The Absent Minded Professor (1961)

Alternatieve titels: The Absent-minded Professor | Dr. Flubber | Dr. Flubber de Verstrooide Professor

Komedie / Familie

geregisseerd door Robert Stevenson
met Fred MacMurray, Nancy Olson en Keenan Wynn

Ned Brainard is een verstrooide natuurkundeprofessor die in zijn thuislaboratorium de meest waanzinnige proeven doet. Dan gaat er iets mis: bij een chemisch experiment gaat Neds hele huis de lucht in en hij mist daardoor voor de derde keer zijn huwelijksplechtigheid. In de puinhopen vindt hij toevallig een mysterieuze groene substantie. Tot Neds verbazing blijkt de substantie, 'flubber', te kunnen vliegen en zich te lenen voor de meest vreemde toepassingen.

De film waar Robin Williams en consorten gewoon af hadden moeten blijven.

lindastuurman
Nee, Wouter, Disney had er misschien vanaf moeten blijven...de acteurs krijgen die rollen alleen maar aangeboden!

Grote acteurs zijn de meest machtige players in Hollywood.

lindastuurman
Maar zij zijn niet diegene die perse die film willen maken (in dit geval iig), dat toch meestal de maatschappijen die dat verzorgen. De acteur is imo alleen het gezicht van de film, dus niet verantwoordelijk of een film wel of niet gemaakt moet worden.

Ik vermoed dat zonder Williams die remake niet gemaakt was.

avatar van streeter
Ik wordt misselijk van dat ingekleurde plaatje.

Ik ben blij dat ik op de originele zwart-wit DVD heb gewacht.

avatar van Wembleyfever
Ik vond deze film wel okay en geef het een 3,0. Het verhaal over een verstrooide professor, die per ongeluk een soort vliegend rubber (Flubber) uitvindt, is op zich een leuk en origineel gegeven. Jammer voor de professor is dat niemand geïnteresseerd is in de flubber, behalve een corrupte zakenman.

Zaterdag 17 april 2006, 13.35 op zender Één. Even voor de liefhebbers dan.

avatar van Hilarious
Wembleyfever schreef:
Zaterdag 17 april 2006, 13.35 op zender Één. Even voor de liefhebbers dan.

Hij is toch zaterdag 15 april te zien op de zender Één.

Ik vond het een erg matige film. Natuurlijk lieten de special effects de wensen over, maar voor de rest wel ok.

neo (crew)
MacMurray is even goed als Williams met het latere Flubber. Deze vind ik als film stukken leuker, maar misschien dat ik even geen behoefte had aan Flubber toendertijd. George Bruns score kan echter totaal niet tippen aan Danny Elfman's grandioze score. Met aardige effecten ala Mary Poppins en Bedknobs and Broomsticks, ook beiden van Robert Stevenson. 3 sterren

avatar van BlueVelvet
Een natuurkundeprofessor die chemische proeven doet? Het kán wel, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Vaak wordt 'scientist' (algemeen: (exacte)wetenschapper) verkeerd vertaald door 'natuurkundige'; daarvoor is het woord 'physicist'.

avatar van DeCol
De flubber van Williams vond ik wel leuk, deze ook. Maar mijn stem van deze is hoger. Ten eerste omdat dit het originele deel is en ten tweede omdat ik het voor een film uit 1961 goed gemaakt is.

avatar van Baggerman
Al kijkende dacht ik: “wat komt dit me bekend voor?” Het origineel van “Flubber” met Robin Williams dus. Deze is ruim dertig jaar daarvoor eigenlijk net zo leuk als de remake, waarin eigenlijk niets origineels of beters is toegevoegd!

Idioot is wel de scène waarin de professor met zijn auto vliegt en een looping maakt! Hoe die hond op de stoel naast hem blijft zitten is me een raadsel! Zeker met Flubber vastgeplakt aan de stoel???

Maar toch grappig als luchtig tussendoortje, niet meer en niet minder!

avatar van dalma
leuke familie-film om op zondagnamiddag te bekijken als het regent. De film valt best mee.

Adrenal
Ik heb me doodgelachen om deze film, die langs geen kanten klopt en erg idioot is. De special effects zijn echt heel grappig, vooral als die auto vliegt.
Ik geef hem nog 1.5 sterren omdat ik het hilarisch vond.

Dick2008
Nu ik hem weer gezien geloof ik dat ik hem vroeger ook al niet zo leuk vond. Het schijnt ook iets magisch te hebben voor kinderen, het gevlieg door de lucht met dingen die niet zo gemakkelijk in de lucht blijven. Zo ging zelf in 1976 een hele autobus de lucht in.
Anders dan bij sprookjes, waar ik altijd wel een zekere zwak voor heb gehad, heb ik dit soort fantasierijke zaken nooit zo leuk gevonden. Toevallig vind ik dat bij Chitty Chitty Bang Bang, wel leuk.

Typisch Disney-film, zoals vroeger al op tv op de woensdagmiddag of in het weekend. Stevenson is de regisseur geweest van veel van dit soort films. Eigenaardig ook weer dat The Love Bug bij mij het nog steeds goed doet. Veel familiefilms lijken alleen hartstikke op elkaar, ik moest ook al weer denken aan The nutty professor met Jerry Lewis.
Ik vind de cast hier niet goed gekozen. Fred MacMurray vind ik helemaal niet geschikt voor dit soort rollen maar gezien zijn leeftijd toen, kan ik wel begrijpen, dat hij gewoon rollen aannam, die hij nog kon krijgen. Is tegenwoordig niet veel anders. Maar de rest van de spelers doet het ook niet zo goed. Nee, niet zo'n leuke film. 2.0

Dick2008

Hij heeft een autogordel om (vind ik nog wel knap, waarschijnlijk zit hij ook nog op flubber) .

Zie 0.45

]YouTube - Absent Minded Professor