Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Jagdszenen aus Niederbayern (1969)

Alternatieve titel: Hunting Scenes from Bavaria

West-Duitsland

geregisseerd door Peter Fleischmann
met Martin Sperr, Angela Winkler en Else Quecke

Abram keert terug naar zijn geboortedorp, waar de mensen vermoedens hebben over zijn biseksualiteit. Hij legt het aan met de straatmeid Hannelore, die hem vervolgens wil dwingen tot trouwen door te claimen dat hij haar bezwangerd heeft. De pesterijen van de dorpelingen worden steeds erger en Abram wil vertrekken. Wanneer hij een jonge, geestelijk niet zo vlugge jongen uit het dorp een lift geeft, wordt dit verkeerd uitgelegd en de moeder beschuldigt hem van misbruik. Ondertussen voert Hannelore de druk op, en het wordt Abram teveel: hij vermoordt haar. Het hele dorp loopt uit voor de jacht op Abram...

avatar van wendyvortex
En we hebben weer een dorpje waar we maar liever niet op vakantie naar toe gaan.
Eerste half uur lijken we regelrecht weer in Edgar Reitz' Heimat te zitten, maar allengs wordt het toch wel meer iets in de Fassbinder-richting en de eerste echte rol van Hanna Shygulla misstaat dus niet.
Frontale aanval tegen kleinburgerlijke moraal. De scene met het varken zou door Bertolucci zijn nagedaan voor diens Novecento.
Prachtig gefilmd en de filmploeg kreeg in Beieren ook te maken met agressieve dorpelingen die waarschijnlijk niet zo gecharmeerd waren van de filmers, maar leverden daarmee natuurlijk wel weer mooi inspiratie.
Meesterwerkje!