Sleeping Beauty (2011)

Australië

geregisseerd door Julia Leigh
met Emily Browning, Michael Dorman en Mirrah Foulkes

Lucy is een universiteitsstudente die het moeilijk heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Uit geldnood aanvaardt ze om als prostituee te werken in een "Sleeping Beauty" kamer: een kamer waarin ze in slaap zal vallen en opnieuw wakker zal worden, maar waarvan het lijkt alsof de uren tussenin nooit bestaan hebben. De eerste man die Lucy bezoekt verheerlijkt haar jeugd en schoonheid. De tweede man is een sadist. Lucy blijft echter terugkeren…

avatar van rep_robert
Moeilijke film

Ik kan me zowel vinden in de negatievere recensies als de positievere. Aan de ene kant is het gewoon een erg droge verfilming en is de film bij vlagen echt tempoloos, maar aan de andere kant is alles zo ontzetten gestileerd en krijg je tijdens het kijken naar de film continu het gevoel dat er een soort van verstopte boodschap schuilt in Sleeping Beauty. Dit daagt je toch uit om de film uiteindelijk te doorgronden. Een heleboel andere mensen zal dit zich uiteindelijk niet interesseren en het gebrek aan narratief maakt de film ook minder meeslepend.

Ik zit er echt precies tussenin dus.

avatar van kidDYNAMITE
Dreiecke schreef:
Waarom was bv de allerlaatste scene in grijstinten geschoten in plaats van in zachte kleuren?

Omdat het de beelden waren wat ze met haar mini spy camera had gefilmd, niet?

avatar van K. V.
Dit was wel een speciaal verhaal. 'k vond het wel een intrigerend verhaal en zat wel geboeid te kijken wat er allemaal gebeurde, maar het was zeker geen standaard verhaal.
De cast deed het prima en kwam wel overtuigend over. Verder zag de film er goed uit.
'k weet wel niet of de film een grote herbekijkwaarde heeft.

avatar van Parisa
Dit is in ieder geval geen versie voor kinderen. Keiharde porno is het ook niet, maar ik verwacht die dan ook niet op deze site.

avatar van mjk87
Parisa schreef:
Keiharde porno is het ook niet, maar ik verwacht die dan ook niet op deze site.

Nou ja: Deep Throat (1972)

avatar van Parisa
Ah, die moet ik nog steeds kijken. Nou ja, moet? Heb er geen haast mee.

Dit is zeker een intrigerende film. De kern van het verhaal zit wellicht in het plot van het boek: een man staat onverschillig t.o.v. zijn vrienden en voelt zich zelfs niet mee thuis in de stad waar hij vele jaren heeft doorgebracht. Als hij een ongeluk overleeft waarbij de bestuurder overlijdt, komt hij zelf weer tot leven. Dat zou dus betekenen dat de film toewerkt naar het moment waarop het meisje hetzelfde overkomt als zij wakker wordt naast de dode grijsaard. Deze gebeurtenis zou haar dus uit haar onverschilligheid halen en tot leven wekken, maar dat wordt verder niet uitgebeeld.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sleeping Beauty gaat over een jonge vrouw die met elke job tevreden is om haar huur en studies te betalen. Niet dat ze zo wanhopig is, maar ze leeft wel van dag tot dag en is zeker niet kieskeurig wat die jobs betreft. Haar leven wordt mooi in beeld gebracht. Je merkt wel dat ze weinig toekomstperspectief heeft. En dan komt er een zeer aparte job te voorschijn die haar wat geld kan opleveren. Een zeer intrigerende job en als kijker ben je dan ook enorm benieuwd. Bij de introductie met haar werkgeefster, had ik het idee dat dit wel eens een betere versie van Eyes wide shut kon zijn, maar dan zonder het overdreven soft gemaskerde orgie. Zeker toen de nieuwe job kwam waarbij ze enkel naakt moest slapen. Je bent toch benieuwd wat er volgt.

