze politieke 'thriller' te maken heeft .... Prima vertolkingen van Gosling, Seymour Hoffman en Clooney die het zwakke en voorspelbare 'hte leven zoals het is .... politiek' verhaal ietwat verdoezelen. Verrassend was het allemaal niet, had de indruk dat ik dit al ergens gezien had ... 2,5 *

avatar van Captain Pervert
The Ides of March gaat over gouverneur Morris die een campagne voert om de democratische kandidaat voor het presidentschap te worden en, zo mogen we geloven, is de Republikeinse kandidaat dermate zwak dat het binnenslepen van democratische nominatie zo goed als zeker een ticket naar het Witte Huis is. Er staat dus nogal wat op het spel.

Dit is de setting waartegen de film zich afspeelt. Ryan Gosling speelt wederom een fantastische ingetogen, gekwelde rol als persoon die tegen wil en dank in benarde situaties belandt. De ondersteunende rollen van Hoffman, Clooney en Giamatti zijn ook geweldig. Vooral de scène met Clooney en het telefoontje is fantastisch.

Het verhaal is minder grotesk dan je zou vermoeden maar de sfeer zit er goed in. Als je de serie House of Cards goed vindt dan is deze film ook zeer interessant, niet in de laatste plaats doordat het van de hand van dezelfde scenarioschrijver is. Enige kennis van het Amerikaanse politieke systeem is een pré maar als je daar niets van weet, is het niet zo dat je de film niet kunt volgen. De bescheiden speelduur is prima: het wordt niet onnodig lang gerekt. Het einde is goed gekozen. Goede film.

4 sterren

avatar van arno74
Stukken beter dan ik verwacht had. Ik verwachtte een saaie en doorsnee politieke drama, maar in deze film zit toch veel meer in. Ondanks de redelijke score en de vaak goede recensies liet ik deze al een paar keer aan me voorbij gaan. En dat was onterecht dus.

De film kent een goed verhaal, de politieke verkiezingen zijn het scenario waarin zich een prima drama met een misdaadachtige plot ontwikkelt waarin de personages verzeild raken, met een enkele fraaie twist. Acteerwerk is correct en het verhaal wist me te boeien.

Goede film. 3,5*

avatar van des1
Prima verhaal, prima acteurs, prima gefilmd - wat wil je nog meer? Zulke flauwigheid van de VPRO Gids dat we "politici zijn niet te vertrouwen" al eens hebben gezien. Ja, duh... wraakfilms ook. K.t filmredactie daar. Had 'm al eens gefragmenteerd eerder gezien, nu viel ik er ook pas na een half uur in. Paar keer staat het verhaal nu eens op één been... dan weer op de ander, waarna persvoorlichter Gosling dan toch op de beide pootjes terecht komt door de gerezen situatie naar zijn hand te zetten. Clooney werkt in wezen gestaag aan zijn weergave van wat Amerika voorstelt - denk daarbij aan films als Confessions of a Dangerous Mind, Good Night, and Good Luck en Michael Clayton (de laatste weliswaar niet van zijn regie, maar toch...).

avatar van hdehoon
Goed gemaakte film, vooral Hofmann goed, maar er zijn meer van dit soort films. Dan vind ik 'Bob Roberts' eigenlijk origineler.

Vanavond op Tv. Kijk hier naar de recencies. Het hele verhaal trekt mij niet ...Dus niet opnemen.

avatar van elandenburg
frans123 schreef:

Dit is een goeie recensie zeg! Maar niet heus. Je oordeel vellen voordat je de film hebt gezien, daar kunnen we echt wat mee.

elandenburg schreef:

Nee hoor, geen Oordeel,maar een Keuze, aan de hand van recencies hier. Ik raadpleeg Moviemeter wel meer voor ik besluit een film te zien. Keuze dus.

avatar van stefan dias
Meer dan redelijke film, maar naar het einde toe kan hij de opgebouwde spanning toch niet vasthouden en in plaats van met een klapper te eindigen dobbert hij zomaar wat zijn apotheose voorbij, eindigend in dat onnozele shot op Stephen die recht in de camera kijkt. (wel prachtig shot van Paul in zijn anorak naast de auto van de gouverneur, schitterend).

avatar van Iron Maiden
frans123 schreef:

Bedankt voor de info.

Deze film kon me beter bekoren dan ik vooraf verwacht had. In een aangenaam tempo ontvouwt zich een onderhoudend politiek drama. Heb me geen moment verveeld ondanks het misschien wat minder aansprekende onderwerp.
Goed spel van vooral Gosling en Seymour Hoffman, Clooney vond ik wat minder geloofwaardig om de een of andere reden. Goede film! 3.5*

avatar van centurion81
Noodless schreef:
Deze politieke thriller wist mij niet echt te boeien. Nochtans is het verhaal verrassend goed te volgen gezien heel het politiek gedoe met al zijn manipulaties. Maar het wordt allemaal vrij sober gebracht en er gebeurt eigenlijk weinig. De cast is een pluspunt in deze film. Helaas voor mij geen film om eens opnieuw te zien. 5/10

Bovenstaande verwoordt precies wat ik van de film vond

avatar van hkoster
De film verveelde mij al na een half uur.
Andere film opgezet: "Last train from gun hill". Stuk interessanter.

Goeie film over een persvoorlichter van een democraat wordt benaderd door de campagneleider van een republikein. Een onderhoudend politiek drama waarbij het thriller-plot redelijk laat wordt geintroduceerd. Prima dialogen en een uitstekende cast met aardig wat bekende namen. De film had best wat langer mogen duren.

avatar van DragQueen
Geen uitblinker in originaliteit, maar toch zeer degelijk kijkvoer. Het verhaal is goed uitgevoerd, en boeiend tot de laatste minuut. Verder word er overtuigend geacteerd door de cast met o.a. Gosling, Clooney en Hoffman. 3,5 Ster.

avatar van IH88
“Do yourself a favor. Get out, now. While you still can. Do something that's gonna make you happy, okay? Cause you stay in this business long enough, you're going to get jaded and cynical.”

