• 8.300.748 stemmen

Alternatieve titels: Psychout for Murder / Daddy Said the World Was Lovely

Oorsprong: Italië / Argentinië

Geregisseerd door: Rossano Brazzi

Met onder meer: Rossano Brazzi en Nino Castelnuovo

IMDb beoordeling: 6,3 (351)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Salvare la Faccia

"All must die...but daddy's got to go by inches!"

Een jonge erfgename wordt opgesloten in het gesticht nadat ze betrapt werd in een bordeel met haar niet al te frisse vriend. Deze vriend heeft de zaken echter in scène gezet om haar vader te kunnen chanteren. Wanneer de vrouw vrijkomt, heeft ze een zeer zieke wraak in de planning...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een pseudo-giallo met Beatrice Cenci La Russa

Ik bedoel: wordt gerekend tot de canon, maar dat is alleen omdat hij door een stel flapdrollen in de VS als giallo is gereleased. Eigenlijk is dit standaard post-68 Italiaans arthousewerk over de zoals gekend erg kwaadaardige betere kringen die slechts hun smoel willen redden desnoods via misdaad, een gegeven dat hier tot in het absurde door wordt gevoerd. En waarschijnlijk ook bedoeld als anti-psychiatrie manifest oid.

Brazzi is de pater familias , een gewetenloze katholieke politicus die zijn dochter Larussa laat opnemen in het gekkenhuis om een schandaal te voorkomen, waarna de wraak begint. Inderdaad: dit is eigenlijk een film in het rape en revenge genre, al vindt er weliswaar geen echte fysieke rape plaats maar een metaforische, maar de strcutuur is identiek. Terwijl deze film kwam voordat dit geweldige genre tot bloei was gekomen in de seventies. Sowieso merkwaardig dat een Hollywood coryfee als Brazzi deze film maaktee met hemzelf als Bad guy.

La Russa is natuurlijk lekker, en in de seventies was ze zo vriendelijk om wat softcore scenes op te nemen waarin ze zichzelf oraal en vaginaal bevredigt met een doucheknop , toegevoegd aan de enige- engels gedubde- release van deze film.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Gekke meid...

Larussa (La Russa)^ is inderdaad prachtig en haar revenge is één van de langst uitgesmeerde die ik in een film zag, en ook al zal het ook op metaforisch vlak werken, er gebeurt fysiek toch ook wel een en ander, maar dan weer niet echt in de rape & revenge flick structuur die ík ken (ik denk dan aan een LHotL of ISoYG, waar de opbouw toch anders is verdeeld = meer ruimte voor een rustig begin en de rape, en dán pas de revenge). Maar ik ken er misschien te weinig.

Tal van mooie sekwensen, met ouderwets-hippe muziek over montages van heden/verleden fragmenten of gewoon over scènes waarbij de wraak (wederom) in gang gezet wordt, op wat voor (creatieve) manier dan ook. Met als nadeel dat bij het uittrekken van bijna heel de film voor enkel de revenge het af en toe ietwat gaat aanslepen. De verstilde eind'spurt', waarbij er een morbide wapenstilstand bewerkstelligd is, is een wonderschoon slotakkoord.

Helaas wel een behoorlijk matige kwaliteit Engelse dub vhs gezien, maar héél erg veel heeft het de pret niet kunnen drukken. Vier sterren.
^ Film >> Toplijsten en favorieten >> Mooiste / leukste actrice.