Abschied von Gestern - (Anita G.) (1966)

Alternatieve titel: Yesterday Girl

West-Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Alexander Kluge
met Hans Brammer, Ursula Dirichs en Alexandra Kluge

Door het welvarende Duitsland van het Wirtschaftswunder dwaalt een knappe, jonge vrouw. Ze heeft als kind in een concentratiekamp gezeten en nauwelijks onderwijs gehad. Zij wil graag een nieuw leven beginnen, maar de welvaart en strenge rechters dwingen haar hoererend en stelend door het leven te gaan.

avatar van Donkerwoud
Ik was diep ontroerd door de kortfilm Brutalität in Stein van Alexander Kluge. Dit schiep verwachtingen voor deze speelfilm, maar helaas werden die niet helemaal waargemaakt. Het zit hem erin dat het een soort allegorie voor moet stellen voor het Duitsland van die tijd. Die context is voor mij echter een beetje verloren gegaan en dus is het voornamelijk een zeer vermoeiende film waarin de chronologie nogal wat rare sprongen neemt. Niet helemaal mijn ding, maar ik ben ervan overtuigd dat er veel cinefielen zijn hier die hier wel iets mee kunnen. Geef hem dus vooral wel een kans!

ARTE (Abschied von gestern, woensdag 25 april, 23:10 uur)

Aanrader

avatar van stalker
Deze legendarische Duitse film van Alexander Kluge uit 1966 geeft net als Persona (1966) van Ingmar Bergman of Repulsion (1965) van Roman Polanski een sober realistisch beeld van de jaren zestig. Bovendien wordt de hoofdrol in deze films telkens door een vrouw gespeeld.

Abschied von gestern tekent een portret van het naoorlogse West-Duitsland in de jaren zestig. Edgar Reitz van de tv-serie Heimat was verantwoordelijk voor de camera. Art director Hucky Hornberger van Der Baader Meinhof Komplex (2009) zal goed naar deze film gekeken hebben voor een reconstructie van het tijdsbeeld. En regisseur Uli Edel lijkt de registrerende droge stijl van Reitz gevolgd te hebben.

Dit heet dan experimentele cinema en hierop voortgaande was er voor mij weinig kijkgenot weggelegd. Eigenlijk heb ik er weinig van begrepen tenzij misschien dat het hoofdpersonage door de maatschappij opgezet wordt met foutieve en onhaalbare adviezen hetgeen uiteindelijk tot niets leidt en haar leven nutteloos verzwaart.