Een boeiende film dus die je meesleept. Maar op het einde zat ik toch met honger. Was dat het maar? Zeker gezien de hoge verwachtingen was dit ietwat teleurstellend. Jammer, want het is een mooie film. Rustig, sfeervol en sereen. En ja, Emily Browning is geen lelijke actrice. Maar qua opset is dit zeker geen slechte film. Helaas van het einde. Met die activiteiten tijdens haar slaap had meer mysterie mogen zijn.

avatar van lowlander69
Een aparte en mysterieuze film waar iedereen zo zijn eigen gedachten over heeft.
Visueel wel heel mooi .

avatar van MissT
Nog een interessante uitleg (hoewel ik de diverse theorieën hier ook erg interessant vond)
Mouthing Off: Psychoanalyzing SLEEPING BEAUTY, a Queer Film | Reel Club - reelclub.wordpress.com

avatar van arno74
Uiterst intrigerende film, op meerdere vlakken. Op de voorgrond wordt het verhaal van een jonge aantrekkelijke vrouw (Emily Browning) verteld die bijverdient als luxe prostituee. Maar wat tussen de regels door wordt verteld is minstens zo interessant en maakt de film juist zo intrigerend. De vergelijking met Yorgos Lanthimos kwam al snel in me op, soms snap je niet direct wat je ziet, of staat het haaks op je verwachtingen, waardoor de film regelmatig verrassend uit de hoek komt.

De persoonlijkheid van het personage dat door Emily Browning gespeeld wordt lijkt moeilijk te doorgronden, zoals in Kynodontas. Tussen de regels door speelt de dood een belangrijke rol. Dat blijkt helemaal als je beseft dat het idee achter deze film afkomstig is uit het boek Nemureru Bijo - Yasunari Kawabata (1961) - BoekMeter.nl (De Schone Slaapsters), maar de regisseuse draait hier het verhaal om. Dat boek wordt verteld vanuit een oude man die de nachten in het luxe bordeel uit de film doorbrengt en daar zijn leven, en dood, overdenkt. Maar deze film wordt verteld vanuit het perspectief van een van de prostituees, wat een erg origineel en geslaagd resultaat oplevert. De film weerspiegelt als het ware het boek.

Ook intrigeren de haast ondoorgrondelijke beweegredenen van de prostituee, maar volgens mij probeert de regisseur ook daar ons (en onze maatschappij) een spiegel voor te houden. Zij maakt deel uit van de samenleving, en wordt door die samenleving geleefd (net als wij). Ze probeert aan de dagelijkse sleur te ontkomen. Maar zelfs als prostituee krijgt ze te horen dat ze carrière kan maken en heeft ze te maken met leidinggevenden, die zelf hoer zijn en dus ook door anderen worden geleefd. Zij geeft niets om geld en zoekt volgens mij naar thrills die op, of over, het randje zijn: staat open voor drugs die haar wordt aangeboden, neemt baantjes aan als hoer, laat zich drogeren, etc. Ze heeft weldegelijk karakter, ze is zorgzaam voor anderen, haar werk interesseert haar niet, ze laat zich niet rondcommanderen en aanvaardt liever ontslag, ze wordt liever uit huis gezet dan dat ze zich schikt aan haar huisgenoten (ze heeft geld zat om de huur te betalen). Wellicht dat ze daarom zo schrikt op het einde, wanneer ze zoekende naar... "echt leven" merkt dat ze zelfs in haar zoektocht, en in haar slaap, wordt geleefd door mensen die niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk, dood zijn.

Ik deel in die zin dus niet de mening dat zij degene is die 'dood' is, zij is juist de enige die zich niet conformeert met haar situatie, en is omringd door mensen die dat wel doen, mensen die uit schaamte of angst niet datgene durven doen wat ze werkelijk willen, dat durven ze alleen in een bordeel, zonder kijkers, zonder schaamte. Pas als de dood nabij is durven zij te leven

Het doet verder niet ter zake, maar in het boek wordt uitgelegd waarom "niet penetreren" zo belangrijk is, de prostituees uit het boek zijn namelijk maagd. In de film speelt dat niet en is het niet duidelijk waar die regel vandaan komt, tenzij je penetratie ook figuurlijk interpreteert.

avatar van DjFrankie
Prettige langzame film die indruk maakt. Zeker naar het einde toe.