The Ides of March is een ijzingwekkende thriller die op een intrigerende manier laat zien hoe macht corrumpeert en iedereen meesleept in zijn val. Ryan Gosling had in 2011 een goed jaar en ook hier is hij weer ijzersterk als de ambitieuze en idealistische Stephen Meyers, die steeds meer wordt meegesleurd in de harde politieke spelletjes en zelfs persoonlijk leed.

Naast Gosling zijn ook Giamatti en Seymour Hoffman erg sterk als campagneleiders van de twee overgebleven democratische presidentskandidaten. Evan Rachel Wood (waar is zij gebleven?) heeft ook een sterke rol als stagiaire in het campagneteam van presidentskandidaat Mike Norris en alhoewel het personage wat magertjes is geschreven haalt Wood alles eruit wat er in zit. Clooney kan lekker los gaan als presidentskandidaat en het is niet moeilijk om in de standpunten van Norris Clooney's eigen politieke opvattingen te zien. Alhoewel de film er schitterend uitziet, het verhaal interessant is en de acteerprestaties sterk had ik wat moeite om mij in te leven in deze wereld vol achterkamertjespolitiek, leugentjes en bedrog. Het blijft allemaal erg afstandelijk en klinisch en geen enkele scene of personage blijft je bij. De film heeft mij toch te weinig weten te raken en gelukkig werd het door de relatief korte duur van de film niet langdradig. The Ides of March is een meer dan degelijke politieke thriller maar er had meer in gezeten.

avatar van SmackItUp
Solide.

Toegegeven, Ik vond het lastig om het te volgen, mede omdat het onderwerp me niet geweldig aansprak. Toch ontvouwt het verhaal zich op een indrukwekkende en heldere manier, waardoor zelfs een nobody als ikzelf het redelijk goed begreep. Geen meesterwerk, maar boeiend tot de laatste minuut. Een dikke 7.

avatar van Steventj3
Tjonge, deze film had me toch steviger in zijn greep dan ik in eerste instantie had verwacht. Uitstekend werk van Gosling en Hoffman. Clooney vond ik in deze film toch minder indrukwekkend, die ondanks zijn eeuwige charismatische uitdrukking, toch niet helemaal uit de verf kwam als presidentskandidaat.

Het campagnespelletje in de Verenigde Staten is toch een apart iets. Modder gooien, mensen chanteren en voor ''schut'' zetten. Het hoort erbij allemaal bij. The Ides of March geeft een lichte impressie van de chaos van de verkiezingen in de Verenigde Staten. Heerlijke film als je even niets anders te doen hebt, maar toch naar wat kwaliteit wil kijken.

avatar van Ste*
Ik ging de film voornamelijk kijken om Philip Seymour Hoffman en Paul Giamatti, twee acteurs die ik graag aan het werk zie, en dan ook nog in één film.

Ik heb vrij weinig feeling met het onderwerp, en ik verwachte dan ook niet dat ik alles zou begrijpen. Dat viel uiteindelijk nog wel mee, hoewel ik me inderdaad meer geamuseerd heb met de personages, de acteerprestaties en hoe de film geschoten is dan met het uiteindelijke verhaal.

Uiteindelijk een heel degelijke solide film, met mooie betekenisvolle shots en sets (soms een tikkeltje overdone, zoals die scene in dat donkere café waar om een of andere reden de western-achtige confrontatie plaats moest vinden in de keuken).

Hoffman en Giamatti stelden zeker niet teleur, maar ook Gosling was prima, al was dat, toegegeven, ook om zijn fijne verschijning. En laten Clooney niet vergeten, verbazend overtuigend in zijn rol als democratisch kandidaat, je ziet het hem zo echt doen.

avatar van des1
Wederom gezien gisteravond. Als je niet weet hoe de Primaries werken in de VS, en dat in sommige staten de tegenpartij (in dit geval Republikeinen) op een concurrent van je voornaamste opponent (Mike Morris gespeeld door George Clooney) bij de Democraten kunt stemmen, begrijp je geen hout van de spelletjes, verkrijgen van endorsement om delegates binnen te halen, etc. Knap om zoveel smaken aan loyalty in een pakkende film te stoppen. Maar ik kan begrijpen dat anderen er niet door geboeid zijn. Iedereen speelde fantastisch, m.n. Hoffman en Giamatti. Er is momenteel een miniserie van drie afleveringen op Disco Ch. over aanlopen naar de presidentsverkiezingen (Kennedy vs Nixon, Dukakis vs Bush Sr. en Clinton vs Bush Sr.). Wie een sappige docu wil zien over het Amerikaanse 'mannetjesmaken', moet die over Lee Atwater gaan bekijken. Over de titel 'The Ides of March' - die verwijst naar de politiek gedenkwaardige datum (de 15de maart) dat Julius Caesar werd vermoord en Rome van een Republiek in een Keizerrijk veranderde. Een mooie titel dus voor een aanstaande machtswisseling waarvoor iets of iemand dood gaat.

avatar van nadrin
Heel knappe film. Met topacteurs

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Aangename film. De sfeerschepping, het zorgvuldige tempo en de cast zorgen daarvoor. Maar mist vooral urgentie en dat is voor een politieke thriller niet erg bevorderlijk. Brengt erg weinig nieuws en is niet heel scherp of genuanceerd. Eigenlijk vooral heel degelijk, te degelijk.