• 8.222.771 stemmen

Jagdszenen aus Niederbayern (1969)

Drama | 88 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Hunting Scenes from Bavaria

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Peter Fleischmann

Met onder meer: Martin Sperr, Angela Winkler en Else Quecke

IMDb beoordeling: 7,3 (637)

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Jagdszenen aus Niederbayern

Abram keert terug naar zijn geboortedorp, waar de mensen vermoedens hebben over zijn biseksualiteit. Hij legt het aan met de straatmeid Hannelore, die hem vervolgens wil dwingen tot trouwen door te claimen dat hij haar bezwangerd heeft. De pesterijen van de dorpelingen worden steeds erger en Abram wil vertrekken. Wanneer hij een jonge, geestelijk niet zo vlugge jongen uit het dorp een lift geeft, wordt dit verkeerd uitgelegd en de moeder beschuldigt hem van misbruik. Ondertussen voert Hannelore de druk op, en het wordt Abram teveel: hij vermoordt haar. Het hele dorp loopt uit voor de jacht op Abram...

image

avatar van wendyvortex

wendyvortex

En we hebben weer een dorpje waar we maar liever niet op vakantie naar toe gaan.

Eerste half uur lijken we regelrecht weer in Edgar Reitz' Heimat te zitten, maar allengs wordt het toch wel meer iets in de Fassbinder-richting en de eerste echte rol van Hanna Shygulla misstaat dus niet.

Frontale aanval tegen kleinburgerlijke moraal. De scene met het varken zou door Bertolucci zijn nagedaan voor diens Novecento.

Prachtig gefilmd en de filmploeg kreeg in Beieren ook te maken met agressieve dorpelingen die waarschijnlijk niet zo gecharmeerd waren van de filmers, maar leverden daarmee natuurlijk wel weer mooi inspiratie.

Meesterwerkje!

avatar van pjmj

pjmj

Het bericht van wendyvortex van 16-10-2014 maakte me erg nieuwsgierig naar deze film. En inderdaad: Wat een heftige film was dit. Hij sloeg bij mij in als een bom en de ellendige, beangstigende atmosfeer met zijn nare personages (dus wat mij betreft goed geacteerd!!!) bleven nog lang na-ijlen. Een klein dorpje met inwoners die niets anders doen dan met elkaar kwaadaardig over anderen roddelen. Ruimte voor "het andere" is er totaal niet. Wel worden er medebewoners voortdurend gepest, gekleineerd, vernederd of seksueel geïntimideerd door een klein groepje dominante simpele zielen. Een heel eng sfeertje daar, alsof de hoogtijdagen van Hitler nog moesten beginnen. Dit alles gelardeerd met ronduit naargeestige beelden van onder meer een varkensslacht. Op de Blu-ray van KinoKontrovers.de staat ook nog als extra een korte documentaire over de première van de film in 1969 in een bioscoop in (of in de buurt van) het dorpje waar de film werd opgenomen. Die documentaire bevat interviews met onder meer bewoners van het dorp inclusief de burgemeester. Het was voor mij een verademing om te zien en te horen dat een geïnterviewde man zei dat hij het goed vond dat die film was gemaakt en dat hij hoopte dat de film mensen aan het denken zou zetten met betrekking tot de ongelooflijke intoleranties jegens alles wat ook maar een beetje "vreemd" of "anders" is, zoals bijvoorbeeld de vermeende homoseksualiteit van het personage Abraham. Wat me nog opviel in deze film was dat de mensen er vaak zonder enige vorm van bescherming werkten met gevaarlijke landbouwmachines. Er werd bijvoorbeeld geklommen op de achterzijde van een draaiende gewashakselaar. Vandaag de dag gewoon onvoorstelbaar. Ook al dat gevaar zorgde voor een akelig eindgevoel. Bah-bah, maar dan zeer positief qua beoordeling van deze film wat mij betreft.